تبیان، دستیار زندگی
بهمن عبداللهی در وبلاگ "دونده" نوشته است: مش اسلام فیلم "گاو" وقتی پا به وادی سینما گذاشت بدل به بازیگری متفاوت شد. آقای هالو،پستچی،مهرگیاه،سرایدار،دایره مینا و...بخشی از بضاعت سینما برای حضور این آکتور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادمان می‌رود حالا 73 سال دارد...

علی نصیریان ـ نقش یك دلباخته ریش سفید در «میوه ممنوعه»

علی نصیریان

علی نصیریان بازیگرست كه توانایی او در ایفای نقش‌های پیچیده و درونگرا بر کسی پوشیده نیست.

بهمن عبداللهی در وبلاگ "دونده" نوشته است: مش اسلام فیلم "گاو" وقتی پا به وادی سینما گذاشت بدل به بازیگری متفاوت شد. آقای هالو،پستچی،مهرگیاه،سرایدار،دایره مینا و...بخشی از بضاعت سینما برای حضور این آکتور هنرستان هنرپیشگی بود. سینمای پس از انقلاب که ستاره‌سازی را بر نمی‌تابید و قهرمان سازی را نمی‌شناخت رو به مو سفید کرده‌ها آورد، پس نصیریان محملی برای حضور پررنگ‌تر یافت و کمال‌الملک،کفش‌های میرزانوروز،جاده‌های سرد، ناخداخورشید، شیر سنگی، دزد و نویسنده، سال‌های خاکستر، روزباشکوه، بوی پیراهن یوسف، دیوانه از قفس پرید و...بازی‌های این چهره ماندگار را ماندنی کرد. نصیریان البته انتخاب ضعیف و اشتباه هم داشت،آثاری که به واسطه دوستی ویا پیش بینی‌های نادرست از او چهره‌یی معمولی و گاه تکراری ارائه می‌داد.

"میوه ممنوعه" این روزها از شبکه دوم و به مناسبت ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته است.کار حسن فتحی اثری متفاوت از سریال‌های مناسبتی مشابهی است که در شبکه‌های مختلف پخش شده و می‌شود. این سریال داستانی برگرفته از شاه لیر و شیخ صنعان دارد، کاری که بدون اغراق علی نصیریان را می‌توان ستاره این سریال دانست. نصیریان در این جا نقش حاج یونس فتوحی،بازاری متمول و پرهیزکاری را بازی می‌کند که در پی فرار دخترش از خانه و اختلاف با پسر رانت خوارش به کمک دختر یک ورشکسته کارخانه دار می‌آید و در کشمکش یک مثلث عاشقی با حسابدار جوان کارخانه دل به "هستی" می‌بازد و پنجاه سال عبادت را به تاراج یک عشق زمینی می‌سپارد.

نصیریان البته پیش از این در فیلم‌های آقای هالو و مهرگیاه در نقش عاشق دلباخته ظاهر شده بود.حتی در اوج بازیگری سینمایی‌اش درایفای نقش دائی غفور در بوی پیراهن یوسف در قالب پیرمردی سرخورده از شرایط روزگار ظاهر شده بود، نقشی که بسیار نزدیک به حاج یونس بود.

او در نزدیک ترین نقش سینمایی‌اش به حاج یونس فتوحی دلباخته، پیش از این «دیوانه از قفس پرید» را بازی کرده بود که معادل شیخ صنعان تلویزیونی اش به شمار می آید. اما بازی نصیریان در "میوه ممنوعه"ترکیبی از همه این چند نقش است و او با توانائی خارق العاده اش به نقش جان داده،شاید یکی از فصل های خوب قسمت شانزدهم سکانس رودررویی با هستی/بیان عشق/درگیری با فرزاد باشد که به خوبی از عهده این نقش حسی برآمد و از نگاه نافذ و معنادارش به خوبی استفاده کرد.

به یاد بیاوریم بازی او را در لحظه ای که چند قسمت پیش ،رو به هستی و تسبیح به دست می‌گوید "من همه این کارها را به خاطر ... خدا می کنم" و در هنگام بیان كلمه خدا به هستی نگاه می کند و پس از لحظه ای سکوت انگار بخواهد بگوید به خاطر تو،لحن بیانش را تغییر می دهد. یا در لحظه گاز زدن به سیب در حیاط خانه و پس از رفتن هستی، او قدرت یک بازیگر حرفه ای را به رخ می کشد. صحنه دعوای او با خدا در قسمت شانزدهم گرچه شبیه دعوای دایی غفور با خدا (بوی پیراهن یوسف) است، اما بازهم دیدنی است.

علی نصیریان بازی خوبی در میوه ممنوعه ارائه داده است. به جرأت می توان سطح کیفی بازی‌اش را حتی بالاتر از قاضی شارح سربداران و ابوالفتح هزار دستان دانست.او چونان در افسون عشق شناور است که یادمان می رود حالا ‌٧٣ سال دارد.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

عواقب مغرور شدن به عبادت را می‌بینیم...

علی نصیریان و یک عمر بازیگری -1

علی نصیریان و یک عمر بازیگری - 2