تبیان، دستیار زندگی

گفت‌وگوی تبیان با کارگردان فیلم «قلب رقه» و روایتی از اثر

عاشقانه‌ای در قلب داعش

موضوع فیلم «قلب رقه» همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گفت‌وگوی تبیان ، قصه عاشقانه‌ در دل جنگ ، کارگردان فیلم قلب رقه ، جنگ ، بحران ، اسرائیل ، 
موضوع فیلم «قلب رقه» همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد. داستان این‌گونه پیش می‌رود که این فیلم در مورد مدافع حرم به نام رضا است که در شهر رقه، پایتخت گروه تروریستی داعش، در جستجوی اسیر ایرانی (حاج عباس) است که اطلاعات ارزشمندی دارد. او برای پیدا کردن عباس میان سران داعش نفوذ می‌کند و یکی از روزها رضا با نامزدش ریما مواجه می‌شود.

در حالی‌که هر کدام از آن دو فکر می‌کردند دیگری به دست داعش به شهادت رسیده اما حالا بعد از مدت‌ها همدیگر را پیدا کرده‌اند، ولی با وجود جزییاتی که حول محور داستان می‌گذرد چون یکی از افسران داعش که به‌عنوان خویشاوندان ریما خودش را معرفی می‌کند باعث می‌شد ارتباط میان رضا و ریما به سختی پیش برود.

رضا تلاش می‌کند، عباس را پیدا کند تا داعش او را تحویل اسراییل ندهد ولی او وظیفه‌ای دیگر هم دارد یعنی نامزدش که تا مدت‌ها از او خبری نبود و حالا به رسیده را از دست تروریست‌های داعش نجات دهد و از شهر رقه خارج کند، در این میان ریما برای عملیات فرار عباس به رضا کمک می‌کند اما اولین کاری که باید انجام بدهند این است که عباس را پیدا کنند.

این اولین بار نیست که قصه عاشقانه‌ای در دل جنگ و بحران ساخته می‌شود «محمدحسین مهدویان» «ماجرای نیمروز» را ساخته، کمال تبریزی «امکان مینا» را ساخته و نمونه‌های دیگر... این روزها «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و بازی شهرام حقیقت دوست روی پرده سینماها است به همین بهانه خبرنگار فرهنگی تبیان با کارگردان فیلم گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌آید:

خیرالله تقیانی پور کارگردان فیلم قلب رقه درباره انتخاب موضوع فیلمش در گفت‌وگو با خبرنگار تبیان می‌گوید، من در کارهای قبلیم سریال و تله فیلم‌ها و سریال‌هایم همیشه به موضوع عاشقانه پراختم و این بار فکر کردم که موضوع عاشقانه‌ام را در قلب داعش روایت کنم.

برای ساخت فیلم عاشقانه به سوریه رفتیم

او درباره اینکه اتفاق افتادن قصه‌ای عاشقانه در دل عاشق واقعی است یا نه، ادامه می‌دهد: روایت عاشقانه روایتی حقیقی دارد و ایده‌اش برای خودم بود اما این‌که به دل داعش نفوذ کردیم کاملا واقعی بود.  و نفوذ کردیم و نیروهای ما آنجا بودند.

همچنین او ادامه داد: البته این را بگویم که ما خرابه‌هایی که برای لوکیشن می‌خواستیم هیچ‌جای ایران وجود نداشت در عراق بود که ترجیح دادم اگر بروم عراق پس همان سوریه فیلم را بسازم.

کارگردان «قلب رقه» از سختی‌های فیلمسازی در سوریه می‌گوید: تمام نگرانی‌های گروه مربوط به امنیت تیم بود که خوشبختانه توسط نیروهای امنیتی برقرار شد. حالا هرزگاهی اسراییل آنجا را بمباران می‌کرد و ناامن بود ولی ما توانستیم کارمان را انجام دهیم.

توازن بحران جنگ و روایت عاشقانه در «قلب رقه»

او در پاسخ به این مسئله که وقتی روایتی از داستان عاشقانه به فیلمی برچسب می‌خورد مخاطب توقع دارد که فیلم متفاوتی ببینید اما صحنه‌های جنگی فیلم نسبت به روایت عاشقانه می‌چربید، ادامه می‌دهد: باید این را درنظر بگیریم که روایت ما در منطقه جنگی بود و نمی‌توانستیم به صورت ناخودآگاه جنگ را نادیده بگیریم ولی بیشتر سعی می‌کردم تمرکز فیلمم روی داستان عاشقانه باشد.

کارگردان «قلب رقه» درباره انتخاب بازیگر نقش اول فیلم «شهرام حقیقت‌دوست» می‌گوید: پیش از ساخت «قلب رقه» افتخار داشتم با آقای حقیقت‌دوست یک تیاتر کار کنیم و با هم در ارتباط بودیم به همین رو تصمیم داشتم اگر فیلم یا حتی سریالی ساختم همکاریم با او ادامه داشته باشد. آقای حقیقت دوست از بازیگران توانمند کشورمان هستند چه در سینما و تیاتر و ترجیح دادم این انتخاب را داشته باشم.

روایت عاشقانه‌ای که میان داعش جذاب‌تر شد

او درباره این نقد که با پرش‌های پلان‌های متفاوت فیلم روایت عاشقانه و بحران جنگی، می‌گوید، ما قهرمان‌هایی داریم رضا و معشوقه‌اش ریما و ابواسحاق که عشق دست‌نیافتی‌اش را می‌خواهد تصاحب کند شما کجای قصه این سه شخصیت که محور فیلم هستند را نمی‌بینید؟ پس قصه عاشقانه نه گم می‌شود و نه کمرنگ می‌شود.

من اولین بار نیست که قصه عاشقانه‌ای را در دل جنگ و بحران می‌سازم پیش از من، مهدویان «ماجرای نیمروز» را ساخته، کمال تبریزی «امکان مینا» را ساخته و نمونه‌های دیگر پس روایت عاشقانه وسط بحران جنگی گم نمی‌شود و اتفاقا آن را جذاب‌تر می‌کند.