تبیان، دستیار زندگی
در ماه‌های آخر سال 79 از طرف شركت فرهنگی و هنری صبا (كه بازوی تولید آثار انیمیشن سازمان صدا و سیماست)، به مؤسسه فرهنگی هنری حور پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای در مورد حضرت سلیمان(ع) ارائه شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبرد طالوت انیمیشن با جالوت امكانات

انیمیشن نبرد طالوت

گفت‌وگو با امیر محمد دهستانی، كارگردان مجموعه انیمیشن «فرمانروایان مقدس».

در ماه‌های آخر سال  79 از طرف شركت فرهنگی و هنری صبا (كه بازوی تولید آثار انیمیشن سازمان صدا و سیماست)، به مؤسسه فرهنگی هنری حور پیشنهاد ساخت مجموعه‌ای در مورد حضرت سلیمان(ع) ارائه شد.

این پیشنهاد براساس نمونه‌های انیمیشن مذهبی قبلی شركت حور و به‌خصوص فیلم بلند داستان پیامبران (محصول  1378- كه بنا به دلایلی اكران نشد) صورت گرفته بود. داستان پیامبران در سه اپیزود، قصص 3 تن از انبیاء الهی حضرت نوح(ع)، حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) را به نمایش می‌گذاشت و به‌خصوص 2 اپیزود مربوط به حضرت نوح(ع) تلاش شده بود تا از حداكثر توان تولید انیمیشن دو بعدی در آن سالها استفاده شود؛  به همین علت، این انیمیشن به عنوان نمونه قرارگرفت و  فیلم حضرت سلیمان را براساس این نمونه به ما سفارش داده شد.

در حین تحقیق و بررسی برای انجام پروژه حضرت سلیمان(ع) متوجه شدیم كه روایت داستان دوران فرمانروایی الهی این پیامبر و اصلاً دلیل اینكه چرا می‌بایست چنین حكومت نمونه و مقتدری به اراده الهی شكل گیرد، بدون نمایش و بررسی دوران تاریخی مذكور پیش از شكل‌گیری این حكومت الهی، روایتی كامل نخواهد بود.

لذا پیشنهاد كردیم تا در این مجموعه كه بعدها فرمانروایان مقدس نام گرفت یك دوره صد ساله از تاریخ انبیاء و زمینه‌های شكل‌گیری دوران حضرت سلیمان را مورد بررسی  و نمایش قرار دهیم و به این صورت گستره كار ما بسیار وسیع شد و 2 پیامبر الهی دیگر یعنی حضرت سموئیل(ع) و حضرت داوود(ع) را نیز دربرگرفت.

منابع تحقیق

به دلیل همین گستره زیاد شخصاً در ابتدا كمی از بزرگی كار دچار وحشت شده بودم، اما با مطالعه بیشتر پیرامون موضوع و شكل‌گیری تدریجی طرح‌های داستانی این نگرانی اولیه به شوقی وصف‌نشدنی تبدیل شد.

همزمان با این قضایا باحمایت شركت صبا با مدیریت آن زمان مهدی مسعود شاهی و حمایت مدیر محترم شركت حور، شهاب كسرایی، 2 گروه تحقیقاتی مشغول كار روی این پروژه شدند. یك گروه در حال جمع‌آوری وتدوین كلیه منابع قرآنی و شیعی پیرامون محتوای مجموعه و گروه  دیگر به سرپرستی اردپیكان‌فر كار تحقیقات تكنیكی و اجرایی پروژه را انجام می‌داد.

كمی ریسك

 با انجام یك تصمیم ریسك‌آمیز، مصمم شدیم تا كار روزانه  نه به صورت نقاشی متحرك و انیمیشن دوبعدی، بلكه به‌صورت سه بعدی شبهه واقع‌گرایانه تولید كنیم. برای این كار  نیاز بود تا مراحلی مثل ساخت كاراكترهای واقع‌گرایانه انسانی، لباس، مو، زره‌ها و حالات چهره و میمیك (Facial animation) مورد آزمایش و نمونه‌سازی قرار گیرند.

راستش را بخواهید روزهای پراضطراب و دلهره‌ای را پشت سر می‌گذاشتیم زیرا هر روز احتمال داشت كه در این زمینه به بن‌بستی برخورد كنیم و مجبور شویم تا به تكنیك دو بعدی و نقاشی متحرك بازگردیم و الان كه فكر می‌كنم واقعاً خداوند در برخی مراحل به‌طرز معجزه‌‌آسایی به ما كمك كرد تا این مراحل را گذراندیم.

بعداز طوفان

پس از طی مراحل تحقیقات محتوایی و تكنیكی باید گروه اجرایی و هنری هماهنگی را تشكیل می‌دادیم تا قادر به انجام كار تیمی باشند و خود این پروسه‌ای وقت‌گیر و دقیق بود چرا كه باید پس از بررسی و انتخاب افرادی با حوصله، دقیق و هنرمند آنها را در مورد تكنیك‌های تحقیق شده آموزش می‌دادیم.

اگر بخواهم خلاصه كنم باید بگویم كه برای ساخت این مجموعه، ما نه تنها خود فیلم‌ها را ساختیم، بلكه پروسه و گروه تولید مجموعه را نیز بنا كردیم و به وجود آوردیم. مثل اینكه بخواهیم با یك كشتی به سفری پرمخاطره و سخت برویم اما اول باید خود كشتی را هم بسازیم!!

در ساخت یك فیلم سه مرحله و عملكرد اساسی باید در كنار هم و به موازات درست و دقیق كار كنند، مرحله خلاقه (داستان و فیلم‌نامه و طراحی بصری فیلم)- مرحله اجرایی (مراحل تكنیكی) و مرحله مدیریت، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی.كارفرمانروایان در هر سه مرحله از پیچیدگی‌های زیاد برخوردار بود كه به لطف خداوند و با یاری همكاران و همراهان صبور ممكن شد.

در اینجا باید از نقش مهم افرادی مثل شهاب كسرایی، رضا تقدسی (مدیر تولید- نویسنده، فیلم‌نامه)، مهرداد نبئی (آهنگساز و طراح صدا)، اردپیكان‌فر (سرپرست گرافیك كامپیوتری)، ایمان خانچی (سرپرست انیمیشن) و البته سایر دوستان نام ببرم.

دور از واقعیت

فرمانروایان مقدس یك كار شبهه‌ واقع‌گراست. دنیای انیمیشن گستره زیادی از حركت ساده‌ترین اشكال هندسی تا خلق صد درصد واقع‌گرایانه تصاویر متحرك شبیه فیلم زنده را دربرمی‌گیرد و فكر می‌كنم در فرمانروایان هم سعی ما در ساخت تصاویری نیمه‌واقعی بوده است، شاید اگر قرار بود این اثر در قالب یك فیلم زنده ساخته شود، دهها میلیارد تومان بودجه صرف می‌كرد در حالی كه ما برای ساخت   23 قسمت این مجموعه كه زمان آن  حدود پانصد و پنجاه دقیقه است بودجه‌ای در حدود چهار صد میلیون تومان در اختیار داشتیم و زمان تولید پروژه بیش از چهار سال طول كشید!

چهل و هشت ماه

اگر زمان تولید را 4 سال یعنی 48 ماه در نظر بگیریم، در این مدت ما حدود550 دقیقه تولید كرده‌ایم، به عبارتی به‌طور میانگین ماهی  حدود   5/11 دقیقه كه با این حساب طول متوسط تولید هر قسمت 2 تا  3 ماه می‌شود. بعداز تحویل اولین سری پروژه به تهیه‌كننده، در سال 82،  6 قسمت اول مجموعه را در قالب 2 فیلم بلند تلویزیونی تدوین كردیم و به پخش رساندیم تحت نام‌های فرمانروایان مقدس بخش اول: داستان حضرت سموئیل(ع)،  و بخش دوم: داستان فرمانروایی طالوت.

به اصرار ما هر دوی این فیلم‌ها نه در ساعات پخش برای كودكان و در برنامه‌های كودك، بلكه در ساعات معمول پخش فیلم‌های سینمایی در 2 مناسبت اعیاد مذهبی پخش شدند و تا جایی كه من می‌دانم این اولین بار بوده كه برای یك انیمیشن (به‌خصوص ایرانی) چنین زمان پخشی در صدا و سیمای كشور در نظر گرفته

شده است.

دلیل اصرار ما این بود كه معتقدم فرمانرروایان مقدس در شاخه انیمیشن برای بزرگسالان می‌گنجد (هرچند كه شاید برخی از كودكان عزیز هم با آن ارتباط خوبی برقرار كنند) و برای مخاطب 12 سال به بالا طراحی شده. انیمیشن بزرگسال مقوله‌ای است كه در عرصه جهانی در تلویزیون‌ها و سینما مورد توجه است ولی در كشور ما توجه جدی به آن نشده است در حالی‌كه این مقوله می‌تواند باعث آشتی بسیاری از مخاطبان بزرگسال كشور با مقوله انیمیشن شود.

یك گام در تولید مجموعه بلند

فرمانروایان مقدس از سال  1050 قبل از میلاد آغاز می‌شود و در حدود  950 قبل از میلاد با وفات حضرت سلیمان(ع) پایان می‌گیرد. شخصاً معتقدم كه بهترین فرصت نمایش این مجموعه به‌صورت سریال دنباله‌دار و در اپیزودهای حدود  25 دقیقه است زیرا پخش منظم آن باعث می‌شود كه مخاطبان بتوانند سریال و شخصیت‌های متعدد آن را دنبال كنند، در این مجموعه به شخصیت‌های انبیاء به عنوان ابر قهرمانان واقعی تاریخ نگاه داشته‌ایم، افرادی كه الگو و نمونه‌هایی حقیقی از رفتار و كردار بشر را به نمایش گذاشته‌اند.

این مجموعه یك گام در تولید مجموعه بلند سه بعدی انیمیشن به‌صورت واقع‌گرایانه در كشورمان بوده است و باید به آن به عنوان یك گام نخست نگاه كرد و نه تجربه‌ای كامل و بی‌نقص چرا كه خودمان بیش ازهر كس به ایرادها و نقص‌های آن آگاهیم، به‌خصوص مشكلاتی كه در بخش حركات شخصیت‌ها وجود دارد یا ساخت برخی جزئیات صحنه‌ها، اما واقعاً این پروژه با بودجه‌ای اندك، دانشی خود آموخته و حجم  كار زیاد و زمان فشرده به انجام رسید.

منبع : همشهری