تبیان، دستیار زندگی

 7 اقدام ضروری پدران برای موفقیت و سلامت پسران

پدران چطور پسران موفق و سلامت بسازند؟

امروزه به دلیل سرعت بالای رشد فناوری و تغییرات فرهنگی اکثر پسران نمی‌توانند، پدران را به عنوان الگو و راهنمای معتبر بپذیرند. اما تمام پژوهش‌ها تایید می‌کنند که نقش پدر در رشد پسر بیشتر از مادر است و مخصوصا در سنین نوجوانی و جوانی نقش پدر بیشتر می‌شود و هنوز نقش پدری مهم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پدران ، موفقیت پسران ، سلامت پسران ، رابطه درست پدر و پسر ،
اکثر مردم فکر می‌کنند، ایجاد رابطه درست پدر و پسر سخت‌تر از ایجاد رابطه خوب پدر و دختر است. پژوهش‌های علمی اخیر نیز این گزاره را تایید می‌کنند. پسران عمدتا از سن 6 تا 14 سالگی دنبال الگوی مردانه هستند و اگر بعد از 14 سالگی پدر خود را به عنوان یک الگوی توانمند و معتبر پیدا نکنند، دچار چالش با پدر می‌شوند.[1]امروزه به دلیل سرعت بالای رشد فناوری و تغییرات فرهنگی اکثر پسران نمی‌توانند، پدران را به عنوان الگو و راهنمای معتبر بپذیرند. اما تمام پژوهش‌ها تایید می‌کنند که نقش پدر در رشد پسر بیشتر از مادر است و مخصوصا در سنین نوجوانی و جوانی نقش پدر بیشتر می‌شود و هنوز نقش پدری مهم است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد، پسرانی که در کودکی از محبت و حمایت بیشتر برخوردار بوده‌اند، عملکرد تحصیلی بهتر در نوجوانی و جوانی داشته‌اند.[2] همچنین ارتباط صمیمانه و محترمانه با پدر احتمال ابتلای پسر به افسردگی، اضطراب و اعتیاد را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. در ادامه 14 اقدام مهم و ضروری برای موفقیت و سلامت پسران که ممکن است پدران بدانند اما انجام ندهند را براساس آخرین مطالعات علمی تبیین می‌کنیم.[3]

1. مادر خوب برای پسرتان انتخاب کنید

واقعیت این است که اگر پدر به تمام وظایف خود عمل کند و مادر عمل نکند، باز فرزند آسیب خواهد دید. نقش مادر در سنین پایین‌تر مهمتر است زیرا فرزند بیشتر وقت را با مادر می‌گذراند. همچنین نوع سبک زندگی مادر در زمان بارداری و شیردهی برفرزند تاثیر زیادی دارد. بنابراین یک زندگی سالم و پایدار با همسر اولین اقدام برای تربیت درست فرزند است. مطالعات نشان می‌دهد میزان وظیفه‌شناسی مادر در خانواده و میزان احترام به پدر تاثیر زیادی بر میزان ادب و وظیفه‌شناسی پسران در خانواده دارد. همچنین پسران اولین آموزش‌های روابط اجتماعی و ارزش‌های اخلاقی را نیز از مادران خود می‌‌آموزند.[4]

2. مهمترین نیاز پسران احترام و تحسین است

پسران بیشتر از محبت به عزت نفس و احترام نیاز دارند. انتخاب نام خوب برای اینکه در موقعیت‌های اجتماعی متفاوت مورد احترام قرار بگیرد، نکته مهمی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. پسران در اغلب اوقات باید چیزی به دست بیاورند تا موفق دیده شوند و حفظ زیبایی یا پاکی برای پسران کمتر از دختران اهمیت دارد. بنابراین پسران بیشتر نیاز به سختکوشی و انگیزه دارند و ارتقا عزت نفس مهمترین انگیزه برای مردان است و باید این انگیزه را برای پسران به شکل پایدار تقویت کرد. تحسین و تشویق به موقع و به اندازه یکی از نیازهایی است که اگر از طرف پدر به درستی انجام شود، بسیار سازنده خواهد بود.

3. صحبت مردونه با پسر داشته باشید

امروزه فرهنگ مردانگی در ایران و جهان ضعیف شده است، پسرانی که مردانگی کمی دارند، کمتر در مسائل مدیریتی موفق می‌شوند و جذابیت کمتری برای ازدواج دارند. مطالعات نشان می‌دهد، امروزه پسران به آموزش جنسی بیشتری نیاز دارند و در عین حال کمتر راهنمایی کافی از پدر در این زمینه دریافت می‌کنند. اینکه چگونه پسر تمایلات جنسی را مدیریت کند و چگونه همسر مناسب انتخاب کند بخشی از طرف پدر باید آموزش داده شود و اگر پدر توانایی ندارد فراهم کردن و پیشنهاد دادن دوره آموزشی یا مشاور خوب می‌تواند موثر باشد. یک رابطه استاندارد پدر و پسری بخش عمده‌اش از صحبت‌های صمیمانه، صریح و مودبانه ایجاد می‌شود و فعالیت‌های تفریحی مخصوصا در سن پایین نیز لازم است اما صحبت‌های مردانه عمیق در خلوت پدر پسری حتما باید باشد.

4. تقویت مهارت‌های ارتباطی پسران را جدی بگیرید

پسرها به طور طبیعی بیشتر در معرض تعاملات اجتماعی جدی کاری قرار می‌گیرند و از طرفی در بعضی از ابعاد هوش هیجانی مانند زبان بدن ضعیف‌تر دختران هستند. آموزش رسمی در این زمینه ضعیف عمل می‌کند. اما پدران علاوه برانتقال تجربه با تشویق و زمینه‌سازی برای آموزش سریع‌تر می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند. 5 عرصه اصلی مهارت‎‌های ارتباطی شامل فن بیان، مذاکره، زبان بدن، آداب معاشرت و مهارت حل مسئله است. البته تسلط به مهارت تفکر نقاد به عنوان مهارت اساسی به توسعه بهتر تمام این مهارت‌ها کمک می‌کند. مهارت‌های نرم ارتباطی در کنار مهارت‌های فنی تخصصی برای پسران امروز ضروری است. یک سری مسئولیت‌ها خانه و اجتماع را در سنین کم به پسر بسپارید و تا خودش را در مهارت‌های فنی و اجتماعی آزمایش کند و ارتقا دهد.

5. کمک کنید سریعتر شاغل و مستقل شود

یکی از سنت‌های خوب گذشته کار کردن پسران در بازار تابستانه بود. این حرکت مهارت‌های اقتصادی و اجتماعی پسران را ارتقا می‌داد و تجربه شیرین پول درآوردن او را تشویق می‌کرد تا هرچه سریعتر وارد بازار کار شود. امروزه تحصیلات و سربازی، سن اشتغال کامل پسران را با تاخیر روبه رو کرده است. سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که استقلال اقتصادی پسر هرچه سریعتر ایجاد شود و این مسئله با تحصیلات نیز هیچ تعارضی ندارد و قابل مدیریت است. همچنین امکان تغییر شغل برای پسران در طول زمان وجود دارد و مهم نیست اولین شغل لزوما بهترین شغل باشد. مهم کسب مهارت‌های اجتماعی و فنی و پس‌انداز اولیه و ایجاد رزومه در اولین شغل است.

6. پسران نیاز به ورزش پسرانه دارند

ورزش کردن علاوه بر سلامت و تمرین سختکوشی و صبر، کار تیمی و مهارت‌های اجتماعی پسران را نیز ارتقا می‌دهد. ورزش‌هایی که مبارزه و رقابت زیادی در خودشان دارند مانند ورزش‌های رزمی برای تقویت مردانگی بسیار موثر هستند. بدن‌سازی نیز اگر به رشد قدی و سلامت بدنی پسر آسیب نزد و در سنین بالای 18 سال شروع شود، مناسب است.

7. پسر را تمرین دهید از شادی دیگران شاد شود

سعی کنید از کودکی کمک به دیگران در خیریه مدرسه، اعضای خانواده را برای پسران  و دختران تحسین کنید. فعالیت‌های داوطلبانه در سنین نوجوانی و جوانی نیز می‌تواند به رشد فردی پسران کمک کند و مانع نشوید. اصولا یکی از قوانین مهم زندگی که به دیگران ظلم نکن و نگذار دیگران به تو ظلم کنند برای زندگی خوب، لازم است اما کافی نیست. ما باید از شادی دیگران شاد شویم تا بتوانیم بهترین زندگی را داشته باشیم. پسران چون مسئولیت خانواده و مدیریت سازمان‌های اجتماعی آینده را برعهده دارند باید فعالیت برای خیرعمومی را تمرین کنند.

 [1] https://www.fatherly.com/life/what-parents-raising-boys-must-do

[2] https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-017-0743-3

[3] https://www.youthmentoring.org.nz/content/being_a_mentor/J000757%20NZYMN%20Fact%20Sheet_12_Positive%20Strategies%20for%20Mentoring%20Boys.pdf

[4] https://www.fairobserver.com/culture/the-wonderful-role-of-a-mother-in-the-family/#