تبیان، دستیار زندگی
1) بدن بیمار به ویژه پاها را باید به مقدار کافی گرم نگه داشت و چنانچه احساس لرز نماید، از طریق مالش با حوله داغ، ورزش و جریانی ازآب گرم در پا او را گرم نمود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قواعد کلی برای آب درمانی

آب درمانی

1) بدن بیمار به ویژه پاها را باید به مقدار کافی گرم نگه داشت و چنانچه احساس لرز نماید، از طریق مالش با حوله داغ، ورزش و جریانی ازآب گرم در پا او را گرم نمود.

2) مناسب ترین زمان برای آب درمانی پیش از اوقات صبحگاهی و قبل از رفتن به بستر خواب است. بیمار نباید قبل یا بلافاصله پس از هر غذا یا فعالیت یا وقتی که اطاقش سرد است، درمان شود.

3) پس از جریان هوای گرم، باید کشاله ران را شستشو داد یا دوش گرفت یا با اسفنج بدن را مرطوب ساخت.

پاشیدن آب بر بدن یا شستشو با آب سرد ازسرماخوردگی جلوگیری می كند و پس از مصرف آب سرد باید احتیاط كرد كه گرما از طریق ورزش حاصل گردد، ولی اگر بیمار ناتوان است، حمام آفتاب، مالش با استفاده از كمپرس آب داغ ، حمام بخار، پوشش و غیره در اطاق گرم (حداقل 20 درجه) ضرورت پیدا می كند.

4) یك قاشق چایخوری آب تازه یا ولرم در صورتی كه بیمارآب بطلبد، در حلقوم او می ریزند، ولی نباید مقادیر زیادی آب داد.

5) از تمام مواد مضعف یا محرك اعصاب مانند چای، قهوه، لیكور، تنباكو، حشیش و تریاك باید پرهیز كرد. در موارد شدید از گوشت و ادویه باید پرهیز كرد.

شیر،میوه و نان را وقتی كه بیمار اشتها داشت یا در حالات دیگر، باید به او داد.

هر گاه بیمار احساس تشنگی نمود، باید آب نارگیل، شربت، آب میوه و آب خالص به وی نوشاند. مواد بسیار داغ یا سرد نباید داده شود. از تجویز نوشابه گازدار در خلال درمان باید پرهیز نمود.

6) اطاق بیمار باید آرام و تهویه هوای آن مناسب باشد.

7) حمام آب نه سرد و نه گرم و مالش دادن بیمار زمانی توصیه می شود كه بیمار نتواند فعالیت كند یا برای كسب گرمای آفتاب بیرون قدم بزند.

8) اشخاص حساس و ناتوان و كودكان را نباید با شدت معالجه كرد. اگر آنها آب سرد را تحمل نمی کنند، آب گرم یا ولرم را باید به كار برد. ولی باید آنها به تدریج به آب سرد عادت كنند و این امر می تواند برای پایین افتادن درجه حرارت بدن، مرحله به مرحله برای حصول به نتایج موفقیت آمیزتر موثر باشد.

9) اگر بیمار احساس سرما و لرز كرد، آب سرد نباید به كار برد. باید او را بوسیله حوله ماساژ داد یا او را به ورزش و یا حركات سریع دست ها و سایر قسمت های بدن یا قدم زدن های تند یا جریان آب گرم و غیره واداشت.

مصرف آب سرد را نباید زیاد تكرار كرد و باید فواصل زمانی كافی برای بروز واكنش در بدن برقرار كرد.

10) خاطر باید آسوده و راحت باشد.

11) درمان بیماری های مزمن باید مطابق با دوره زمانی بیماری و به اندازه كافی تداوم پیدا كند.

12) حتی پس از معالجه، از عواملی كه احتمال عود بیماری را افزایش دهد، باید اجتناب نمود.

13) تمام حوله ها، پتوها، ملحفه ها وغیره را باید شست و در آفتاب پهن كرد.

14) بهترین جنس ملحفه مرطوب ابریشم خام است. چنین محصولی چندان گران نیست و زمانی كه نتوان ملحفه های سرد و زبر را به كار برد، از آن می توان استفاده كرد.

مواد بافتنی نرم آب را بهتر می كشد و باید آن را به دقت دور بدن پیچاند. لازم است دو ملحفه باشد كه یكی در نوبت شستشو و دیگری در نوبت كار باشد.

استعمال ملحفه ها ممكن است آنها را آلوده سازد و باید آن را درآب نیم گرم یا آب و صابونی كه از جوزهای گیاهی به دست می آید شستشو داد و سپس با آب سرد آب كشید و درآفتاب پهن كرد تا خشك شود.

15) پتوها را باید تكاند و در آفتاب و در معرض هوا نوبت به نوبت قرار داد. آنها را نیز باید شستشو داد.

منبع:

Drugless prevention cure of diseases with water

Cret Poblishing House , Newdenli Tidia 1997

*مطالب مرتبط:

آب درمانی چیست؟

فواید مصرف آب و مایعات

آب، اکسیر حیات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.