تبیان، دستیار زندگی

از کجا بفهمیم کودکمان اختلال لکنت زبان دارد؟

همه چیز راجع به لکنت زبان

اختلال فصاحت کلام با شروع دوران کودکی، یا همان لکنت زبان یکی از انواع اختلالات ارتباطی است که می تواند منجر به منزوی شدن کودک و عدم ارتباط گیری او شود. این اختلال تقریبا تمامی جنبه‌های شخصی و تحصیلی کودک را درگیر و زندگی را برایش دشوار می‌کند. این اختلال عمدتا تا ۶ سالگی بروز پیدا می‌‌کند و به تدریج مزاحم‌تر می‌شود. امروز می‌خواهیم از این اختلال و علایم و ملاک‌ها و فرآیند آن بیشتر آگاه شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک ، اختلال لکنت زبان ،

شروع و سیر لکنت زبان       

همانطور که بیان شد این اختلال در محدوده سنی ۲ تا ۷ سالگی سر و کله اش پیدا می‌شود. گاهی ناگهانی و گاهی هم تدریجی. اما به مرور بد و بدتر می‌شود. ابتدا حروف اول کلمات را می‌کشند بعد کلمات اول جملات و کم کم این به تمام کلمات و جملاتی که می‌گویند گسترش می یابد. وقتی کودک نسبت به این مشکل آگاهی می یابد ممکن است بازداری‌های هیجانی نشان دهد و مثلا از صحبت کردن در مکان های عمومی  ممانعت کند و جملات کوتاه و ساده را انتخاب کند.

ملاک‌هایی که منجر به تشخیص می‌شوند

تکرار اصوات و کشیدن حروف، از اصلی ترین ملاک های این اختلال است. کم کم شما در این کودکان بیانی را مشاهده می کنید که پر است از کلمات منقطع و بریده بریده و وقفه های طولانی و یا حتی تکرار کامل کلمات تک هجایی، مثلا (من، من، من، دیدمش..) به مرور شما باید شاهد این نشانه باشید که کودک از صحبت کردن فرار کند و نتواند ارتباط بگیرد و نهایتا مشکلات تحصیلی پیدا کند. نکته مهم این است که این اختلال حتما در همان دوران رشد آغاز می‌شود.

لکنت زبان یا اختلالات دیگر؟

اگر برای کودک آسیب مغزی اتفاق بیفتد و یا شاهد ماجرای شوکه کننده و تلخی باشد، بعد از آن داشتن لکنت تا مدت زمانی طبیعی است و با مرور زمان از بین می‌رود. اما باید بین این لکنت و لکنتی که بی‌هیچ دلیل خاصی آغاز می‌شود تمایز قایل شد. گزینه بعدی که باید در کودک بررسی شود این است که این لکنت از سر نقایص حسی مثل کم شنوایی و نقص حرکتی تکلم نباشد همچنین عوارض داروهایی که مصرف می‌کند و دو زبانه بودن کودک را هم باید در نظر گرفت.

مسیر بهبودی

مطالعات نشان داده که حدود ۶۵تا ۸۵ درصد مبتلایان به اختلال لکنت زبان بهبود پیدا می‌کنند. پس باز هم اگر این علایم را مشاهده کردید و پیش متخصص مربوطه رفتید و تشخیص این اختلال را گرفتید جای نگرانی نیست. منتها باید حتما فرآیند درمان و کمک به کودک را هر چه زودتر شروع کنید که این اختلال برایش ماندگار نشود. تجربه نشان داده که این اختلال با بازی درمانی نتیجه خوبی می‌گیرد مثلا اینکه قدم بزنید یا لی لی بازی کنید و از او بخواهید در هر قدم یا پرش کلمه‌ای معین را درست و واضح ادا کند تا بازی را ببرد. این جور بازی‌ها که البته راهنمایی بیشترش را از متخصصان مربوطه دریافت می‌کنید، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

نویسنده: ریحانه اوسطی