تبیان، دستیار زندگی

انتفاضه ادامه دارد…

این روزها در بیست‌وچهارمین سالگرد انتفاضه دوم هستیم. معنای لغوی «انتفاضه» یعنی قیام. تاریخ ملت فلسطین حداقل از سال 1948 تا همین امروز از این قیام‌ها کم به خود ندیده و تا رژیم غاصب صهیونیستی پابرجاست جریان انتفاضه نیز ادامه خواهد داشت. اما به طور خاص به دومین قیام گسترده مردم فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که بین سال‌های 2000 تا 2005 به وقوع پیوست انتفاضه دوم گفته می‌شود که مرور آن ثابت می‌کند رژیم اسرائیل به چیزی کمتر از غصب کل سرزمین فلسطین راضی نخواهد شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : برزو صدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتفاضه ،  فلسطین،  رژیم اشغالگر قدس ، صهیونیست‌ها ، یهودیان افراطی ، فرق انتفاضه با صلح،

جرقه‌ دومین انتفاضه

در 28 سپتامبر سال 2000، یکی از سیاستمدارن جنایتکار صهیونیست به نام «آریل شارون» با نزدیک به 1000 سرباز تا بن دندان مسلح و نیرو‌های پلیس غافلگیرانه به مسجد الاقصی حمله و آن را اشغال کردند.

شارون در این مکان که یکی از مقدس‌ترین اماکن اسلامی است گفت:«اینجا در دستان ما است و برای همیشه در دستان ما می‌ماند»

باید اشاره کنیم که صهیونیست‌ها و یهودیان افراطی اعتقاد دارند که معبد سوم حضرت سلیمان صلوات‌الله‌علیه باید در این مکان ساخته شود که لازمه آن تخریب مسجد الاقصی است!

شکل‌گیری قیام

مردم فلسطین خیلی زود برای دفاع از قدس آماده شدند. اعتراضات مردم فلسطین خیلی زود کرانه باختری را در بر گرفت و از طرف مقابل خشونت نظامیان صهیونیست هم زیاد شد. گفته می‌شود که در اولین روز انتفاضه 1.3 میلیون گلوله به سمت معترضان شلیک شد.

اما اشغال مسجد الاقصی فقط یک جرقه بود! ریشه انتفاضه دوم را باید هفت سال قبل از آن و در سال 1993 و امضا «پیمان اسلو» جستجو کرد. پیمانی که توسط یاسر عرفات(رییس سازمان آزادی‌بخش فلسطین) و اسحاق رابین(نخست وزیر وقت رژیم‌ صهیونیستی) در کاخ سفید امضا شد! دستاورد این پیمان قرار بود «صلح» و «استقلال» برای مردم فلسطین باشد. اما در عوض بر تعداد شهرک‌سازی، دیوارکشی، ایست‌های بازرسی و ... افزوده شد.
 

عاقبت اعتماد به رژیم اسرائیل!

بین سال‌های 1993 تا 2000، شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل 52 درصد بیشتر شد و تعداد شهرک‌نشینان از 200 هزار نفر به 400 هزار نفر رسید. افزایش سرعت شهرک‌نشینی با هدف ایجاد شکاف بین محله‌های تحت سکونت مردم ‌فلسطین و غیرممکن کردن تشکیل یک دولت فلسطینی انجام میشد!

 در جولای 2000 هم قراربود پیمان دیگری با میانجیگری بیل‌کلینتون (رییس جمهور وقت آمریکا) بین یاسر عرفات و ایهود باراک امضا شود که ننگ دیگری بر پیشانی یاسر عرفات و جریان سازش‌گر محسوب میشد.‌ اگرچه یاسر عرفات آن پیمان را امضا نکرد اما دیگر دیر شده بود و اسرائیل که یاسر عرفات را خلع سلاح کرده بود  دیگر چندان نگران نبود.
 
بنابراین طبق این واقعه تاریخی می‌توان گفت که هزینه زمین گذاشتن سلاح در مقابل رژیم اسرائیل چیزی جز آوارگی، نابودی و مرگ نیست. آن‌ها حتی به طرف قرارداد خود هم رحم نمی‌کنند. همانطور که یاسر عرفات دوسال در منطقه رام‌الله تحت محاصره بود و در نهایت با سم رادیو اکتیو ترور شد.

اما در طرف مقابل ایستادگی مسلحانه مردم فلسطین جواب داد و رژیم اسرائیل را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. یک‌سال بعد از پایان انتفاضه دوم هم رژیم غاصب از غزه عقب نشینی کرد و کنترل آن به دست رزمندگان حماس افتاد.

آمار تلفات انتفاضه دوم

836 کودک شهید
3530 مجروح و معلول
8600 آدم‌ربایی(288 کودک و 115 زن)
7761 خانه ویران شده
575,671 هکتار زمین مصادره شده
1,355,290 درخت ریشه‌کن شده
 
و انتفاضه همچنان ادامه دارد....