تبیان، دستیار زندگی

4 مزیت استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک

کارمندان به طور متوسط بیش از 8 ساعت در روز را پشت میز سپری می کنند؛ به همین دلیل در این نوع زندگی و کار کم تحرک، استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک و استاندارد اهمیتی دوچندان پیدا می کند. دردهای مزمن در ناحیه کمر، گردن و شانه از عواقب نشستن زیاد و کار در فضای غیراصولی است؛ از سوی دیگر این مشکلات جسمانی، سبب نارضایتی کارمندان شده و تمرکز و کارایی آن ها را کاهش می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مبلمان اداری

کارمندان به طور متوسط بیش از 8 ساعت در روز را پشت میز سپری می کنند؛ به همین دلیل در این نوع زندگی و کار کم تحرک، استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک و استاندارد اهمیتی دوچندان پیدا می کند. دردهای مزمن در ناحیه کمر، گردن و شانه از عواقب نشستن زیاد و کار در فضای غیراصولی است؛ از سوی دیگر این مشکلات جسمانی، سبب نارضایتی کارمندان شده و تمرکز و کارایی آن ها را کاهش می دهد.

مزایای استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک در محل کار چیست؟

استفاده از انواع مبلمان اداری با طراحی خلاقانه و بکارگیری اصول علمی، علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری محیط کار مزایای دیگری نیز دارد که در این قسمت به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

کاهش دردهای جسمانی و بهبود سلامت کارکنان
نیروی انسانی یا کارکنان یک شرکت، بزرگترین دارایی آن محسوب می شوند. وجود مبلمان اداری ارگونومیک در محل کار با پشتیبانی اصولی از بدن افراد، سبب کاهش فشارهای نادرست به ستون فقرات، گردن، شانه و کمر شده و از بروز دردهای مزمن جلوگیری می کند. به عنوان مثال، صندلی ارگونومیک به دلیل قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه، به کاربر این امکان را می‎دهد تا حالت نشستن خود را به نحوی تنظیم کند که کمترین فشار به ستون فقرات و دیگر اعضای بدن او وارد شود.
مبلمان اداری

افزایش بهره وری و کارایی
هنگامی که درحین کارکردن بدن کارمندان در وضعیت مطلوب و راحتی قرار داشته باشد، تمرکز و کارایی آن ها به میزان چشمگیری افزایش می یابد. انتخاب بهترین مبلمان اداری با طراحی ارگونومیک، باعث می شود کارمندان زمان کاری مفیدتری داشته باشند و با انرژی بیشتری وظایف شغلی خود را انجام دهند. این مسئله بر کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت تاثیر قابل توجهی می گذارد.

کاهش غیبت های کاری و هزینه های درمانی
آسیب دیدن کارمند در اثر وضعیت نامناسب بدن او در محیط کار، منجر به افزایش مرخصی و غیبت از کار شده یا در برخی موارد باعث ترک کار می شود. آسیب ها در فضای کاری علاوه بر تحمیل هزینه های درمان به کارمند و سازمان، سبب کاهش سود و افزایش هزینه های ناشی از کندشدن روند کار یا جایگزینی فرد جدید نیز می شود. بنابراین خرید مبلمان اداری ارگونومیک نه تنها هزینه اضافی محسوب نمی شود بلکه نوعی سرمایه گذاری درازمدت برای سازمان به شمار می رود.

ارتقا روحیه کارمندان
مراقبت از منابع انسانی با فراهم کردن محیط کاری امن و استاندارد، تاثیر بسیار زیادی در بهبود روحیه و رضایت شغلی کارمندان دارد. هنگامی که کارمندان حس می کنند که کارفرما به سلامتی، رفاه و آسایش آنها اهمیت می دهد و نیروی انسانی را تنها به چشم عواملی برای انجام کارهایش نمی بیند، آن ها هم انگیزه و تعهدشان نسبت و کار افزایش یافته و برای موقعیت خود و سازمان ارزش خاصی قائل می شوند. بهبود تعاملات بین کارمندان و کارفرمایان، از طریق توجه به نیازهای منابع انسانی منجر به ایجاد فضای مثبت و افزایش سرعت انجام کار می شود.

ویژگی های اصلی مبلمان اداری ارگونومیک

در هنگام تهیه ی انواع مبلمان اداری، توجه به طراحی، کیفیت و استاندارد بودن آن بسیار با اهمیت است. به طور کلی مبلمان اداری ارگونومیک باید دارای ویژگی ها و مشخصاتی باشد تا پاسخگوی نیاز کاربران بوده و از آن ها در برابر آسیب های جسمانی محافظت کند؛ به همین دلیل لازم است پیش از تهیه مبلمان، با متخصصان این زمینه مشورت کنید و از فروشگاه های خوش نام و معتبر خرید نمایید. فروشگاه مبلمان اداری https://namadstore.comمی تواند گزینه ی خوبی برای انتخاب و خرید محصول باکیفیت و ارگونومیک باشد. حال، باتوجه به مطالب گفته شده در این بخش، چند نمونه از ویژگی های مهم مبلمان ارگونومیک را مورد بررسی قرار می دهیم:
مبلمان اداری

   . قابلیت تنظیم تکیه گاه کمر: از خصوصیات مهم یک صندلی ارگونومیک امکان تنظیم پشتی صندلی با انحنای طبیعی ستون فقرات است. این قابلیت از ایجاد فشار زیاد به کمر و آسیب دیدگی آن جلوگیری می کند.
   . تکیه گاه سر قابل تنظیم: این ویژگی به گونه ای است که با تنظیم پشت سر باتوجه به انحنای گردن، از کشش آن جلوگیری کرده و کاربر از گردن درد و خستگی ناشی از فشار بر آن در امان خواهدبود.
   . امکان چرخش آزاد: صندلی اداری باید به راحتی و بدون نیاز به بلندشدن چرخش کند، تا کاربر به آسانی امکان حرکت به اطراف و دسترسی به تمام میز را داشته باشد.
   .قابلیت تنظیم دسته های صندلی: دسته های قابل تنظیم صندلی، این امکان را به وجود می آورد تا آرنج ها در زاویه ی مناسب قرار گیرند؛ این امر از ایجاد فشار بر دست و شانه ها جلوگیری کرده و خستگی را کاهش می دهد.
   . نشیمن گاه مناسب: نشیمن گاه صندلی اداری باید به اندازه ی کافی نرم باشد تا از فشار بر ران ها جلوگیری کند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که نرمی کفی صندلی نباید به اندازه ای باشد که کاربر در آن فرو رود.
   . ارتفاع قابل تنظیم: میز و صندلی کار باید امکان تنظیم ارتفاع را داشته باشند تا افراد بتوانند براساس قد و ابعاد بدن خود ارتفاع آن ها را تغییر داده و وضعیت نشستن ایده آلی را برای خود فراهم کنند.
   . ساخته شده از مواد باکیفیت: جنس صندلی اداری باید از مواد باکیفیت و مناسب برای نشستن های طولانی مدت باشد. پارچه هایی با قابلیت تنفسی و ضد تعریق که انعطاف و نرمی قابل قبولی دارند، برای این کار گزینه هایی خوبی هستند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .