تبیان، دستیار زندگی
امتحان نهایی هزینه هنگفتی را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌كرد، ضمن این‌كه اعتبار لازم را نداشت و نظام آموزشی ما را به سمت نتیجه‌گرایی می‌برد. از سویی اضطراب و استرس در دانش‌آموزان ایجاد می‌كرد به همین دلیل برگزاری امتحان نهایی ...از این دوره تحصیلی حذف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امتحان نهایی از دوره راهنمایی حذف شد

امتحان نهایی

معاون آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آئین‌نامه جدید ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره راهنمایی، امتحان نهایی حذف شد.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با  فارس افزود: امتحان نهایی هزینه هنگفتی را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌كرد، ضمن این‌كه روایی و اعتبار لازم را نداشت و نظام آموزشی ما را به سمت نتیجه‌گرایی می‌برد. از سویی اضطراب و استرس در دانش‌آموزان ایجاد می‌كرد به همین دلیل برگزاری امتحان نهایی از این دوره تحصیلی حذف شد.

وی ادامه داد: این تصور در خیلی از همكاران ما به وجود آمد كه اگر آزمون نهایی نباشد، دانش‌آموزان بی‌سواد، به مقطع بالاتر می‌روند.

باقرزاده اضافه كرد: آموزش عمومی علاوه بر این‌كه به اصطلاح باید یك محتوای مشخصی را به دانش‌آموزان آموزش دهد، وظیفه اصلی آن، رشد مهارت‌های اجتماعی و اصلی در آن‌هاست.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش كه در حقیقت چتر عالی قانونگذاری در آموزش و پرورش است وقتی استدلال‌های حوزه معاونت آموزش عمومی و مبانی نظری پشت این موضوع را شنید، پذیرفت كه آئین‌نامه تغییر كند.

معاونت آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: وقتی ما شاخص نتیجه‌گرایی را از آموزش كم كنیم، قطعاً آموزش و پرورش به فرآیندها می‌پردازد یعنی نگاه معلم بر دانش‌آموز این نیست كه دانش‌آموزش در امتحان نهایی رتبه قبولی را كسب كند.

وی ادامه داد: همین نگاه را در دوره متوسطه با كنكور داریم تمام تلاش نظام آموزشی این است كه دانش‌آموز را به دیوار بلند كنكور برساند و این‌كه این فرد آیا توانایی تعامل، زندگی، حل مسئله، تصمیم‌گیری، خودآگاهی، همدردی و غیره با دیگران را دارد یا ندارد، اصلاً مد نظر نظام آموزشی نیست.

باقرزاده اظهار داشت: در حال حاضر آموزش و پرورشی موفق است كه فرزندانی كه تربیت می‌كند، بتوانند وارد دانشگاه شوند در حالی كه این موضوع نه در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و نه در اهداف آموزش و پرورش است اما متأسفانه این موضوع در طول زمان شكل گرفته است و بر نظام آموزشی ما سایه افكنده است.

وی افزود: آموزش و پرورش به دنبال تربیت شهروند متعادل است.