تبیان، دستیار زندگی

چرا چشم‌هایتان همیشه قرمزند و چه باید بکنید؟

انگار هر وقت در آینه به خود نگاه می‌کنید چشم‌هایتان قرمز هستند. بیشتر اوقات قرمز این رنگ خشم در واقع یک واکنش بی‌ضرر نسبت به گردوغبار یا آلرژن‌هاست. اما گاهی، چشم‌های ملتهب نشانه این است که باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید؛ هر چه زودتر بهتر. حالا از کجا باید بدانید مشکلی وجود دارد یا نه؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چشمان همیشه قرمز
تحقیقات نشان می‌دهد ۲ تا ۳ درصد از افراد به دلیل مشکل چشمی به اورژانس مراجعه می‌کنند و اکثر آنها قرمزی چشم دارند.

چرا چشم‌هایتان همیشه قرمزند؟

آلرژی‌ها
اگر در فصل گرده‌ها هستید شاید علت قرمزی چشم‌هایتان آلرژی باشد. آلرژی علاوه بر قرمزی چشم‌ها می‌تواند باعث خارش و آبریزش چشم‌ها نیز بشود. اگر گاهی چشم‌هایتان قرمز می‌شود و همیشگی نیست از قطره اشک مصنوعی، قرص آلرژی و اسپری‌های بینی استفاده کنید. همین داروها می‌توانند قرمزی و ناراحتی چشم‌ها را کاهش بدهند.
اگر معمولاً آلرژی ندارید یا داروهای گفته شده اثربخش نیستند به متخصص چشم یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. شاید به درمان قوی‌تری نیاز داشته باشید.

تحریک چشم
گاهی مثلاً به دلیل تماس با یک حشره یا هر عامل مزاحم دیگری ممکن است چشم‌هایتان تحریک شوند. اگر از لنز استفاده می‌کنید، احساس ناراحتی یا قرمزی چشم می‌تواند علامت عفونت باشد و باید به پزشک مراجعه کنید. این عفونت‌ها باید فوراً درمان شوند؛ چون در غیر این صورت می‌توانند به زخم بدی تبدیل شوند. همچنین ممکن است علاوه بر تحریکات چشمی، درد هم داشته باشید.

خشکی چشم‌ها
آیا مدام سوزش و خارش در چشم‌هایتان احساس می‌کنید؟ پس ممکن است دچار خشکی چشم باشید، یعنی چشم‌های شما به‌اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند.
باور کنید یا نه سه‌لایه متفاوت از اشک، مانند پرده‌ای محافظ برای چشم‌های شما هستند. اگر عملکرد این لایه‌ها ضعیف شود چشم‌هایتان قرمز شده و احساس ناراحتی خواهید کرد. آلرژی‌ها، آب‌وهوا، صفحه کامپیوتر و اسکرین‌ها، داروها و عمل جراحی نیز همگی می‌توانند موجب خشکی چشم‌ها شوند. این عوارض معمولاً در سنین بالاتر شایع‌تر است.
قطره‌های اشک مصنوعی می‌توانند احساس بهتری به چشم‌های شما بدهند، حتی در عرض یک دقیقه. قطره‌های آلرژی نیز می‌توانند علائم خشکی چشم را تسکین دهند. از محصولات ضدقرمزی چشم استفاده نکنید. اگر نتیجه نگرفتید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
رگ‌های پاره شده
مویرگ‌های پاره شده روی سطح چشم ممکن است ترسناک به نظر برسند؛ اما معمولاً نگران‌کننده نیستند. مویرگ‌های پاره شده معمولاً بدون دردند و بر بینایی اثری نمی‌گذارند.
بیشتر افراد حتی متوجه این مویرگ‌های پاره شده نمی‌شوند؛ اما اطرافیان متوجه می‌شوند و این اتفاق معمولاً فوراً بعد از بیدارشدن از خواب می‌افتد.
مویرگ‌ها به چند دلیل می‌توانند پاره شوند:
. فشار وارد بر چشم در اثر سرفه و عطسه زور زدن هنگام دفع
. آسیب به سر یا چشم
. محکم مالیدن چشم‌ها
. مصرف برخی از داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون
رفع اثر پارگی مویرگ در چشم زمان بر است و معمولاً بدون نیاز به درمان خاصی خودش در عرض یکی دو هفته خوب می‌شود. می‌توانید برای احساس بهتر از قطره اشک مصنوعی نیز استفاده کنید.
پارگی مویرگ چشم معمولاً درد یا تغییر در بینایی ایجاد نمی‌کند. اما اگر احساس ناراحتی داشتید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

چشم صورتی
بچه‌ها بیماری‌های زیادی از مدرسه با خود به خانه می‌آورند که یکی از آنها ورم ملتحمه یا چشم صورتی است. این نوع عفونت چشم در میان کودکان شایع است و بین‌هایت مسری بوده و سن‌وسال نمی‌شناسد.
بیماری چشم صورتی زمانی رخ می‌دهد که ویروس‌ها و باکتری‌ها و محرک‌هایی مانند کلر باعث التهاب و عفونت غشای مخاطی موجود در چشم‌ها می‌شوند. این عفونت چون باعث قرمزی چشم‌ها می‌شود به نام چشم صورتی معروف است و هر کسی که به شما نگاه کند متوجه آن خواهد شد. چشم‌ها ممکن است دچار سوزش و خارش شوند. پلک‌ها معمولاً پف‌کرده و افتاده می‌شوند و ترشحاتی نیز وجود دارد که باعث احساس وجود جسم خارجی در زیر پلک‌ها می‌شود.
نحوه درمان ورم ملتحمه بستگی به نوع آن دارد و تنها کسی که می‌تواند نوع درمان را مشخص کند چشم‌پزشک است.

دیگر عفونت‌ها
چشم صورتی تنها عفونت چشمی نیست. باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلرژی‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های معلق در هوا نیز می‌توانند باعث عفونت چشم شوند. این عفونت‌ها و بیماری‌ها معمولاً با دست‌های خودتان به چشم‌هایتان می‌رسند.
درد، حساسیت به نور و تاری دید گاهی از علائم عفونتی جدی هستند. عفونت‌های درمان نشده می‌توانند باعث اصطکاک روی سطح چشم شده و موقتاً به چشم‌ها آسیب بزنند. با مشاهده علائم عفونت چشم باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. اگر از لنز استفاده می‌کنید و شک دارید دچار عفونت شده‌اید هر چه سریع‌تر به چشم‌پزشک مراجعه نمایید.

گل‌مژه داخلی
اگر دچار گل‌مژه داخلی شده باشید؛ یعنی غده چربی ملتهب در قسمت داخلی پلکتان است و به سطح چشمتان مالیده می‌شود و این می‌تواند باعث درد و تحریک و آزار چشم شده و قرمزی ایجاد کند.
اگر مطمئن هستید دچار گل‌مژه داخلی شده‌اید ناحیه چشم را با کمپرس مکرر آب گرم تمیز نگه دارید و از محرک‌هایی مانند لوازم آرایشی، لنز یا محصولات مراقبتی چشم استفاده نکنید. اگر شرایط بعد از یک هفته یا ده روز بهتر نشد (یا بدتر شد) به چشم‌پزشک مراجعه نمایید. ضمناً هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید.

زخم قرنیه
اگر قرمزی چشم‌هایتان ناشی از زخم قرنیه باشد علاوه بر این علامت، درد و حساسیت به نور نیز وجود خواهد داشت. همچنین ممکن است ترشح داشته باشید یا احساس کنید چیزی داخل چشمتان است. بستگی به میزان شدت این عارضه حتی شاید بتوانید زخم را ببینید که شبیه یک نقطه سفید یا خاکستری است.
اگر این علائم را تجربه می‌کنید لازم است فوراً به چشم‌پزشک مراجعه کنید. زخم قرنیه در صورت عدم درمان فوری می‌تواند به چشم آسیب دائمی بزند.

بلفاریت
التهاب پلک (بلفاریت) می‌تواند چشم‌ها را قرمز کند. دیگر علائم بلفاریت شامل قی بستن روی خط مژه و در گوشه‌های چشم و تورم پلک‌ها می‌شود.
اگر شک دارید که دچار بلفاریت شده‌اید باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. علائم بلفاریت بسیار شبیه خیلی از عارضه‌های چشمی دیگرند و هیچ تست قطعی وجود ندارد که به شما بگوید دچار بلفاریت شده‌اید.

التهاب عنبیه
بیشتر علائم التهاب عنبیه نمود ظاهری ندارند، بلکه روی بینایی اثر می‌گذارند. علاوه بر قرمزی چشم‌ها ممکن است درد و حساسیت به نور و تاری دید و مگس‌پران نیز داشته باشید. سردرد نیز از علائم احتمالی التهاب عنبیه می‌تواند باشد.
التهاب عنبیه فقط باید توسط چشم‌پزشک تشخیص داده شود. این عارضه هر چند نادر است؛ اما با راهکارهای خانگی مداوا نمی‌شود. التهاب عنبیه در صورت عدم درمان می‌تواند موجب کاهش بینایی بشود. افرادی که التهاب عنبیه دارند معمولاً دچار عوارض دیگری نیز هستند که نیاز به بررسی و درمان دارند؛ بنابراین این مسئله باید جدی گرفته شده و پیگیری شود.

دیگر علت‌های کمتر شایع
اگر علت قرمزی چشم‌هایتان هیچ‌کدام از موارد گفته شده نبود «ممکن است» دچار عوارض دیگری باشید که کمتر شایع‌اند. به‌هرحال شما باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

گلوکوم زاویه بسته
مایعات داخل چشم به طور طبیعی از طریق سیستم حساس و ظریفی از تخلیه، جریان دارند. اگر این کانال‌های خروجی مسدود شوند می‌توانند منجر به افزایش ناگهانی و خطرناک فشار داخل چشم شوند که عارضه‌ای نادر به نام آب‌سیاه یا گلوکوم زاویه بسته معروف است. این عارضه ایجاد درد شدید، سردرد، تهوع و تاری دید می‌کند و یک وضعیت اورژانسی است. اگر گلوکوم زاویه بسته فوراً درمان نشود می‌تواند موجب ازدست‌رفتن دائمی بینایی شود.

بیماری تیروئید چشمی (TED)
بیماری تیروئید چشمی یک عارضهٔ خودایمنی است که باعث طیفی از علائم می‌شود، از جمله برآمدگی چشم و قادر به بستن کامل چشم‌ها نبودن. با این علائم باید زودتر به چشم‌پزشک مراجعه کنید. بیماری تیروئید چشم عارضه‌ای قابل‌درمان است؛ اما ممکن است مشکلات دیگری نیز در سلامتی‌تان داشته باشید که نیازمند درمان‌اند، مانند بیماری گریوز.

باور کنید یا نه سه‌لایه متفاوت از اشک، مانند پرده‌ای محافظ برای چشم‌های شما هستند. اگر عملکرد این لایه‌ها ضعیف شود چشم‌هایتان قرمز شده و احساس ناراحتی خواهید کرد. آلرژی‌ها، آب‌وهوا، صفحه کامپیوتر و اسکرین‌ها، داروها و عمل جراحی نیز همگی می‌توانند موجب خشکی چشم‌ها شوند. این عوارض معمولاً در سنین بالاتر شایع‌تر است


التهاب مشیمیه
دیگر علائم التهاب مشیمیه شامل حساسیت به نور، تاری دید، درد و مگس‌پران می‌شود. درمان فوری می‌تواند جلوی آسیب بافتی و کاهش بینایی را بگیرد.

التهاب صلبیه
صلبیه قسمت سخت و سفید چشم است که می‌تواند ملتهب شده و قرمزی ایجاد کند. التهاب صلبیه با درد همراه است و اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند آسیب دائمی به هر دو چشم و بینایی‌شان وارد نماید.

التهاب لایه روی صلبیه
لایه شفاف روی صلبیه ممکن است ملتهب شود و قرمزی ایجاد کند. این عارضه با ناراحتی چشم و آبریزش چشم همراه است؛ اما معمولاً نسبت به التهاب صلبیه درد کمتری دارد.

دیگر علت‌های بسیار نادر قرمزی چشم:
. اندوفتالمیت یا عفونت داخل کره چشم
. تریکیازیس یا رشد مژه‌ها به سمت قرنیه
. برف‌کوری
. روزاسه چشمی
. تومور چشم
برخی علائم همیشه نشان‌دهنده این هستند که باید به پزشک مراجعه کنید. قرمزی چشم جزو این علائم نیست؛ زیرا در بیشتر موارد نشانهٔ کمبود خواب، استفاده از مواد مخدر، آلرژی و یا تحریک چشم است. یعنی یک سری از علائم می‌توانند مربوط به مشکلات بزرگ‌تری باشند که نیازمند اقدام فوری پزشکی‌اند:
. درد چشم
. تغییر در بینایی
. ترشحات زیاد
. احساس اینکه انگار چیزی در چشم است و شستشوی چشم کمکی نمی‌کند
دلایل قرمزی چشم طیف گسترده‌ای دارند، از جمله عوارض اورژانسی که باید زودتر تحت درمان قرار بگیرند.


از محصولات ضد قرمزی چشم استفاده نکنید

پزشکان توصیه می‌کنند از قطره‌های ضدقرمزی چشم استفاده نکنید. این قطره‌ها، مویرگ‌های روی سطح چشم را تنگ کرده و جریان خون را در آنها کاهش می‌دهند. اما خون کمتر به معنی اکسیژن و مواد مغذی کمتری نیز است. وقتی استفاده از این قطره‌ها را متوقف می‌کنید، مویرگ‌ها از قبل هم بازتر می‌شوند تا جبران کنند. به عبارتی دیگر چشم‌های شما از قبل هم قرمزتر خواهند شد. اگر مرتباً از این قطره‌ها استفاده کنید، این اثر می‌تواند دائمی بشود.
این تنها دلیل توصیه به عدم استفاده از قطره‌های ضدقرمزی چشم نیست؛ این قطره‌ها می‌توانند مشکلات جدی برای چشم ایجاد کنند و به همین علت بهتر است کلاً از آنها استفاده نکنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.