تبیان، دستیار زندگی
اشاره: برای اینكه یك فوتبالیست سرحال و موفق باشید باید بطور جدی تغذیه خود را زیر نظر داشته باشید . با درست خوردن و آشامیدن می توانید آمادگی خود را در حد ماكزیمم حفظ كنید. ریچاردهاوكینز رئیس كمیته علوم و تحقیقات اتحادیه فوتبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول فكر كنید، بعد بنوشید

اشاره:

برای اینكه یك فوتبالیست سرحال و موفق باشید باید بطور جدی تغذیه خود را زیر نظر داشته باشید . با درست خوردن و آشامیدن می توانید آمادگی خود را در حد ماكزیمم حفظ كنید.

ریچاردهاوكینز رئیس كمیته علوم و تحقیقات اتحادیه فوتبال انگلیس مطالب مهمی را در این مطلب در مورد رژیم غذایی و بویژه نوشیدن آب توسط بازیكنان حرفه ای مطرح كرده است.

توجه به این نكات به شما كمك خواهد كرد كه یك فوتبالیست موفق باشید و آمادگی خود را راحت تر حفظ كنید.

یك بازیكن فوتبال چه میزان از مایعات بدن خود را در یك مسابقه از دست می دهد؟

بازیكنان در طول بازی فوتبال حدود 1500 كیلو كالری انرژی مصرف می كنند. برای یك بازیكن مرد بطور میانگین و در شرایطی كه هیچ تمرینی انجام ندهد 2500 كیلوكالری انرژی نیاز است حتی امكان دارد یك بازیكن در طول یك مسابقه سنگین تا 3 كیلوگرم از وزن بدن خود را از دست بدهد كه این معادل 5 لیتر مایعات می شود.

چه میزان مایعات باید قبل، در حین و بعد از یك بازی توسط یك بازیكن مصرف شود؟

این مرحله از آماده سازی باید در تمرینات پیش فصل و در حالیكه بازیكن از كوران مسابقات بدور است انجام شود. یك بازیكن بهتر است یكساعت قبل از شروع مسابقات تداركاتی حدود 500 میلی لیتر از مایعات بنوشدكه بسیار مفید خواهد بود.

بازیكن باید قبل و بعد از بازی خود را وزن كند. بنابراین برایش مشخص خواهد شد كه چقدر از وزن بدن خود را از دست داده است. برای هر یك كیلوگرم وزن از دست رفته باید 5/1 لیتر مایعات و آب مصرف كند.

آیا اتحادیه فوتبال انگلیس رژیم خاصی را برای بازیكنان جوان توصیه می كند؟

ما به بازیكنان جوان توصیه هایی را می كنیم اما تشخیص اهمیت مصرف حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در طول روز و بطور روزمره مهمترین توصیه ما است.

لطفاً مثال خاصی را بعنوان یك وعده غذای خوب و نوشیدنی سودمند برای فوتبالیست ها بزنید.

جوجه و پاستا با سبزیجات و گوجه فرنگی بعنوان یك غذای كامل و آسان می تواند تلقی شود. در مورد مایعات یك لیوان شیر كاكائو كم چربی- بویژه پس از بازی- در كنار هم به میزان كافی كربوهیدرات ها و پروتئین برای بدن فراهم می كند.

از مضرات استفاده از الكل توسط بازیكنان بگویید.

الكل مسلماً به روند سوخت و ساز غذا و نیز عملكرد سیستم عصبی تأثیر منفی می گذارد كه در نتیجه كیفیت كار بازیكن پائین می آید.

الكل تا چه مدت تاثیر خود بر سیستم بدن را حفظ می كند؟

برای 24 ساعت یا كمی بیشتر اما تأثیرات آن ممكن است مدت بیشتری بطول بیانجامد.

بهترین برنامه غذایی كه شما درمدت حضورتان در اتحادیه فوتبال انگلیس مطالعه كرده اید چه بوده است؟

البته موارد كاملاً راضی كننده نبوده است اما بر این برنامه در چند روز قبل از بازی و در روز بازی تأكید زیادی شده است. اكثر بازیكنان بلافاصله قبل از بازی عصبی می شوند و خوردن غذا تا سه ساعت پیش از بای این مسأله را تشدید می كند. این نشان می دهد كه هضم در این زمان محدود می شود و بازیكن از غذای پیش از مسابقه چیز قابل توجهی به دست نمی آورد. چنین بازیكنانی باید بیشتر از مایعات استفاده كنند تا كالری مورد نیاز خود را كسب كنند و اطمینان پیدا كنند كه درروزهای مسابقه برای حضور در میدان آمادگی دارند.

چه بازیكنی را بیاد می آورید كه بیش از همه به اصول تغذیه پایبند بوده است؟

نمی توانم شخص خاصی را نام ببرم. اما معتقد هستم كه بهترین بازیكنان حرفه ای مطمئناً برنامه غذایی منظم و مشخصی دارند.