تبیان، دستیار زندگی

بررسی دیدگاه اسلام دربارۀ به‌کارگیری نیروهایی ماورایی در جنگ‌ها

استفاده از جن و نیروهای ماورایی در جنگ‌ها

بعد از دومینوی انفجار پیجرها در لبنان، حذف فیزیکی فرماندهان ارشد مقاومت و شهادت سید حسن نصرالله توسط اسرائیل، برخی ادعا کرده‌اند که صهیونیست‌ها از اجنه و نیروهای ماورایی برای جاسوسی استفاده می‌کنند. این ادعا تا چه اندازه باورپذیر است؟ آیا انسان‌ها می‌توانند نیروهای فوق طبیعی را برای پیشبرد مقاصد نظامی‌ خود به خدمت بگیرند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نیروهایی ماورایی در جنگ‌ها ، استفادۀ نظامی نازی‌ها از علوم سِرّی، شهادت ،سیدحسن نصرالله، اسرائیل، صهیونیست‌ها ، همکاری جادوگر اسرائیلی با سیا و موساد،  تسخیر جنیان،

استفادۀ نظامی نازی‌ها از علوم سِرّی

نگرانی‌هایی که درباره استفاده نظامی از نیروهای متافیزیکی وجود دارد به طور کامل بی‌پایه نیست. از گذشته، نیروهای ماورایی مانند سحر و جادو در جنگ‌ها برای برتری بر دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به عنوان مثال، هیتلر و فرماندهان حزب نازی علاقه زیادی به مسائل غیبی و سحر داشتند. هیتلر کتاب‌هایی درباره جادو مطالعه می‌کرد و فرماندهان نازی مانند هیملر به اسطوره‌های شرقی و علوم سرّی علاقه داشتند. آنها مؤسسات تحقیقاتی مانند «آننربه» را برای بررسی تاریخ نژاد آریایی تأسیس کردند. در طول جنگ جهانی دوم، جادو و علوم غریبه نقش مهمی در عملیات نازی‌ها داشت و در نهایت این گرایش‌ها به هویت ملی «آلمانی» و سیاست رسمی حزب نازی تبدیل شدند.

در قرن گذشته، تحقیقات گسترده‌ای در شوروی، آمریکا و اسرائیل پیرامون استفاده از قابلیت‌های ذهنی و فراروانی انسان در اهداف نظامی و سیاسی انجام شده است. یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های جاسوسی، «مشاهده از راه دور» است که شامل پدیده‌هایی مانند روشن‌بینی، تجربه خروج از بدن و تله‌پاتی می‌شود. همچنین از «سلاح‌های سایکوترونیک» که از انرژی روانی استفاده می‌کنند برای تأثیرگذاری از راه دور بهره می‌برند.

این قابلیت‌ها می‌توانند در جنگ‌های روانی بسیار مخرب‌تر از تسلیحات سنتی عمل کنند. جنگ‌های روانی فراروانی در حوزه‌هایی مانند جاسوسی، کسب اطلاعات، و کنترل ذهن رخ می‌دهند و در آینده می‌توانند جایگزین جنگ‌های هسته‌ای شوند.

برنامۀ مخفی سازمان سیا

شاید نام پروژه استارگیت (Project Stargate) را شنیده باشید. استارگیت یک برنامه مخفی نظامی بود که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و سازمان اطلاعات دفاعی (DIA)، در طول جنگ سرد انجام شد. هدف از این پروژه تحقیق دربارۀ استفاده از توانایی‌های فراروانشناختی (مانند تله‌پاتی، ادراک فراحسی، پیش‌بینی آینده و دیدن از راه دور) در عملیات‌های جاسوسی و اطلاعاتی بود.

محتوای پروژه

یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی که در این پروژه مورد بررسی قرار گرفت، "دیدن از راه دور" (Remote Viewing) بود. این توانایی به این شکل تعریف می‌شد که فرد بتواند بدون حضور فیزیکی در یک مکان، اطلاعاتی درباره آن مکان یا رویدادهای آن کسب کند. از جمله افراد مشهوری که به عنوان "مدیوم"  در این برنامه مشارکت داشتند، یوری گِلِر شعبده‌باز صهیونیستی بود که ادعای توانایی‌های خارق‌العاده‌ای مانند خم کردن قاشق با ذهن و تله‌پاتی را داشت. همچنین افرادی مانند اینگو سوان که به عنوان یکی از پیشروان تکنیک دیدن از راه دور شناخته می‌شود، نقش مهمی در آزمایش‌ها داشتند.

همکاری جادوگر اسرائیلی با سیا و موساد

سیا از سال ۱۹۷۳ با یوری گلر همکاری کرد تا او با استفاده از توانایی‌های ماوراءالطبیعه اطلاعات جمع‌آوری کند. گلر که سابقه عضویت در ارتش اسرائیل و جنگ شش روزه را داشت، توانایی‌های خود را به عنوان جادو معرفی می‌کرد و در کشورهای مختلف به نمایش می‌گذاشت؛ با این حال، ادعاهای گلر توسط افرادی مثل جیمز رندی، دانشمند شک‌گرای آمریکایی_کانادایی، زیر سوال رفت. رندی با طرح چالشی از مدعیان قدرت ماوراءالطبیعه و فراهنجار می‌خواست تا در ازای دریافت جایزۀ یک میلیون دلاری، ادعای خود را در شرایط کنترل‌شدۀ علمی به اثبات برسانند.

تردید در نتایج پروژه

در سال 1995، پس از بررسی‌های متعدد، پروژه استارگیت به طور رسمی بسته شد. در گزارش نهایی که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) منتشر شد، عنوان شد که شواهد کافی برای تأیید علمی و عملی بودن استفاده از این توانایی‌ها برای مقاصد اطلاعاتی وجود ندارد. این گزارش نشان داد که هرچند در برخی آزمایش‌ها نتایج موفقیت‌آمیز گزارش شده بود، اما این نتایج قابل تکرار نبودند و پایه‌های علمی معتبری نداشتند.

آیات و روایات در این باره چه می‌گویند؟

در متون اسلامی، قدرت‌های غیرمادی از جمله جنّیان به رسمیت شناخته شده‌اند، اما اشاره مستقیمی به استفاده انسان از آنها در جنگ وجود ندارد.

در داستان حضرت سلیمان علیه‌السلام، یکی از جن‌ها (عفریت) می‌گوید که می‌تواند تخت بلقیس را قبل از آمدنش نزد او حاضر کند؛ «قالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِی أَمِینٌ» (نمل:39)

در این آیه مشخص است که جنّیان دارای قدرت‌هایی هستند و حضرت سلیمان توانایی ارتباط با آنها را داشته است. با این حال، باید توجه داشت که این موضوع خاص به حضرت سلیمان و قدرت ویژه‌ای که خداوند به او داده بود برمی‌گردد، و ارتباط مستقیم با جنگ‌های انسانی ندارد.

طبق آیات دیگر، حضرت سلیمان با تسخیر جنیان شریر از آنها برای کارهای نظیر بنایی و غواصی در اعماق اقیانوس‌ها کمک می‌گرفت؛ اما توانایی تسخیر جن نیز عمومیت نداشت و از سوی خداوند به شکل ویژه‌ای برای حضرت سلیمان مقرر شده بود؛«وَالشَّیَاطِینَ کُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ» (ص:37 و38)