تبیان، دستیار زندگی
پاسخ به سوالات و نظرات کاربران پیرامون سرویس متن کامل مقالات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به سوالات و نظرات کاربران

پیرامون سرویس متن کامل مقالات

(FAQ)

سوال: این خدمات کلا چیست و به چه کاری می‌آید؟

پاسخ: این سرویس که در بخش دانش و فناوری سایت تبیان راه‌اندازی شده، متن کامل مقالات علمی منتشر شده در مجلات ISI را در اختیار کاربران سایت تبیان قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید اطلاعیه اول سایت را اینجا مطالعه کنید.

سوال: برای دریافت متن کامل یک مقاله باید چه کار کنم؟

پاسخ: در فاز اول این سرویس شما با ارسال ایمیل تقاضای دریافت مقاله را مطرح می‌کردید و ما نیز از طریق ایمیل متن کامل مقالات را ارسال می‌کردیم، اما در حال حاضر و با توجه به گسترش تقاضاها با کمک سیستم مشاوره اقدام به ارائه این سرویس نمودیم. شما پس از شناسایی در سایت تبیان به اینجا می‌روید و با ایجاد مشاوره در بخش "درخواست متن کامل مقالات" مقاله مورد نیاز خود را تقاضا کنید.

سوال: می‌توانم "به صورت کلی" مقاله‌ای در مورد موضوعات مختلف درخواست کنم؟

پاسخ: خیر. ما تنها به درخواست‌هایی پاسخ می‌دهیم که تقاضا کننده خود دقیقا بداند چه می‌خواهد. لطفا فقط متن کامل مقالات ISI مورد نیاز خود را که عنوان مقاله، نام نویسنده و مشخصات مجله (ژورنال) مورد نظر را می‌دانید، از ما بخواهید. ارائه اطلاعات ناقص یا تقاضاهایی مثل "من دنبال انجام یک تحقیق دانشگاهی هستم. لطفا مقاله‌ای در مورد هارد دیسک‌ها برای من ارسال کنید!" تنها موجب اتلاف وقت شما و خدمتگزاران شما در تبیان می‌شود.

سوال: آیا این سرویس هزینه‌ای دارد؟

پاسخ: خیر. این خدمات در حال حاضر رایگان بوده و جهت کمک به رشد علمی پژوهشگران کشور در اختیار آنان قرار گرفته است. تنها لازمه ایجاد مشاوره برای درخواست متن کامل مقالات عضویت در سایت تبیان است که آن نیز به صورت رایگان و به سهولت قابل انجام است.

سوال: این سرویس را چگونه تامین کرد‌ه‌اید و منبع آن چیست؟

پاسخ: موسسه تبیان با کمک ارتباطات بین‌المللی خود و توافقات انجام شده در بخش دانش و فناوری سایت با صرف هزینه‌ای این سرویس را به صورت کاملا قانونی تا پایان سال جاری شمسی در اختیار محققین کشور و فرهیختگان جامعه دانشگاهی قرار داده است.

سوال: آیا این خدمات همیشگی خواهد بود؟

پاسخ: تا پایان سال سال 1386 این خدمات ادامه خواهد داشت و در صورت امکان نسبت به تمدید مدت آن اقدام خواهد شد.

سوال: من ایمیلی برای دریافت مقاله فرستادم اما جوابی نگرفتم.

(سوال امین نعمتی)

پاسخ:

o ممکن است ایمیل شما به هر دلیلی به ما نرسیده باشد، از سیستم مشاوره برای درخواست مقاله استفاده کنید.

o ممکن است نقصی در اطلاعات خواسته شده (اطلاعات شخصی مورد نیاز و اطلاعات مقاله درخواستی) داشته‌اید. در این صورت با بازگشت و تصحیح درخواست خود، آنرا دوباره و این بار از قسمت مشاوره مطرح کنید. توجه کنید که درخواست‌های ناقص به صورت اتوماتیک از بررسی خارج خواهند شد.

o ممکن است پاسخ ما در inbox شما نباشد، برای خیلی از کاربران پاسخ به بخش bulk یا spam ایمیل آنها وارد شده است، دوباره چک کنید.

البته همانگونه که در جواب سوالات بالا گفتیم، از این به بعد این خدمات تنها از طریق بخش مشاوره ارائه می‌گردد و هیچ ایمیلی در این زمینه مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

سوال: من مقاله‌ای را درخواست کردم اما با پاسخی مبنی بر عدم وجود مقاله در بانک اطلاعاتی روبرو شدم.

پاسخ: اگر چه تلاش ما بر آن بوده است که تمامی مقالات درخواست شده را فراهم کنیم اما طبیعتا به متن کامل تمامی منابع علمی موجود در دنیا دسترسی نداریم. همانطور که قبلا گفتیم، بانک‌های اطلاعاتی در دسترس این سرویس به این شرح است:

Science Direct / Elsevier/ Cambridge Journals / Emerald / Highwire Press / JSTOR / NTIS (EV2) / Scopus / Web of Science (ISI) / IEEE

و تمرکز اصلی بر مقالات ژورنالی (در مقابل کنفرانسی) است. با این حال شما اگر مطمئن نیستید مقاله‌تان در این پایگاه‌های داده وجود دارد یا خیر، تقاضای مقاله را ارسال کنید. ما تلاشمان را انجام می‌دهیم تا متن کامل مقاله را به دست شما برسانیم، اما تنها در مورد بانک‌های ذکر شده می‌توانید گارانتی کنیم.

سوال: آیا می‌توانم چند مقاله را یکجا درخواست کنم؟

(سوال R Kojouri و دیگران)

پاسخ: خیر. با توجه به استقبال فراوان و جهت تامین نیازهای حداقلی همه کاربران، تنها یک مقاله در هر درخواست پذیرفته می‌شود. البته شما می‌توانید چند درخواست در زمان کوتاهی ارسال کنید، اما پاسخگویی به درخواست اول در اولویت قرار دارد و درخواست دوم شما تا بررسی دیگر درخواست‌های آنروز در صف خواهد ماند، اما به هر حال پاسخ داده خواهد شد.

سوال: چرا متن کامل مقالات را برای دانلود مستقیم بر روی سایت نمی گذارید؟ (سوال khanchin_rayane )

این سوال مانند آن است که بگوییم چرا 118 همه تلفن‌های ثبت شده خود را مستقیما به مردم اعلام نمی‌کند؟ ما به یک بانک بزرگ اطلاعاتی با صدها هزار مقاله دسترسی داریم و نیازهای موردی کاربران را مرتفع می‌کنیم، بنابراین مقاله‌ای که به درد فرد آ می‌خورد (مانند شماره تلفنی که فرد آ از 118 درخواست می‌کند)، در یک بازه زمانی تنها برای او مفید خواهد بود، اگر چه شاید بعدها به کار فرد ب نیز بیاید، اما با توجه به هزینه‌های این کار (در مقابل درخواست دوباره مقاله توسط فرد دیگر) منطقی به نظر نمی‌رسد، حال آنکه 118 نیز به تقاضاهای موردی افراد پاسخ می‌دهد و خود راسا شماره تلفن‌ها را "بدون تقاضا" اعلام نمی‌کند، حتی اگر توسط کسی قبلا در مورد آن شماره تلفن درخواست شده باشد.

سوال (نظر): گروه اندیشه ایرانی هم قبل از شما چنین کاری را انجام می‌دادند و می‌دهند. کار شما چنانچه محدودیتی نداشته باشه و بتواند به همه درخواستها جواب بدهد بی نظیر یا کم نظیر است به شرط اینکه رایگان هم بماند چون علم رایگان هست.

(نظر محسن عسکری)

پاسخ: بله قسمت اول حرف شما درست است. یک گروه اینترنتی به نام اندیشه ایرانی این کار را به صورت موردی و با راه‌اندازی یک گروه خودجوش به صورت محدود آغاز کرده‌اند اما فعالیتی با این ابعاد و پوشش این تعداد بانک داده و پایگاه اطلاعات علمی مطمئنا برای اولین بار در کشور در موسسه تبیان بنیان‌گذاری شده است. بخش دانش و فناوری موسسه تبیان این دوستان را نیز همراهان خود در توسعه علمی کشور به حساب می‌آورد و از کمک‌های متقابل استقبال می‌کند. در مورد بخش دوم نظر شما باید گفت اگر چه هویت علم رایگان است لیکن ابزار دسترسی و انتقال آن هرگز رایگان نبوده و اتفاقا هزینه‌های هنگفتی دارد. (مراجعه کنید به گزارش فعالیت یک ماهه این سرویس و صرفه‌جویی ارزی آن)

سوال (نظر): خدمت بسیار بزرگی به جامعه علمی است. تشکر می‌کنم.

(نظرات omiderah، mehrdad ghaemi، Narges Habibi، mohamad zandi، determinan، nasser derakhshan و بیش از 30 ایمیل‌ محبت آمیز دریافتی)

پاسخ: ما نیز از همه شما عزیزان ممنونیم و امیدواریم بتوانیم لایق محبت‌های شما کاربران دانش دوست تبیان باشیم. از شعر سروده شده آقای منصور مقدم در مورد تبیان نیز صمیمانه قدردانی می‌نماییم.

در پایان اگر در مورد سرویس متن کامل مقالات سوالی دارید، ما پیشنهاد می‌کنیم دوباره سوالات و جواب‌های بالا را به دقت مطالعه کنید و در صورتیکه بازهم پاسخ خود را نیافتید به بخش دانش و فناوری ایمیل بزنید. انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت نظرات (کامنت) هم می‌توانید وارد کنید.

بخش دانش و فناوری

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان

مطالب مرتبط:

مژده تبیان به پژوهشگران کشور (اطلاعیه شماره یک)