تبیان، دستیار زندگی
سیروس مقدم حساسیت ماه مبارك رمضان و ماراتن رقابتی كه برای ارائه كار بهتر میان شبكه‌ها وجود دارد را عاملی برای كلید زدن سریال‌های ویژه ماه رمضان در دقیقه 90 دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفس به نفس با تماشاگر «اغماء» جلو می‌رویم

سیروس مقدم ، کارگردان سینمای ایران

ماراتن رقابت میان سریال‌های ماه رمضان حساسیت شبكه‌ها را بالا می‌برد

سیروس مقدم حساسیت ماه مبارك رمضان و ماراتن رقابتی كه برای ارائه كار بهتر میان شبكه‌ها وجود دارد را عاملی برای كلید زدن سریال‌های ویژه ماه رمضان در دقیقه 90 دانست.

كارگردان مجموعه تلویزیونی«اغماء» ، در این باره توضیح داد:‌ رقابت میان شبكه‌ها منجر به وسواس در انتخاب بهترین طرح شده است و همواره این پرسش وجود دارد كه آیا این طرحی كه انتخاب شده است بهترین است یا ممكن است طرحی بهتر هم ارائه شود.

** حسایت برای انتخاب بهترین طرح

كارگردان «اغماء» در ادامه تاكید كرد: پروژه‌های مناسبتی و به ویژه كارهای ماه رمضان به لحاظ مضمون حساسیت زیادی برای سازمان صدا و سیما دارند. طبیعی است كه مدیران ترجیح دهند بهترین ایده، طرح و فیلمنامه را به تصویر بكشند.

وی ادامه داد: براساس چنین نگرشی هر لحظه این امكان وجود دارد كه طرحی بهتر، قوی‌تر از آن چه ارائه شده به ست مدیران صدا و سیما برسد تا بتوانند روی آن سرمایه‌گذاری كنند بنابراین آنان تا آخرین لحظه‌ای كه بشود صبر و تحمل می‌كنند تا شاید متن قوی‌تری به دستشان برسد، كما این كه تا به حال چندین بار هم چنین اتفاقی افتاده است.

سیروس مقدم یادآور شد: تا به حال چندین بار اتفاق افتاد كه برخی شبكه‌ها پروژه‌یی را راه‌اندازی كرده حتی در مرحله پیش تولید برده‌اند كه متن قوی تری دستشان رسیده است، بنابراین پروژه قبلی را كنار گذاشته‌اند و متن جدید و بهتر را مقابل دوربین برده‌اند.

سیروس مقدم ، کارگردان سینمای ایران

** لزوم تناسب مضامین سریالهای ماه رمضان با شرایط اجتماعی

وی تناسب مضامین كارهای ویژه رمضان با شرایط اجتماعی را عاملی دیگر برای ساخت دیر هنگام این پروژه‌ها برشمرد و گفت: طرح‌های منتخب باید براساس شرایط روحی، فرهنگی و اجتماعی جامعه نوشته شده باشند و براین اساس نگارش طرح‌هایی حاوی این ویژگی‌ها از دو سال قبل ، كار سختی است. برای مثال در شر یطی كه جامعه به شدت عبوس وافسرده است، كارهای طنز اولویت پیدا می‌كند و زمانی كه احساس می‌شود فضای معنوی جامعه باید تقویت شود، این قبیل كارها ترجیح داده می شوند.

سیروس مقدم به ایسنا تاكید كرد: تشخیص اولویت‌ها از یك یا دو سال قبل كار سختی است و از آن جا كه كارهای مناسبتی كاركرد مختلفی دارند، طبیعتا هرچه به نزدیكی این ایام می‌رسد، تشخیص آن برای مدیران و سازندگان راحت‌تر است.

** فشردگی كار و كم‌خوابی

این كارگردان در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره‌ی فشردگی ساخت سریال‌های مناسبتی از جمله «اغماء» خاطرنشان كرد: از شروع ماه رمضان شاید شبی دو – سه ساعت بیشتر نخوابیده باشم . چرا كه روزی 14-15 ساعت تصویر برداری داریم پس از پایان تصویربرداری هم كه معمولا تا 3-4 صبح طول می‌كشد، برای مونتاژ می‌روم و اصلاحات آخر قسمتی كه قرار است شب پخش شود را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد:‌ پس از انجام مرحله مونتاژ كه تا 6-7 صبح به طول می‌انجامد به خانه می‌رویم و 2-3 ساعت می خوابم و پس از آن سكانس‌هایی كه قرار است گرفته شود را دكوپاژ می‌كنم.

سیروس مقدم ، فاصله اندك میان تولید و پخش در سریال‌های ویژه ماه رمضان را دارای معایب و محاسنی دانست و در این باره گفت:‌ به هر حال این ماراتن كاری باید گرفته شود چرا كه سرعت و كمی دقت ایجاد شتابزدگی می‌كند و خود به خود در این شتابزدگی یك سری ویژگی‌های در ساختار و مضمون از بین می‌رود.

كارگردان «اغماء» درعین حال گفت: تلاش ما بر این بود كه كمبود وقت و رقابت ضربه‌ای به ساختار وارد نكند. تا به حال هم بازخوردها نشان می‌دهد كه ساختار «اغماء» حرفه‌یی و ریتم آن منسجم بوده است و برای سكانس‌ها زمان گذاشته شده است.

سیروس مقدم ، کارگردان سینمای ایران

** محاسن فاصله اندك تولید و پخش

مقدم با بیان این كه در حال حاضر نفس به نفس تماشاگر جلو می‌رود، از این مساله به عنوان یكی از محاسن فاصله اندك تولید و پخش یاد كرد وگفت: این مساله باعث شده كه احساس زنده پویاتر بودن و به روزتر شدن كنم.

وی درباره دیگر محاسن تولید سریال مناسبتی «اغماء» گفت: از آن جا كه فلیمنامه‌مان یك طرح كلی بود و بعد اپیزود به اپیزود به دستمان می‌رسید، باعث شد كه من برخلاف كارهای دیگری كه تا به حال انجام داده بودم و 30 قسمت را رج می زدم، اپیزودها را به ترتیب بگیرم.

** با اغماء زندگی می كنیم

به اعتقاد این كارگردان تصویربرداری به ترتیب اپیزودها باعث می‌شود كه قصه به مرور پخته شود و شكل بگیرد.بازیگر تداوم حسش را بهتر حفظ كند و به این ترتیب به گونه‌یی عوامل با قصه زندگی می‌كنند.

سیروس مقدم خاطرنشان كرد: با ساخت، «اغماء» احساس می‌كنیم در حال تعریف كردن یك زندگی هستیم و دچار پرش‌های حسی نیستیم.

وی به این پرسش ایسنا كه آیا تصویربرداری اپیزود به اپیزود «اغماء» روند تولید را كندتر نمی كند پاسخ مثبت داد و افزود: طبیعتا كار طولانی‌تر می‌شود، چرا كه به لحاظ تولید همان اندازه كه برای ما راحت‌تر است برای تهیه كننده و تیم تولید سخت است. چرا كه مجبوریم به هر لوكشین‌ بارها برویم و برگردیم. مجددا باید هزینه و نورپردازی شود و صحنه را بچینند.

سیروس مقدم با بیان این كه از ساخت «اغماء» اذیت نشده، بلكه تنها خسته است،این ریاضت را دلچسب و لذت بخش توصیف كرد .

** فرار از سرنوشت «نرگس» و لو رفتن قصه

كارگردان «اغماء» این پرسش ایسنا كه آیا صحت دارد عوامل این سریال پایان آن را نمی دانند تائید كرد و در عین حال گفت: این گونه نیست كه با كار غریبه باشیم. بلكه به قصه اشراف كامل داریم. اما سكانس به سكانس من و عوامل نمی‌دانیم كه قرار است چه اتفاقی بیفتد. البته این مساله برایمان حسن تلقی می‌شود، چرا كه پایان قصدمان همانند نرگس لو نمی‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر من به طوركامل بر قصه اشراف دارم و می دانم پایان الیاس چه خواهد شد. الیاس واقعی كجاست و چه بر سرش آمده است؟ چه سرنوشتی انتظار پری یا دكتر بردیا را می كشد؟ واقعیت آن این كه این اتفاقات با چه دیالوگ‌ها و سكانس‌های رخ می‌دهد را هیچ كدام از عوامل نمی‌دانند.

سیروس مقدم ، کارگردان سینمای ایران

** مردم به تعلیق‌ها علاقه دارند

سیروس مقدم در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره تعلیق‌های سریال «اغماء» كه در مواردی به سردگمی مخاطب و كشدار شدن قصه می‌انجامد، گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد كه مخاطب به این سریال تمایل نشان داده و با قصه درگیر شده است و اصولا من و آقای افخمی اساس قصه را براین گذاشتیم كه همه چیز غیرمنتظره باشد. این ویژگی غیرمنتظره بودن باید در ماهیت شخصیت‌ها و فضاسازی رعایت می‌شد و همین مساله باعث غیرقابل پیش‌بینی بودن قصه شده است.

** برگزاری جلسات متعدد برای ترسیم ماهیت شیطان

كارگردان «اغماء» در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا از ممیزی‌های تلویزیون در خصوص آنچه به عنوان ماهیت شیطان ترسیم كرده‌اند نگرانی نداشته است، متذكر شد: مضمون این كار یك شبه طراحی نشده است. یقین بدانید كه جلسات كارشناسی متعددی با موضوع ساختار قصه ، ماهیت آدم‌ها ، چگونگی تجلی شیطان در ظاهر انسانی‌اش برگزار شده است.

وی ادامه داد: احادیث نمونه‌ها و مستنداتی وجود دارد كه نشان می‌دهد شیطان اتفاقا به موجه و زیباترین شكل تجلی پیدا كرده واز تمام محاسن ظاهر به عنوان ابزار استفاده می‌كند تا بتواند بر فرد مقابلش تاثیر بگذارد. اگر قرار بود شیطان چهره‌ای زشت داشته باشد، حتی یك بچه مبتدی هم از او می‌ترسید و به او اعتماد نمی‌كرد. درصورتی كه شیطان ابتدا اعتماد جلب می‌كند و سپس تاثیر می‌گذارد.

سیروس مقدم خاطرنشان كرد: الیاس واقعی آدمی با همین مشخصات بوده است. عبادت و خیرخواهی اش درست بوده است و شیطان از این ظاهر فریبنده استفاده می‌كند تا روح دكتر پژوهان را تسخیر كند و موفق هم شده است.

** كارشناسان پزشكی و مذهبی ، یك مزیت

كارگردان «اغماء» از حضور كارشناسان مذهبی و پزشكی دركنارش به عنوان یك مزیت یاد كرد وگفت: اگر كارشناس پزشكی در كنارمان حضور نداشت ، شاید هیچ گاه شرایط رفتن من و آقای تارخ به اتاق عمل فراهم نمی‌شد. تمام دیالوگ‌ها و واژه‌های تخصصی با مشاور پزشكی سریال چك شده است و بر این اساس شاید «اغماء»، جزء معدود سریال‌هایی است كه كمترین اشتباهات پزشكی در آن به چشم می‌خورد.حتی صحنه‌هایی بوده كه به غلط گرفته شده است و وقتی نظر كارشناس پزشكی عنوان شده، من با جان و دل آن صحنه را تكرار كرده‌ام.

سیروس مقدم درباره استفاده از كارشناس مذهبی در سریال «اغماء» اظهار كرد: حجت الاسلام گلی نیز كمك‌های بسیاری به كار كرده است و اطلاع دارم كه به طور فعال با آقای افخمی در ارتباط هستند با آقای برازش (مدیر شبكه اول) پیش از این كه از كارشناسان مذهبی سریال‌ها بوده‌اند نیز همكاری خوبی با سریال اغماء داشته‌اند.

** به اغماء بیش از نرگس دلبستگی دارم

وی در پاسخ به این پرسش كه نرگس را موفق‌تر می‌داند یا اغماء را گفت: تمام كارها مثل بچه‌های آدم می‌مانند و دارای محاسن و معایبی هستند اما همواره در خانواده آدم به یك بچه بیشتر تعلق خاطر دارد.من همواره به آخرین كارم دلبستگی بیشتری داشته‌ام. چرا كه معتقدم آخرین كار پخته‌تر از كارهای قبلی است.

** تكرار تجربه نرگس در تابستان 87

سیروس مقدم به این پرسش ایسنا كه آیا قصد ندارد تجربه ساخت نرگس را به عنوان اولین مجموعه 90 قسمتی ملودارم ادامه دهد پاسخ مثبت داد: پیشنهاد و ساخت چنین سریالی به صورت جدی مطرح شده است اما باید متن خوب به دستم برسد، معاونت سیما به شدت درصدد گرفتن طرح‌های جدیدی در این خصوص هستند حتی می‌دانم یكی – دو طرح هم به جریان افتاده است كه اگر خدا بخواهد تابستان سال آینده سریالی مانند «نرگس» در ژانر جدی ساخته شود.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

نیروی اهریمنی‌ شیطان

شیطان مجسم را با تحقیق تصویر كردیم

گزارشی از پشت صحنه سریال اغماء

«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»