تبیان، دستیار زندگی

اشتباهات آرایشی که پوستتان را پیر می‌کند

بعضی از اشتباهات در آرایش واقعاً به پوست شما آسیب می‌زنند. هر چند آرایش می‌تواند جوش‌ها و لکه‌ها را بپوشاند و ظاهرتان را زیباتر کند؛ اما این قدرت را نیز دارد که به پوستتان لطمه بزند و آن را پیر کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لوازم آرایش آلوده
اگر می‌بینید جوش و آکنه دارید، پوستتان تحریک می‌شود و یا درگیر دیگر مشکلات پوستی هستید پس شاید به‌خاطر اشتباهاتی باشد که در آرایش مرتکب می‌شوید.

ابزارها و برس‌های آرایشی‌تان را نمی‌شویید

یکی از بدترین اشتباهات آرایشی نشستن اسفنج‌ها و برس‌ها و قلم‌های آرایشی است. سلول‌های مرده پوست و باکتری‌هایی که روی ابزارهای آرایشی جمع می‌شوند می‌توانند باعث جوش و آکنه شوند.
اسفنج‌ها و پدهای آرایشی زمینه‌ای بسیار مستعد برای باکتری‌ها هستند، خصوصاً اگر مکرراً از آنها استفاده می‌کنید؛ اما خوب از آنها نگهداری نمی‌کنید. حتی برس‌های خشک آرایشی هم گردوغبار و آلودگی و ذرات مواد آرایشی را در خود جمع می‌کنند که باعث رشد باکتری‌ها خواهد شد.

از لوازم آرایشی مشترک با دوستان و خانواده استفاده می‌کنید

این اصل کلی خیلی مهم است: هر چیزی که مستقیماً با صورتتان در ارتباط است باید شخصی باشد نه مشترک. این شامل ریمل، رژلب، خط چشم و برس‌های آرایشی می‌شود.
برس‌ها می‌توانند انواع باکتری‌ها و عفونت‌ها را با خود حمل کنند و ریمل اصلی‌ترین آنهاست که هرگز نباید آن را با کسی شریک شوید. عفونت‌های چشم به‌راحتی منتقل می‌شود. حتی خط چشم‌های مدادی هم در صورت استفاده مشترک می‌توانند به‌راحتی دچار عفونت شوند؛ اما تمیزکردن آنها ساده‌تر است چون تراشیده می‌شوند.
محصولات آرایشی مانند مداد لب و رژلب را به‌راحتی می‌توانید تمیز کنید یا حتی اسپری الکل رویشان بپاشید. اما رژلب‌های مایع که برس دارند و به داخل مایع می‌روند قابل ضدعفونی‌کردن نیستند.

از تسترهای موجود در فروشگاه استفاده می‌کنید

تسترهای موجود در فروشگاه‌های لوازم آرایشی قابل تمیزکردن نیستند، بنابراین به‌راحتی آلودگی‌ها را انتقال می‌دهند. هرگز از این تسترها مستقیماً روی پوستتان استفاده نکنید.
یکی دیگر از غیربهداشتی‌ترین عادت‌های آرایشی استفاده از آب دهان برای مرطوب کردن خط چشم یا اسفنج است.

در وسایل نقلیه عمومی آرایش می‌کنید

اگر وقت کمی دارید و می‌خواهید در مسیر کارتان آرایش کنید، اگر دست‌هایتان را خوب ضدعفونی نکنید یا از وسایلی استفاده کنید که وقت نکرده‌اید تمیزشان کنید به پوستتان آسیب خواهید زد. هر چیزی که لمس می‌کنید در نهایت با صورتتان در تماس خواهد بود. اگر وسیله‌ای زمین افتاد قبل از تمیزکردنش هرگز از آن استفاده نکنید.
شما باید در کیف لوازم‌آرایشتان یک ضدعفونی‌کننده دست داشته باشید و قبل از آرایش از آن استفاده کنید. همچنین از ریملی که تاریخ مصرفش گذشته استفاده نکنید. ریمل بعد از باز شدن در معرض انواع باکتری‌هاست و استفاده از آن بعد از هر نوعی عفونت چشمی فقط باعث انتشار باکتری‌ها خواهد شد.

با آرایش به رختخواب می‌روید

بعد از یک روز شلوغ و پرکار شاید وسوسه شوید بدون پاک‌کردن آرایش به رختخواب بروید. شاید فکر کنید گاهی این کار را انجام‌دادن آسیبی به پوستتان نمی‌زند؛ اما احتمال اینکه عادت کنید زیاد است و این فاجعه خواهد بود. اگر اجازه دهید تمام طول شب آرایش روی صورتتان بماند، باعث بسته‌شدن منافذ پوستتان خواهد شد که تبعات زیادی دارد، مثل تیرگی و لک و جوش و آکنه.
چربی که پوست شما طی روز ترشح می‌کند می‌تواند با مواد آرایشی ترکیب شده و ساعت‌ها در منافذ پوستتان بماند. همچنین شما طی روز بارهاوبارها به صورتتان دست می‌زنید و آلودگی‌ها را به پوستتان انتقال می‌دهید. نشستن صورت پیش از خواب می‌تواند انواع مشکلات پوستی را ایجاد کند:
. تجمع چربی
. جوش
. بثورات پوستی
. بزرگ‌شدن منافذ پوست
. عفونت یا تحریک چشم
. تیرگی پوست و چین و چروک‌های پوستی
توصیه می‌کنیم یک‌بار آرایش خود را با پاک‌کننده‌ای بر پایه چربی تمیز کنید و سپس با یک پاک‌کننده بر پایه آب صورت را بشویید یا تمیز کنید. این کار کمک می‌کند آلودگی‌ها و مواد آرایشی باقیمانده از روی پوست پاک شوند و درعین‌حال پوست خشک نشود.

با آرایش سنگین چشم ورزش می‌کنید

فعالیت بدنی علاوه بر سلامت عمومی برای پوستتان هم عالی است؛ اما اگر با میکاپ ورزش کنید برای پوستتان نتیجهٔ خیلی بدی خواهد داشت. ورزش‌کردن باعث تعریق زیاد و تولید چربی بیشتر پوست می‌شود و اینجاست که ریسک مسدودشدن منافذ و تیرگی پوست بالا می‌رود، خصوصاً اگر آرایش سنگین داشته باشید، مثلاً کرم‌پودر چرب، ریمل و سایه چشم و خط چشم.
ترجیحاً بهتر است حین ورزش آرایش نداشته باشید؛ اما اگر اصرار به این کار دارید آرایشتان سبک باشد و از یک پودر سبک به‌جای کرم‌پودر چرب استفاده کنید. برای چشم‌ها نیز کمی ریمل ضد آب کافی است.


از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته استفاده می‌کنید

درست است که گاهی قیمت لوازم آرایشی بالاست و به‌سختی می‌توانید آنهایی را که تاریخ مصرفشان گذشته است دور بیندازید؛ اما این مواد واقعاً به پوست شما آسیب می‌زنند. مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته می‌توانند باعث واکنش منفی پوست شده و قرمزی و التهاب ایجاد کنند. به‌طورکلی کرم‌پودر و کانسیلر باید بعد از یک سال دور انداخته شوند و لوازم آرایشی مایع نیز باید بعد از هر سه ماه مصرف جایگزین شوند.

روی پوست خشک آرایش می‌کنید

به‌طورکلی آرایش روی پوست خشک خوب نمی‌نشیند و از آن مهم‌تر به پوستتان آسیب می‌زند. قبل از آرایش باید حتماً پوست خود را به‌خوبی آبرسانی و مرطوب کنید. سپس با یک پرایمر مناسب، خطوط و چروک را پُر کنید و سدی بین پوست و کرم‌پودر ایجاد نمایید. همچنین می‌توانید یک لایه‌برداری سبک انجام دهید و سلول‌های مرده پوست را بزدایید تا آرایش یکدست روی پوستتان بنشیند.
قبل از آرایش پوست خود را بدون استفاده از محصولات چرب، آبرسانی و قوی کنید. پوستی که رطوبت کافی دارد در واقع دارای یک سد دفاعی است.

چند نکته درمورد ترکیبات لوازم آرایشی

آیا می‌دانستید صنایع آرایشی و بهداشتی تحت نظارت فعالیت نمی‌کنند و مواد آرایشی که استفاده می‌کنید می‌تواند حاوی چه مواد شیمیایی مضری باشد؟ حتی سموم و ترکیبات سرطان‌زا؟ شاید تعجب کنید؛ اما متأسفانه واقعیت دارد. همیشه توصیه می‌شود از برندهایی استفاده کنید که فرمولاسیون کم‌خطرتری دارند و تا حد ممکن از عناصر طبیعی در ساختشان استفاده شده است.

عطر و رایحه
این عنصر می‌تواند به‌شدت سمی باشد و عبارت «معطر» گاهی به‌جای عبارت «فتالات» روی محصول به کار می‌رود که شامل مواد شیمیایی می‌شود که می‌توانند باعث نقص‌های رشدی و مادرزادی و حتی آسیب به سلامت سیستم باروری شوند. از برندهایی استفاده کنید که حاوی عطرهای طبیعی هستند؛ مانند عصاره‌های گیاهی، نه شیمیایی.

سرب
با اینکه سال‌هاست در مورد خطرات سرب برای سلامتی اطلاع‌رسانی شده اما سرب همچنان در خیلی از رژلب‌ها وجود دارد.

تولوئن
از تولوئن معمولاً برای ایجاد ظاهری براق در محصولات آرایشی استفاده می‌شود. تولوئن در واقع یک ماده شیمیایی سمی است که می‌تواند قدرت باروری فرد را کاهش دهد و گفته می‌شود با آسیب‌های کبدی و کلیوی نیز مرتبط است.

فرمالدهید
در خیلی از کشورها در حال حاضر استفاده از سمومی مانند فرمالدهید را در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی ممنوع کرده‌اند؛ اما در برخی از کشورها مثل آمریکا همچنان از این ماده استفاده می‌شود. فرمالدهید می‌تواند پوست را به‌شدت تحریک کرده و واکنش سیستم ایمنی را برانگیخته نماید.

تالک
از تالک در صنایع آرایشی زیاد استفاده می‌شود و به‌سختی می‌توان از آن فرار کرد. تالک یک ماده سرطان‌زاست که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و مستقیماً باعث سرطان تخمدان بشود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.