تبیان، دستیار زندگی
سرماخوردگی و گلودرد یك عفونت حاد( كوتاه مدت) ویروسی در قسمت مجرای تنفسی فوقانی است كه از طریق هوا مانند عطسه كردن یا تماس با افراد مبتلا به بیماری، از فردی به فرد دیگر سرایت می كند. مكمل های تغذیه ای كه برای سرماخوردگی توصی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای

سرماخوردگی و گلودرد یك عفونت حاد( كوتاه مدت) ویروسی در قسمت مجرای تنفسی فوقانی است كه از طریق هوا مانند عطسه كردن یا تماس با افراد مبتلا به بیماری، از فردی به فرد دیگر سرایت می كند.

مكمل های تغذیه ای كه برای سرماخوردگی توصیه می شوند، شامل : ویتامینC– روی ( به شكل قرص یا اسپری بینی ) و پروپیول است.

علائم سرماخوردگی چیست؟

آب ریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، بی تابی و التهاب از علائم عمده آن است. بیشتر اوقات گلودرد به تنهایی و جدای از سرماخوردگی، خود یك علامت جدی است مثل گلودرد استرپتوككی( میكروبی) كه احتیاج به تشخیص پزشكی و درمان با آنتی بیوتیك دارد. وقتیكه عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیك ها تأثیری در بهبود سرماخوردگی ندارند.

درمان سرماخوردگی چگونه است؟

محیط مرطوب و گرم، باعث تسریع بهبود می شوند. كسانیكه به سختی دچار سرماخوردگی می شوند، بایستی استراحت كنند. داروهای بازكننده گرفتگی بینی مانند پزودوفدرین و فنیل فرین، بطور موقت بینی را باز می كنند، اما اغلب مجدداً بینی دچار گرفتگی می شود.

برای حفظ تعادل آبی و تسهیل جریان ترشحات بدن، بایستی مقدار زیادی مایعات نوشید. اگر سرفه شدید یا خطرناك باشد، داروهای ضد سرفه مثل دكسترومتورفان، خصوصاً برای خواب راحت، تجویز می شوند.

درغیراینصورت ، برای خارج ساختن ویروس های عفونی و ترشحات جمع شده در گلو، بایستی خلط را دفع كرد و نبایستی آن را در گلو نگه داشت.

توصیه های غذایی مفید:

زیاده روی در مصرف شكر، چربی و الكل به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند، هر چند كه از چگونگی تاثیر این موادغذایی در طول دوره ی سرماخوردگی اطلاع دقیقی در دست نیست.

مكمل های غذایی مفید:

ویتامینC :

بررسی 21 مطالعه نشان داد مصرف 1 تا 8 گرم ویتامینC در روز، مدت و شدت سرماخوردگی را تا 23 درصد كاهش می دهد.

مقدار مناسب ویتامینC بری درمان سرماخوردگی معلوم نیست، ولی ممكن است حداكثر 1 تا 3 گرم در روز باشد؛ با توجه به اینكه مقدار بیشتر از 200- 120 میلی گرم در روز، بعنوان مقدار مناسب و كافی برای افراد سالم در نظر گرفته می شود.

بررسی 23 مطالعه نشان داد مكمل دهی ویتامینC در كودكان اثرات بهتری نسبت به بزرگسالان دارد. همان مطالعه ثابت كرد مصرف 2 گرم یا بیشتر ویتامینC در روز، در كاهش مدت سرماخوردگی مؤثرتر از 1 گرم در روز است.

روی(Zn) :

وقتیكه روی (Zn) در زمان سرماخوردگی بصورت مكمل به افراد داده شد، ثابت كرد كه این عنصر باعث كاهش قدرت ویروس ها برای احاطه سلولهای بدن و كمك به سلولهای ایمنی برای مبارزه با سرماخوردگی می شود و علائم سرماخوردگی را تسكین می دهد.

قرص روی مدت سرماخوردگی را در بزرگسالان كاهش داد ولی در كودكان اثری نداشت.

قرص های حاوی گلوكونات روی، گلسین- گلوكونات روی واستات روی در بهبود مؤثرند، ولی اشكال دیگر روی و قرص هایی كه حاوی اسید سیتریك، اسید تارتاریك، سوربیتول و مانیتول هستند ، اثری ندارند و در مطالعاتی كه این اشكال روی بكار رفت مثل مواقعی كه مقدار روی كافی نبود، موفقیتی در عمل حاصل نشد.

برای بهبود سرماخوردگی، قرص هایی كه حاوی 13 تا 25 گرم گلوكونات روی، گلسین- گلوكونات روی یا استات روی می باشند، هر 2 ساعت یكبار برای چند روز مختلف استفاده می شوند.  اگر این قرص ها با بروز اولین علامت سرماخوردگی مصرف شوند، بهترین اثر را دارند.

مطالعات بیان می كرد دلایل كافی برای اثر روی وجود ندارد و از نظر آماری، معنی دار نیست. اما مقایسه 6 آزمایش ثابت كرد، در كسانیكه در زمان سرماخوردگی قرص روی مصرف كرده بودند بعد از یك هفته، در مقایسه با افرادیكه مصرف نكرده نبودند، علائم سرماخوردگی كاهش یافته بود و معنی دار نبودن از نظر آماری به دلیل كافی نبودن تعداد افراد یا روی مصرفی بود.

اسپری بینی روی نسبت به قرص روی در بهبود سرماخوردگی مؤثرتر است، زیرا طبق یك بررسی، میزان سرماخوردگی در افرادی كه 4 بار در روز این اسپری را بكار برده بودند 74 درصد كم شده بود، در صورتیكه با مصرف قرص  روی 42 تا 53 درصد كاهش یافته بود.

پروپیول :

پروپیول ماده صمغی است كه توسط حشرات از جوانه های برگی شكل و پوست درختان جمع آوری می شود خصوصاً از درختان صنوبر و كاج. عصاره پروپیول می تواند در پیشگیری و كوتاه كردن مدت سرماخوردگی مؤثر باشد.

مطالعات بالینی نشان داد، عصاره پروپیول عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را در كودكان كاهش می دهد.

تولیدكنندگان این محصول توصیه می كنند، فرآورده های خوراكی پروپیول به میزان 500 میلی گرم، یك یا دوبار درروز مصرف شوند.

نیره ولدخانی - کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.