تبیان، دستیار زندگی

دست درازی دلالان در بازار طلا

بالاخره طلای آب شده بخریم یا نه؟

به دنبال افزایش تقاضا برای خرید طلای آب شده، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان، به متقاضیان طلای آب شده توصیه‌هایی کرد تا با خرید طلای تقلبی ضرر نکنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دست درازی دلالان در بازار طلا ، خرید طلای آب شده  ، خرید طلای دست دوم ، بازار طلا ، فروش طلای دست دوم،
حدود دو ماه پیش، کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اعلام کرد که فروش طلای دست دوم توسط صنف طلا ممنوع شده است. با این حال امکان فروش طلای دست دوم توسط مردم وجود دارد اما صنف نمی‌تواند هیچگونه طلای دست دومی را بفروشد.

در این راستا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز گفته بود که صنف پس از خرید طلای دست دوم از مشتری، باید آن را آب کند.

بذرافشان همچنین توصیه کرده بود افرادی که با خرید طلای دست دوم به دنبال پس‌انداز بودند می‌توانند از این به بعد طلای با اجرت پایین و یا طلای آب شده بخرند.

طلاهای متفرقه یا دست دومی که در کوره‌ها برای استفاده مجدد آب می‌شود را طلای آب شده می‌گویند. این طلاها دوباره قالب‌گیری یا ساخته شده و وارد بازار می‌شود. این نوع از طلا به دلیل اینکه اجرت ساخت و مالیات ندارد، قیمت بهتری نسبت به طلاهایی دارد که هزینه طراحی و ساخت نیز بر آن‌ها اعمال می‌شود.

با ممنوع شدن طلای دست دوم، دست افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری از طریق طلای دست دوم بودند بسته شد و به دنبال توصیه‌های مسئولان مبنی بر جایگزین کردن خرید طلای آب شده، تقاضا برای خرید این نوع از طلا نیز بیشتر شد.

با افزایش تقاضا برای خرید طلای آب شده، پای دلالان و سودجویان، برای آسیب زدن به متقاضیان از طریق فروش طلای تقلبی، به این بازار باز شد تا جایی که اخیرا رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان برای جلوگیری از تقلب و زیان دیدن به مردم توصیه کرد به جای خرید طلای آب شده طلای ساخته شده بخرند تا از هرگونه تقلب و کلاهبرداری در امان بمانند.

این در حالی است که خرید طلای دست دوم برای بسیاری از افراد فرصتی برای سرمایه‌گذاری با اجرت پایین بود و توصیه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مبنی بر امکان خرید طلای آب شده، جایگزینی برای این دسته از افراد بود که به نظر می‌رسد این بازار هم با وجود سودجویان در امان نیست.

در این راستا، بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تبیان اعلام کرد: باتوجه به اینکه شعار سال جاری «جهش تولید با مشارکت مردم» است، به دلیل اینکه بخش تولید در صنف طلا، با فروش طلای دست و دوم و مسائل دیگر آسیب دیده است، به مردم توصیه کردیم مصنوعات طلا بخرند تا هم طلایی که می‌خرند استاندارد و معتبر باشد و هم صنف آسیب نبیند. با این حال برخی افراد به دنبال طلای بدون اجرت برای سرمایه‌گذاری هستند که با ممنوع شدن فروش طلای دست دوم، به سمت خرید طلای آب شده و سکه رفته‌اند.

وی توصیه‌هایی را برای خرید طلای آب شده ارائه داد: باتوجه به اینکه طلا جزو مصنوعات گرانبها و گران است، توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن به صورت اینترنتی طلا نخرند، مگر اینکه نسبت به اعتبار فروشگاه و استاندارد بودن مصنوعات طلای آن اطمینان داشته باشند چرا که تعداد مراجعات برای شکایت از برخی پیج‌هایی که طلای تقلبی فروخته‌اند یا کد استاندارد نداشته، زیاد شده است. حتی برای خرید حضوری طلای آب شده نیز به جواز قانونی صنف توجه داشته باشند.

بذرافشان ادامه داد: مردم پس از خرید طلا فاکتور رسمی بگیرند و دقت کنند کد استانداردی که روی طلا درج شده در فاکتور هم ثبت شود. همچنین فاکتور حتما باید مهر فروشگاه را داشته باشد.

برای آگاهی از نکات دیگری که حین خرید طلا باید توجه کنید، این اینفوگرافی را مطالعه کنید.

وی تاکید کرد: اگر مردم حین خرید طلا هوشیار باشند و به این نکات توجه کنند، آسیب‌ها و سوء استفاده‌ها به حداقل می‌رسد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین توصیه‌هایی را برای خرید سکه ارائه کرد: همانطور که گفته شد، مردم برای خرید سکه نیز از هر واحدی خرید نکنند. متقاضیان دقت کنند که وکیوم(پلمپ) سکه باید برای همان واحدی باشد که مراجعه می‌کنند. همچنین باید هلوگرام اتحادیه روی سکه قابل مشاهده باشد و جواز فعالیت واحد صنفی نیز چک شود.