تبیان، دستیار زندگی

اگر کودک خردسالتان صبح‌ها زود بیدار می‌شود و شما را هم بیدار می‌کند چه باید بکنید؟

اگر کودکتان تقریباً هر روز صبح خیلی زود مثلاً ساعت ۴ یا ۵ صبح بیدار می‌شود این مسئله می‌تواند اثرات بدی روی شما و حتی بقیه اعضای خانواده بگذارد. در چنین حالتی نمی‌توانید روز خوبی را شروع کنید و سرحال و باانرژی باشید و احتمالاً درگیر یک سیکل معیوب از کمبود خواب و بدخلقی و... خواهید شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زود بیدارشدن کودک از خواب
عادات خواب ما از همان کودکی شکل می‌گیرد؛ بنابراین مهم است که کودک عادات خواب سالمی داشته باشد تا سالم و تندرست بماند. در این مطلب به شما خواهیم گفت علت‌های اینکه کوچولوی شما صبح‌ها خیلی زود از خواب بیدار می‌شود چیست و چه باید بکنید.

چرا کودکتان زود از خواب بیدار می‌شود؟

در بسیاری از موارد بعضی از بچه‌ها کلاً سحرخیزند. اما اگر کودکتان زودتر از ۶ صبح بیدار می‌شود و در اتاقتان را می‌زند و باید حتماً شما را هم بیدار کند، بسیار خب این یک مسئله است! البته اگر گاهی فقط این اتفاق می‌افتد مشکلی نخواهید داشت؛ اما اگر اغلب روال همین است، پس مطمئناً بر خواب و استراحت شما اثر می‌گذارد و شما را به دردسر می‌اندازد.
. شب خیلی زود می‌خوابد
. شب خیلی دیر می‌خوابد
. طی روز زیاد چرت می‌زند (طولانی چرت می‌زند)
. محیط خوابش راحت نیست
. عادت کرده صبح‌ها خیلی زود بیدار شود

کودکم به چه میزان خواب نیاز دارد؟

میزان نیاز کودک شما به خواب بستگی به سنش دارد. طبق دستورالعمل‌ها، نوزاد ۰ تا ۳ماهه باید ۱۴ تا ۱۷ ساعت بخوابد و نوزاد ۴ تا ۱۱ماهه به ۱۲ تا ۱۵ ساعت خواب نیاز دارد.
از این به بعد نیاز کودک به خواب کمتر می‌شود. کودک نوپای شما (۱ تا ۲ساله) تقریباً به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارد درحالی‌که کودکان در سنین پیش از دبستان (۳ تا ۴ سال) به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند.
لازم است بدانید این میزان‌ها شامل چرت‌های طی روز و خواب شب می‌شوند.

توصیه‌هایی برای کمک به خواب کودک

بسیار خب اگر کودک شما سحرخیز است پس چاره چندانی ندارید جز اینکه شما هم زودتر بیدار شوید و روزتان را شروع کنید. اما اگر واقعاً اذیت می‌شوید و دوست دارید این عادت را تغییر دهید پس باید اقداماتی انجام دهید؛ چون این مسئله خودبه‌خود تغییری نخواهد کرد. به عبارتی دیگر، هر کاری که قبل از زمان خواب انجام می‌دهید، تعیین می‌کند کودک شما روز بعد کی و چگونه از خواب بیدار شود. توصیه‌هایی داریم که کمک می‌کنند کودک شما بیشتر بخوابد:

ساعت خواب و بیداری مناسبی را تعیین کنید
یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که ساعت خواب و بیداری منظمی را تعیین کرده و به این روتین پایبند بمانید.
شما نباید منتظر بمانید تا کودکتان علائم خواب‌آلودگی را نشان بدهد، مثلاً خمیازه بکشد یا چشم‌هایش را بمالد و سپس او را به تختش هدایت کنید. در این زمان به‌احتمال زیاد کودک خیلی خسته است و از زمان مناسب خوابش گذشته. در عوض، هر شب رأس ساعتی که مشخص کرده‌اید کودک را تختش بگذارید تا عادت کند که رأس ساعت مقرر بخوابد.
یک علت دیگر هم می‌تواند این باشد که کودک شما شب خیلی زود به رختخوابش می‌رود. بله معادله درست است؛ اگر شب خیلی زود بخوابید عجیب نیست که صبح خیلی زود از خواب بیدار شوید. اگر وضعیت کودک شما هم چنین است، سعی کنید هر شب ۱۰ دقیقه زمان خوابش را دیرتر کنید تا به زمان مدنظرتان برسید. اگر کودکتان در سنی است که می‌تواند ساعت را بخواند، می‌توانید یک ساعت مخصوص خواب - بیداری به دیوار اتاقش بزنید تا عادت کند.
نکته مهم این است که از تلفن همراه برای تنظیم آلارم استفاده نکنید؛ چون در این صورت مجبور خواهید شد تلفن همراه را در اختیار کودک بگذارید که اصلاً خوب نیست. در عوض از یک ساعت معمولی استفاده کنید تا کودک بداند چه زمانی باید به تختش برود و چه زمانی باید از خواب بیدار شود (مثلاً هفت و نیم صبح). در خوگرفتن کودک به این عادت‌ها صبور باشید و انتظار نداشته باشید این اتفاق زود بیفتد.
وقتی عادات بدی در کودک شکل گرفته باشد باید در تغییر آنها صبور باشید. تغییر ساعت خواب و بیداری می‌تواند سه هفته یا بیشتر طول بکشد؛ اما شما باید پیگیر باشید.

روتین خواب مناسبی برای کودک در نظر بگیرید
اول اینکه اتاق‌خواب کودک باید برای خواب او مناسب باشد نه اینکه او را فقط به یاد بازی بیندازد. یک روتین خواب خوب تعیین کنید تا کودک ضمن اینکه برای خواب شب آماده و آرام می‌شود، این روتین را دوست داشته باشد. مثلاً می‌توانید برایش کتاب بخوانید یا قصه تعریف کنید، لامپ خواب محبوبش را روشن کنید، یک دقیقه مناجات شبانه با هم انجام دهید و هر کار دیگری که مناسب قبل از خواب است و کودک دوست دارد.
کم‌کم کودک عادت می‌کند این رفتارها را به خواب ربط دهد. همچنین حداقل یکی دو ساعت قبل از زمان خواب، تلویزیون و... را خاموش کنید و به کودک اجازه دسترسی به تلفن همراه و تبلت را ندهید.

چرت‌های طی روز کودک را محدود کنید
چرت‌های طی روز کودک جزو خواب کلی روزانه و شبانه او محسوب می‌شوند. اما اگر می‌بینید کودک شب‌ها به‌راحتی نمی‌خوابد یا صبح‌ها خیلی زود بیدار می‌شود پس بهتر است عادت چرت‌زدن کودک را تغییر دهید. آیا کودک شما طی روز طولانی چرت می‌زند؟ مثلاً خوب است که کودک یک‌بار ۱۱ صبح و یک‌بار ۳ بعدازظهر چرت بزند.
با بزرگ‌تر شدن کودک چرت‌زدن‌های او تغییر خواهند کرد و وقتی به دوسالگی برسد فقط یک‌بار طی روز چرت خواهد زد. بیشتر بچه‌ها با رسیدن به ۳ تا ۵ سالگی کلاً دیگر طی روز چرت نمی‌زنند.
یک علت احتمالی دیگر: کودک چرت‌های طولانی می‌زند. چرت‌های طی روز کودک (بالای ۵ سال) نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه باشد.

آخر هفته‌ها خودتان زیاد نخوابید تا کودک هم زیاد نخوابد
درست است که بعد از یک هفته کاری دوست دارید صبح جمعه بیشتر بخوابید، چه کسی دوست ندارد؟ اما خیلی مهم است که روتین خود را آخر هفته‌ها هم حفظ کنید، خصوصاً در مورد کودکان. شب‌های قبل از روزهای تعطیل بیشتر از یک ساعت به کودک اجازهٔ بیشتر بیدارماندن یا خوابیدن را ندهید. اگر غیر از این پیش بروید، ساعت درونی کودکتان مختل می‌شود.

مراقب علائمی که نشانه مشکلی هستند باشید
هر کودکی عادات خواب و بیداری خودش را دارد. اما اگر متوجه شدید بعد از تغییراتی که دادید همچنان مشکل وجود دارد به متخصص کودک مراجعه کنید.
پزشک در این شرایط وضعیت کودک را از جهت مواردی مانند خوروپف‌های شبانه، تغییراتی در تنفس یا عملکرد کودک در کودکستان یا مدرسه بررسی می‌کند. بعضی از بچه‌ها باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوند.

در پایان
عادات خواب و بیداری کودک یک‌شبه تغییر نمی‌کند و به زمان زیادی نیاز دارد تا جا بیفتد. هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست. روتین منظم خواب و بیداری، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای نهادینه‌کردن عادات سالم خواب در کودکتان انجام دهید. نگران نباشید؛ به‌طورکلی عادت کودک به صبح خیلی زود بیدارشدن همیشگی نخواهد بود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.