تبیان، دستیار زندگی

اعتیاد به جراحی پلاستیک و علت آن

چرا آدم‌ها به جراحی زیبایی اعتیاد پیدا می‌کنند؟

افرادی که به جراحی زیبایی اعتیاد دارند ممکن است بخواهند به طور مداوم ظاهر خود را تغییر دهند. آنها ممکن است تحت بسیاری از روش های زیبایی قرار گیرند، اما نتایج این عمل‌ها آنها را راضی نمی‌کند. اعتیاد به جراحی زیبایی ممکن است ناشی از یک اختلال روانی مانند اختلال بدشکلی بدن (BDD) باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جراحی پلاستیک،زیبایی
 اصطلاح "جراحی پلاستیک" می‌تواند یک اصطلاح گسترده باشد که هم جراحی ترمیمی و هم جراحی زیبایی را پوشش می دهد. اگر افراد نیاز مداوم به انجام چندین عمل زیبایی را احساس کنند، ممکن است به جراحی زیبایی اعتیاد داشته باشند. نتایج این روش‌ها رضایتی را که می خواهند به آنها نمی‌دهد و ممکن است به درمان های زیبایی بیشتر ادامه دهند.

 
انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا (ASAM) اعتیاد را به عنوان رفتارهای اجباری تعریف می کند که ممکن است علیرغم نتایج مضر ادامه یابد. اگر افراد نیاز به انجام مداوم عمل های زیبایی را بدون کسب رضایت از آنها احساس کنند، ممکن است به جراحی زیبایی اعتیاد پیدا کنند.

 

علائم افرادی که به جراحی اعتیاد دارند:


 انجام چندین عمل زیبایی به طور همزمان یا یکی پس از دیگری

 جست‌وجوی جراح‌های متعدد یا متفاوت

 احساس نارضایتی از نتایج

برنامه‌ریزی برای عمل‌های بعدی قبل از انجام یک عمل

 ناتوانی در پذیرش بدن یا ظاهر خود

 داشتن انتظارات غیر واقعی از نتایج جراحی

 ادامه جراحی‌های زیبایی با وجود خطرات سلامتی یا مسائل مالی

 

کاهش عزت نفس


اعتیاد به جراحی زیبایی ممکن است ناشی از ناامنی یا نارضایتی از ظاهر فرد باشد، بر اساس یک بررسی در سال 2020 که اعتیاد به جراحی زیبایی را در کره جنوبی بررسی می‌کند، بین جستجو برای جراحی زیبایی و تصویر بدن، عزت نفس، عوامل روان‌شناختی و تمایلات فردی یک رابطه وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بین جراحی زیبایی و عزت نفس، به ویژه در رابطه با تصویر بدن، ارتباط قوی وجود دارد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که شواهد کمی برای حمایت از ارتباط بین عزت نفس و اعتیاد به جراحی های زیبایی وجود دارد.

 

فشار اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی


 اگرچه رسانه‌های اجتماعی دلیل مستقیم اعتیاد به جراحی زیبایی نیستند، اما با نارضایتی بدن و اختلالات خوردن مرتبط هستند. این ممکن است نتیجه مقایسه افراد ظاهر فیزیکی خود با دیگران باشد. استفاده مکرر از رسانه‌های اجتماعی ممکن است به ایده‌آل‌های غیرواقعی برای تصویر بدن کمک کند، که منجر به مقایسه، ناامنی و اضطراب در مورد ظاهر می‌شود. این ممکن است باعث شود افراد برای رسیدن به یک ایده آل غیرواقع بینانه، بیش از حد از روش های زیبایی استفاده کنند.

 

خطرات اعتیاد به جراحی‌های زیبایی


 عفونت

خونریزی یا کبودی زیاد

 تورم یا پاکت های مایع

 مشکلات بیهوشی

 اسکار و تشکیل بافت اسکار

 شکست در درمان

 بی حسی یا از دست دادن حس

 از دست دادن عملکرد جسمی

 تغییرات در طول زمان، مانند جابجایی ایمپلنت ها از جای خود

 انتظارات غیر واقعی و نارضایتی از نتایج

سوء مصرف همزمان مواد مخدر

 

ترومای دوران کودکی


نویسندگان مقاله‌ای در سال 2019 بیان می‌کنند که ضربه‌های روحی ناشی از والدین و همسالان می‌تواند بر رشد روانی کودک تأثیر منفی بگذارد. همچنین می تواند خطر ابتلا به BDD را افزایش دهد. در نتیجه، کسانی که در دوران کودکی سوء استفاده یا بی توجهی را تجربه می کنند، ممکن است در بزرگسالی جوانی، جراحی زیبایی انجام دهند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که افرادی که در دوران نوجوانی خود قلدری را تجربه کرده‌اند تمایل بیشتری برای انجام جراحی زیبایی دارند.

 


BDD اختلال بدشکلی


 BDD یک بیماری روانپزشکی است که در آن افراد با نقص‌های درک شده در ظاهر یا تصویر بدنی مخدوش مشغول هستند؛ در نتیجه، افراد ممکن است به طور مداوم از جراحی زیبایی برای درمان نارضایتی خود به جای درمان BDD زمینه‌ای استفاده کنند. انجام جراحی زیبایی می تواند به اعتیاد تبدیل شود، زیرا افراد به طور مداوم به دنبال رفع BDD خود با روش های زیبایی هستند علاوه بر این، یک مقاله در سال 2023 اشاره می کند که جراحی زیبایی ممکن است BDD را بدتر کند و منجر به اقدامات و خطرات غیرضروری بیشتر شود.