تبیان، دستیار زندگی

 آشنایی با کارت‌های حافظه و انواع آن‌ها

 کارت حافظه یک وسیله ذخیره‌سازی الکترونیکی است که برای ذخیره رسانه‌های دیجیتال مانند عکس‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارت‌های حافظه ، ذخیره‌سازی الکترونیکی ، ذخیره رسانه‌های دیجیتال  ،
 کارت حافظه (Memory Card) یک نوع حافظه جانبی است که برای ذخیره‌سازی داده‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی مانند دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کارت‌ها به دستگاه‌ها امکان می‌دهند که داده‌های مختلف مانند عکس، ویدئو، موسیقی، برنامه‌ها و اسناد را ذخیره و انتقال دهند.

 کارت حافظه دارای ۳ سایز SD ، miniSD و micro SD است که نوع miniSD آن به طور کامل ازرده‌خارج شده است. البته امروزه سایز اولیه آن یعنی SD فقط در برخی از دوربین‌های حرفه‌ای DSLR استفاده می‌شود. از کارت حافظه MicroSD در گوشی‌های موبایل می‌توان به‌عنوان یک حافظه اصلی در کنار حافظه داخلی موبایل استفاده کرد و از این طریق از مشکل کمبود حافظه ذخیره‌سازی در گوشی هوشمند جلوگیری به عمل آورد.

 فرمت

 روی کارت‌های حافظه معمولاً یکی از نمادهای SD، SDHC یا SDXC درج شده است که هرکدام نشان‌دهندهٔ ظرفیت ذخیره‌سازی آن کارت هستند. این نمادها به ما کمک می‌کنند تا حدودی از میزان ظرفیت کارت حافظه مطلع شویم.

 نماد SD معمولاً با حداکثر ظرفیت تا ۲ گیگابایت اختصاص دارد و از فرمت‌های 16 FAT و 12 FAT پشتیبانی می‌کند.

 نماد SDHC روی کارت‌هایی که ظرفیتی بین ۲ گیگابایت تا ۳۲ گیگابایت دارند دیده می‌شود که به طور معمول از فرمت 32 FAT پشتیبانی می‌کنند.

 نماد SDXC نشان‌دهنده‌ی کارت‌هایی با ظرفیت ۳۲ گیگابایت تا ۲ ترابایت است که از فرمت exFAT پشتیبانی می‌کنند.

 کارت حافظه SDUC نیز بیش از ۲ تا ۱۲۸ ترابایت را پشتیبانی می‎کند.

 سرعت

 علاوه بر این، برای نمایش سرعت خواندن و نوشتن روی کارت‌های حافظه، کلاس سرعتی مشخصی روی آنها درج می‌شود. سرعت خواندن کارت حافظه در زمان اجرای نرم‌افزارها یا دسترسی به داده‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر کارت حافظه‌ی شما سرعت خواندن مناسبی داشته باشد، عملکرد نرم‌افزارها بدون مشکل خواهد بود. سرعت نوشتن نیز زمانی که قصد دارید با دوربین خود چندین عکس پشت‌سرهم و با فرمت RAW (که معمولاً حجم بالایی دارند) بگیرید، بسیار مهم است.

 کارت‌های حافظه بر اساس سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. رده‌های استاندارد شامل رده ۲، ۴، ۶ و ۱۰ هستند که به ترتیب سرعت نوشتن حداقل ۲، ۴، ۶ و ۱۰ مگابایت بر ثانیه را دارند. رده‌های UHS شامل UHS-I U1 و UHS-I U3 با حداقل سرعت‌های نوشتن ۱۰ و ۳۰ مگابایت بر ثانیه هستند. رده‌های ویدئویی شامل V۶، V10، V30، V60 و V۹۰ با حداقل سرعت‌های نوشتن ۶ تا ۹۰ مگابایت بر ثانیه برای ضبط ویدئوهای HD تا 8K طراحی شده‌اند. همچنین، رده‌های A۱ و A۲ برای سرعت عملکرد برنامه‌ها با حداقل سرعت‌های خواندن و نوشتن تصادفی ۱۵۰۰ و ۴۰۰۰ IOPS و ۵۰۰ و ۲۰۰۰ IOPS وجود دارند.

 نکات مهم در انتخاب کارت حافظه

 ازآنجایی‌که ابزارهای سلامتی از کارت‌هایی با ظرفیت بالا پشتیبانی نمی‌کنند، همیشه هنگام انتخاب به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 خرید کارت حافظه‌ی جانبی برای عکاسی و فیلم‌برداری از مشکل‌ترین کارهای ممکن است، ابتدا باتوجه‌به تصویری یا فیلمی که قصد تهیه‌اش را دارید کارتی انتخاب و بعد باتوجه‌به تعداد عکس یا مدت فیلم‌برداری ظرفیت کارت را هم انتخاب کنید. معمولاً برای این دیوایس‌ها پرسرعت‌ترین کارت با بالاترین ظرفیت ممکن توصیه می‌شود.

 بر اساس تراشه‌ی دستگاه دیجیتال کارت حافظه‌ی موردنظر را انتخاب کنید که در آینده با مشکل مواجه نشوید.

 ابتدا با توجه با ظرفیتی که موبایل یا تبلتتان از آن پشتیبانی می‌کند، انتخاب داشته باشید و در ادامه از نظر سرعت هم کارت را با سال ساخت تراشه تطبیق دهید.

 برای دستگاه‌های پخش ضبط موسیقی بهتر است از کارت‌هایی با ظرفیت کم و سرعت پایین استفاده شود تا علاوه بر هزینهٔ معقول توسط این دستگاه‌ها هم شناخته شوند.

 بهتر است برای لپ‌تاپ‌ها از کارت‌هایی استفاده شود که سرعت بالایی دارند که برای نصب برنامه یا ذخیره‌ی فایل‌های دانلودی مشکلی وجود نداشته باشد.