تبیان، دستیار زندگی

7 اقدام ضروری برای دانشجویان ورودی

دوران دانشجویی زمان مناسبی برای رشد علمی، مهارتی و شخصیتی است اما می‌تواند محل اشتباهات بزرگ دانشجویان نیز باشد. اگر7 اقدام گفته شده را انجام دهید بهترین استفاده را از دوران دانشجویی خواهید داشت. هفت توصیه این متن حاصل سال‌ها تجربه دانشجویان متعدد است و جمع آوری شده تا دانشجویان آینده اشتباه کمتری انجام دهند و الگوی‌های موفق عمل را بشناسند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوران دانشجویی ، ارتباطات و مهارت  ،  فعالیت داوطلبانه دانشجویی ، سلامت دانشجویان،

1. توسعه ارتباطات و مهارت مهمتر از معدل بالا است

اگر پایان دوران کارشناسی معدل خوبی داشته باشید، یکی از نکات مثبت رزومه شما خواهد بود که هم در استخدام در مشاغل تخصصی و هم در ادامه تحصیل تاثیرمهمی دارد. حداقل فایده معدل خوب این است که به همه نشان می‌دهد شما انسان سختکوش و منظمی هستید. اما فقط معدل خوبی داشته باشید، اصلا کافی نیست. باید مهارت‌های مورد نیاز بازار کار را داشته باشید و با اساتید و دانشجویانی که با بازار کار آشنایی خوبی دارند در ارتباط باشید تا بتوانید از فرصت‌های ارتقا علمی و شغلی که بعد یا حین دانشجویی در مقابل شما قرار می‌گیرد، درست استفاده کنید.

همچنین اگر در ترم‌های اول از درس خواند زده شده‌اید، زود ترک تحصیل نکنید و حداقل سعی کنید همراه با کار مورد علاقه خود دوره کارشناسی را تمام کنید، مگر قطعی با تحقیق و مشورت کافی مطمئن باشید ترک دانشگاه بهتر است. مطالب تئوری دانشگاهی را نیز هرچقدر بهتری بفهمید، اگر بخواهید در رشته خودتان تخصصی اشتغال داشته باشید، قطعا به کار عملی کمک می‌کند، پس تنبل نباشید. مطالعه درست دروس مختلف نیز یکی از مهارت‌هایی است که باید بیاموزید و مطالعه حفظ کردن نیست.  

2. سریع‌تر شغل آینده خود را انتخاب کنید و رزومه نویسی را یاد بگیرید

معمولا دانشجویان در دوران کارشناسی نمی‌دانند به چه شغلی علاقه دارند. اما سعی کنید هرچه سریع‌تر هدف شغلی خودتان را برای بعد از فارغ التحصیلی مشخص کنید. مطالعات نشان می‌دهد رضایت شغلی در افرادی بالاتر است که متناسب با علاقه و استعداد خود فعالیت می‌کنند و نقش مفیدی در جامعه دارند. بنابراین علاوه بر درآمد بیشتر که باید همیشه باید به دنبال آن باشید، سه عامل علاقه، استعداد و مفید بودن در جامعه را در انتخاب شغل آینده خود لحاظ کنید.

متناسب با شغلی که می‌خواهید در آینده داشته باشید، تجربه کاری و مهارت‌های لازم را به رزومه خود اضافه کنید. سعی کنید از کارهای دانشجویی یا پاره‌وقت که اصطلاحا کار روتین هستند و هیچ چیزی به به تجربه کاری یا مهارت‌های شما اضافه نمی‌کند مانند کار در بوفه یا کاغذ بازی اداری، اجتناب کنید. مشاغل پاره‌وقت، دورکاری یا دوره‌کارآموزی مرتبط با شغل آینده خود را پیدا کنید و شرکت کنید. یادگیری زبان انگلیسی و نرم‌افزارهای کاربردی رشته خود را به تاخیر نیاندازید و جدی بگیرید که در به دست آوردن هر شغلی بسیار موثر است. سعی کنید تا قبل از تمام شدن کارشناسی آیلتس یا تافل را بگیرید، ضرر نمی‌کنید. اگر در کارگاهی شرکت کردید حتما گواهی آن را بگیرید یا اگر در جایی کار کردید فیش حقوقی یا نامه تقدیر کارفرما از محل کار داشته باشید.  

3. فعالیت داوطلبانه دانشجویی انجام دهید، قطعا مفید خواهد بود

فعالیت در انجمن‌های علمی، سیاسی و فرهنگی به شما تجربه ارزشمندی می‌دهد که بعید است بعد از دانشگاه آن را تجربه کنید. حتی تجربه شکست در پروژه‌های اینگونه فعالیت‌ها نیز بسیار آموزنده خواهد بود. فعالیت در این انجمن‌ها دانش علمی یا اجتماعی شما را از عموم دانشجویان بیشتر می‌کند که در زندگی و شغل آینده بسیار مفید است. دوستان یا شبکه‌ای از همکاران پیدا خواهید کرد که در آینده می‌توانید به همدیگر کمک کنید. تحصیل در دانشگاه فقط تحصیل سرفصل‌های دانشگاه نیست بلکه تحصیل در فضای دانشگاه نیز هست، بدون فعالیت در این انجمن‌ها فضای یک دانشگاه واقعی در سطح جهانی را تجربه نخواهید کرد. افراد موفق علمی، سیاسی و فرهنگی در ایران و جهان اکثرا در دوران دانشگاه سوابقی در فعالیت داوطلبانه دارند. البته با برنامه فعالیت کنید تا وضعیت درسی و کسب مهارت‌های شغل آینده مختل نشود.

4. فرصت‌ها و تهدیدات دانشگاه برای سلامت دانشجویان

متاسفانه به دلیل فشردگی درس‌ها یا کم شدن مراقبت خانوادگی، به خصوص برای دانشجویان خوابگاهی، مراقبت‌های بهداشتی و جسمی بین اغلب دانشجویان کم می‌شود. سعی کنید تا حد ممکن زمان خواب منظم و کافی داشته باشید که بهره‌وری علمی و سلامت جسم و روان را به شدت ارتقا می‌دهد. تغذیه مناسب داشته باشید و اگر می‌توانید غذای سالم‌تر از غذای سلف و بوفه تهیه کنید، برنامه هفتگی برای خودتان طراحی کنید. ورزش برای تناسب اندام و جلوگیری از چاقی داشته باشید. علاوه براین داشتن گروه ورزشی، تفریح سالم و زمینه خوبی برای شبکه‌سازی آینده‌ساز با دوستان است.

هیچ قرص یا ماده مخدری برای تفریح یا افزایش عملکرد تحصیلی استفاده نکنید. علاوه بر اعتیاد آینده‌سوز، عوارض مقطعی یا پایدار جدی نیز دارند. داشتن روابط صمیمانه زودهنگام با هم جنس یا غیرهمجنس هم احتمال زیاد باعث آسیب جدی خواهد شد و اکثر دوستی‎ها در ترم‌های اول در آینده نزدیک نابود می‌شود. برای اثبات این گزاره از ترم بالایی‎‌های راستگو سوال بپرسید. بنابراین روابط را تدریجی و با احتیاط، صمیمانه کنید و روابط با غیر همجنس نیز اگر قصد و توانایی ازدواج دارید حتما از مشاوران دانشگاهی استفاده کنید و زیاد به خودتان اعتماد نکنید زیرا احتمال اشتباه زیاد است.

5. زندگی با برنامه ریزی را تمرین کنید

دوران دانشجویی فرصت مناسبی برای تمرین با برنامه زندگی کردن است، زیرا باید طبق برنامه کلاس‌ها و امتحانات زندگی کنید و فشار بیرونی خوبی برای برنامه‌ریزی خواهید داشت. حتی اگر برای نمره قبولی می‌خوانید سعی کنید شب امتحانی نخوانید. مرور هفتگی دروس و پیش‌خوانی قبل از کلاس تمرین تقویت اراده برای دانشجو خواهد بود. هر درس را مثابه یک پروژه ببینید که باید تدریجا انجام دهید و شب امتحان بی‌خواب نشوید. افزایش مهارت‌های شغلی، برنامه ورزشی، تغذیه خوب  و فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی را نیز اگر مجموعه‌ای از پروژه‌ها ببینید و بتوانید تا حد توان با برنامه فعالیت‌ها را انجام دهید، قطعا بعد از فارغ‌التحصیلی فرد موفقی در زندگی شخصی و شغلی خواهید شد.

6. مهارت‌های عمومی ضروری برای زندگی آینده را یاد بگیرید

مهارت‌های عمومی مانند رانندگی، زبان و کار با رایانه را در چهار سال اول دانشگاه مسلط شوید و گواهی‌های لازم را بگیرید. سواد مالی را با خواندن کتاب هل اول از دکتر صادالحسینی و اقتصاد برای همه از دکتر سرزعیم یاد بگیرید. پس‌‌انداز، کسب درآمد بیشتر و افزایش سواد سرمایه‌گذاری متناسب با زمان دانشجویی را تمرین کنید. سواد مالی از مهارت‌های ضروری زندگی در آینده است که اگر غافل شوید، بسیار زیان خواهید کرد. تقویت تفکر نقادانه و تفکر علمی نیز برای اینکه انتخاب‌های مناسبی در تمام طول زندگی داشته باشید، بسیار ضروری است.

7. فرهنگ دانشگاهی را رعایت کنید

ساده بودن، تمیز بودن و جلب توجه نکردن و راحت بودن مهمترین ویژگی لباس‌ خوب برای محیط دانشگاه است. لباسی بپوشید که اگر طولانی مدت در محیط دانشگاه بودید راحت باشید و در عین حال جایگاه دانشجویی هم رعایت کنید. سلام کردن به معنای ابراز علاقه نیست. معاشرت خوب داشته باشید اما سریع صمیمی نشوید.

احتمال اینکه ترم بالایی ها شما را دست بیاندازند زیاد است، بنابراین حواستان باشد. محیط دانشگاه، کلاس‌ها و سالن‌های دانشکده یا دانشگاه را یک دور کامل بازدید کنید تا با امکانات آشنا شوید و بهتر استفاده کنید.

ادب حکم می‌کند که در زمان تدریس استاد، نظم و انضابط کلاس را رعایت کنید اما اگر لازم بود به هر دلیلی کلاس را ترک کنید نیاز به اجازه گرفتن نیست. به هیچ وجه از پرسیدن سوالات درسی و غیردرسی خود خجالت نکشند. ترم اولی اکیپ نسازید و ترجیحا عاشق نشید، احتمال شکست بسیار بالاست. بعدشم دانشگاه محل تحصیله و برای کارای دیگه بقیه محیط شهر در اختیارت شماست.