تبیان، دستیار زندگی
كارگردان سینمای كودك و نوجوان ایران گفت: متاسفانه امروز سینمای كودك نیز در كشورمان گرفتار مافیای تولید و پخش شده است و اگر می‌خواهیم سینمای كودك شكوفا شود باید دولت از این سینما حمایت كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌سرنوشت «سینمای كودك» را به بخش خصوصی نسپارید

فاطمه معتمد آریا

در آستانه روز جهانی كودك

كامبوزیا پرتوی: ‌سرنوشت «سینمای كودك» را به بخش خصوصی نسپارید

كارگردان سینمای كودك و نوجوان ایران گفت: متاسفانه امروز سینمای كودك نیز در كشورمان گرفتار مافیای تولید و پخش شده است و اگر می‌خواهیم سینمای كودك شكوفا شود باید دولت از این سینما حمایت كند.

كارگردان «گلنار» و «ماهی» در مورد وضعیت امروز سینمای كودك در ایران، گفت: ‌زمانی در دهه شصت خورشیدی با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری مناسب از طرف مقامات مسئول دولتی، گروه سینمایی كودك به وجود آمد ولی امروزه متأسفانه این گروه وجود ندارد.

پرتوی ضمن اشاره به تولید فیلم‌های موفق و پرفروش كودك در دهه 60 و 70 ، افزود: در واقع، امروز مسئله مهم برای سینمای كودك، اكران نابه‌سامان سینمای ایران است كه وضع بسیاری بدی دارد و فیلم‌های كودك، جایی در میان این وضعیت اكران ندارند.

وی با اشاره به اینكه فیلم‌های كودك را باید در دسته فیلم‌های خاص طبقه‌بندی كرد، گفت: اكثر فیلم‌هایی كه خارج از جریان مافیای اكران در سینمای ایران قرار داشته باشد، خوب اكران نمی‌شود و فیلم‌های خاص نیز كه رسماً به نمایش در نمی‌آیند، بنابراین حتی در صورت ساخت آثار سینمای كودك نیز نمی‌توان به جذب مخاطب توسط این آثار امیدوار بود.

پرتوی در ادامه، در مورد مشكلات موجود تولید در سینمای كودك، افزود: نوآوری موضوع مهمی است كه نبود آن در سینمای كودك، شدیداً حس می‌شود. نپرداختن به مسائل نو و ساده انگاشتن سینمای كودك توسط سینماگر، از همان ابتدای پایه‌گذاری این سینما موجود بود و باعث عدم پیشرفت این سینما شد.

وی تصریح كرد: با این دیدگاه، فیلمسازان با استفاده از تكنیك‌های و روش‌های قدیمی به ساخت فیلم كودك ادامه دادند كه در این مسیر، عدم نوآوری باعث ضعیف شدن سینمای كودك شد.

کامبوزیا پرتوی

پرتوی افزود: وقتی در سال 67 فیلم «گلنار» را ساختم و از عروسك‌های تمام قد در آن استفاده كردم، برای ساخت فیلم «گربه آوازه‌خوان» در سال هفتاد از تكنیك عروسكی پیش‌رفته‌تری استفاده كردم و اگر امروز هم بتوانم فیلم عروسكی بسازم، باید از تكنیك‌ پیشرفته‌تری در زمینه كار عروسكی استفاده كنم و گام بزرگتری بردارم.

وی گفت: پیشرفت كه در واقع باید در ذات این سینما قرار داشته باشد، كاملاً از بین رفته و برای همین، فیلم‌های عروسكی و كلاً سینمای كودك ایران پیشرفت چندانی نكرده است.

سازنده «بازی بزرگان» و «ننه لالا» در ادامه افزود: مشكل دیگر وضعیت روز سینمای كودك، مربوط به سینما در شهرستان‌ها است. سینما تنها در تهران و مراكز استان حالت خانوادگی دارد و برای همین حتی در صورت ساخت و اكران فیلم كودك نیز، مخاطبان این سینما در اكثر نقاط ایران محروم هستند. به عبارتی دیگر این قشر تنها در مواردی مثل جشنواره رشد یا جشنواره فیلم كودك، قادر به دیدن فیلم‌های خاص خودشان هستند.

پرتوی در پایان، در مورد راه حل شكوفا شدن مجدد سینمای كودك به فارس گفت: باید بخش دولتی از فكرهای تازه حمایت كند چون بخش خصوصی، قدرت ریسك ‌روی یك كار تازه را ندارد و لزوما باید بخش دولتی از این افكار حمایت كند. ما افكار نوین و بزرگی داریم كه بخش خصوصی به آن بها نمی‌دهد و اگر می‌خواهیم سینمای كودك شكوفا شود باید دولت از آنها حمایت كند.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

باید توقع مخاطب كودك را در فیلمها برآورده كرد 

سینمای كودك 70 كشور جهان