تبیان، دستیار زندگی

رسانه‌ها چه بلایی بر سر تعریف زیبایی آوردند؟

شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان کانال‌های دیجیتالی تعریف می‌شوند که ایجاد و به اشتراک‌گذاری اطلاعات را از طریق شبکه‌ها و جوامع مجازی تسهیل می‌کنند. طی دو یا سه دهه اخیر، شبکه‌های اجتماعی به شدت محبوب شده و در زندگی ما جا گرفته‌اند. در مراحل اولیه، شبکه‌های اجتماعی به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط و برقراری ارتباط با افراد دوردست به کار می‌رفت؛ با این حال، کارکرد آنها تکامل یافته و اکنون به عنوان ابزاری ارزشمند برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها به کار می‌روند، و امکان دسترسی، تبلیغات و توسعه را به صورت رایگان و کاربرپسند فراهم می‌آورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : شراره داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه‌، زیبایی، شبکه‌های اجتماعی

 طبق گفته‌ استاتیستا میزان استفاده روزانه از شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران اینترنت در سراسر جهان از ۹۰ دقیقه در روز در سال ۲۰۱۲ به ۱۴۷ دقیقه در روز در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. میزان زمان زیادی که بر روی این پلتفرم‌ها صرف می‌شود، راه را برای شرکت‌ها هموار کرده تا مدل‌های کسب‌وکار خود را با استفاده از ماهیت متصل این شبکه‌ها تطبیق دهند.

 

حالا در این فضا و پلتفرم، بیش از همه زمینه برای جراحی پلاستیک صادق است، جایی که جراحان می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی به عنوان مسیری برای بازاریابی مستقیم به مصرف‌کننده استفاده کنند. ما شاهد تغییر بزرگی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جراحی پلاستیک در دهه گذشته بوده‌ایم. در سال ۲۰۱۰، تنها ۳۰ درصد از جراحان پلاستیک استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به عنوان منبعی برای تبلیغات گزارش کردند، در حالی که ۹۲درصد  از جراحان پلاستیک در حال حاضر از وب‌سایت خود به عنوان منبعی برای تبلیغات استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ۶۲ درصد از جراحان پلاستیک معتقد بودند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عملکرد آنها کمک کنند.

 
در تحقیقی که در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در عربستان سعودی انجام شد، اثر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بر علاقه‌مندی به جراحی‌های زیبایی مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که اسنپ‌چت بیشترین تأثیر را بر تمایل به جراحی‌های زیبایی داشته است. تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان اذعان داشتند که فیلترهای اسنپ‌چت باعث افزایش اعتماد به نفس آنها شده و آنها را ترغیب به به اشتراک‌گذاری عکس‌های خود کرده است. این نشان‌دهنده نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در ترویج جراحی‌های زیبایی و تأثیر آن‌ها بر تصویر بدنی است.

 

آمار جراحی‌های سال ۲۰۲۳


 
در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۳۵ میلیون عمل زیبایی انجام شد. مجموع جراحی‌ها و روش‌های غیر جراحی ۳.۴ درصد افزایش یافته و به ۳۴.۹ میلیون رسیده است.

در سال ۲۰۲۳، لیپوساکشن همانند سال ۲۰۲۲، شایع‌ترین جراحی بود و بیش از ۲.۲ میلیون عمل انجام شد، در پی آن بزرگ کردن سینه، جراحی پلک، آبدومینوپلاستی و رینوپلاستی قرار دارند. شایع‌ترین روش‌های غیرجراحی شامل تزریق بوتاکس، هیالورونیک اسید، رفع مو، سفت‌کردن پوست بدون جراحی و کاهش چربی غیرجراحی بوده‌اند.

 
در مجموع، جراحی‌های صورت و سر نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته‌اند، بیش از ۶.۵ میلیون عمل با افزایش ۱۹.۶ درصدی انجام شده است. جراحی‌های پرطرفدار در این زمینه شامل جراحی پلک با بیش از ۱.۷ میلیون عمل و افزایش ۲۴ درصدی، رینوپلاستی با ۱.۱ میلیون عمل و افزایش ۲۱.۶ درصدی، و جراحی‌های لب و اطراف دهان با ۰.۹ میلیون عمل و افزایش ۲۹ درصدی بوده‌اند.

 
دکتر ژیانلوکا کامپیلیو، ویراستار نظرسنجی جهانی و جراح پلاستیک در ایتالیا، درباره نتایج جهانی گفت:  «اگرچه ۸۵.۵٪ از کل عمل‌های زیبایی بر روی زنان انجام می‌شود، افزایش عمل‌ها در میان مردان بیشتر بوده، که بیشتر به خاطر افزایش ۱۸٪ عمل‌های جراحی صورت و سر است.»

 
در سال ۲۰۲۳، ایالات متحده با بیش از ۶.۱ میلیون عمل بیشترین تعداد عمل‌ها را در جهان انجام داده است و پس از آن برزیل با ۳.۳ میلیون عمل که در جراحی‌ها با ۲.۱ میلیون عمل پیشتاز بوده است.

 

رسانه‌ها چطور روی نگرش افراد درباره بدن خودشان اثر می‌گذارند؟


 
رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در شکل‌گیری نگرش‌ها و رفتارهای مرتبط با جراحی‌های زیبایی دارند. در این متن، به بررسی عمیق‌تر و تحلیل‌های دقیق‌تری درباره چگونگی تأثیرگذاری رسانه‌ها بر این روند پرداخته می‌شود.

 

ترویج استانداردهای زیبایی خاص


 

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غالباً تصاویری از افراد با ظاهری "ایده‌آل" ارائه می‌دهند که ممکن است از طریق جراحی‌های زیبایی به دست آمده باشند. این تصاویر معمولاً با نورپردازی، فیلترها و ویرایش‌های دیجیتالی به‌گونه‌ای ارائه می‌شوند که زیبایی‌های غیرواقعی و دست‌نیافتنی به نظر برسند. این تصاویر می‌توانند در افراد ایجاد احساس نارضایتی از ظاهر خود کنند و آن‌ها را به سمت جراحی‌های زیبایی سوق دهند تا به استانداردهای زیبایی نزدیک‌تر شوند.

 

دسترسی به اطلاعات و تجربیات


 

شبکه‌های اجتماعی فرصت‌هایی را برای افراد فراهم می‌کنند تا تجربیات شخصی خود از جراحی‌های زیبایی را به اشتراک بگذارند. این تجربیات اغلب شامل قبل و بعد از عمل‌ها، روند بهبودی و اثرات تغییرات ظاهری بر زندگی فرد است. اشتراک‌گذاری موفقیت‌آمیز این تجربیات می‌تواند دیگران را تشویق کند که عمل‌های مشابهی را انجام دهند، زیرا نتایج مثبت آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.

 

تبلیغات هدفمند


 
شرکت‌ها و کلینیک‌های ارائه‌دهنده خدمات زیبایی از تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطبانی که ممکن است به این خدمات علاقه‌مند باشند، استفاده می‌کنند. این تبلیغات اغلب شامل تخفیف‌های ویژه، بسته‌های جذاب و تصاویر تأثیرگذار از نتایج جراحی‌ها است که می‌تواند بر تصمیم‌گیری فرد تأثیر بگذارد. برای مثال: تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام که از الگوریتم‌های هوشمند برای هدف‌گیری کاربران بر اساس علایق آن‌ها در زمینه زیبایی و سلامت استفاده می‌کنند.


فشار اجتماعی و تأیید


 
در فضای شبکه‌های اجتماعی که تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها می‌تواند به معیاری برای ارزیابی پذیرش اجتماعی تبدیل شود، افراد ممکن است برای کسب تأیید بیشتر، به سمت تغییرات ظاهری گرایش پیدا کنند. این فشار می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های عجولانه و گاه بی‌مورد برای انجام جراحی‌های زیبایی شود. مثال: کاربرانی که تصاویر پس از عمل زیبایی خود را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند و تعداد زیادی لایک و نظر مثبت دریافت می‌کنند، می‌توانند ناخودآگاه سایرین را تحت تأثیر قرار دهند تا به دنبال نتایج مشابهی بروند.


تاثیر افراد تأثیرگذار


 
افراد مشهور و تأثیرگذاران در شبکه‌های اجتماعی که عمل‌های زیبایی انجام داده‌اند، می‌توانند الگویی برای دنبال‌کنندگان خود باشند. نمایش دادن تغییرات ظاهری و تأکید بر افزایش اعتماد به نفس پس از عمل‌های زیبایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی دیگران داشته باشد و آن‌ها را ترغیب به پیروی کند.

مثال: تأثیرگذاران و سلبریتی‌هایی مانند Kylie Jenner که علناً در مورد جراحی‌های زیبایی خود صحبت می‌کنند و نتایج آن را نمایش می‌دهند. این افراد می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر دیدگاه فالوورهای خود نسبت به جراحی‌های زیبایی داشته باشند.