تبیان، دستیار زندگی

از ورزش کردن تا خوابیدن؛ خلق و خویتان را کنترل کنید

اثر تغییر عادت‌ها روی بهتر شدن خلق‌وخو

برای بدخلق شدن اصلا نیازی به یک فرمول خاص ندارید، بهانه و دلیل به قدر کافی در زندگی روزمره وجود دارد که شما را تا سر حد مرگ عصبانی کند و یا خلق‌تان را بهم بریزد، البته این نکته را هم بگویم که عنوان کردن اینها باعث نمی‌شود شما همیشه عصبانی باشید و آن را توجیه کنید! برای همین در این گزارش از آخرین بخش بدخلقی به پارامترهایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند این بدخلقی را که حالا به هر دلیلی ایجاد شده خنثی و یا کمرنگ کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خلق و خو  ، رژیم غذایی   ، روابط عاطفی،    ورزش   ، افسردگی  ، خوابیدن  ، تغییر عادت‌ها ، بهتر شدن خلق‌وخو  ،

ورزش کنید

ورزش تأثیرات ضدافسردگی قوی در شما دارد، کسانی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند با اضافه‌کردن ورزش به برنامه‌شان نتایج بهتری می‌گیرند. ورزش، گیرنده‌های دوپامین موجود در مغز را افزایش می‌دهد و باعث لذت بردن شما از زندگی و شادی روزمره می‌شود. برای اضافه کردن ورزش به برنامه زندگی‌تان لازم نیست سراغ ماراتن‌های سنگین یــا وزنه برداری در باشگاه‌های گران‌قیمت بروید، در واقع هرقدر از میزان کم شروع کنید، شتاب گرفتن بسیار آسان‌تر است. حتی لازم نیست برای شروع از خانه بیرون بروید، می‌توانید در خانه با فعالیتهای ورزشی و نرمشی خود را سر ذوق بیاورید و این میتواند شروع خوبی برای آشتی شما با ورزش کردن باشد!

خودتان را از خوابیدن محروم نکنید

هر آدمی را که از خواب محروم کنید، در برابر بیماری‌های جسمی و روانی آسیب‌پذیر می‌شود؛ اما رابطه بین خواب و سلامت روان دوسویه است. هنگامی که سطح سلامت روان شما به دلیل استرس، بدخلقی یا اضطراب افـت می‌کند، احتمالاً خوابتان هم به نوعی مختل می‌شود. می‌توان با اطمینان گفت وقتی کیفیت خواب شما کاهش یابد، خلق وخو و باورتان به توانایی بازیابی شرایط اولیه به شدت کاهش می‌یابد. وقتی به اندازه کافی نخوابیده باشید، همه چیز ده برابر سخت‌تر می‌شود. خواب، تأثیر عمیقی در هر جنبه از سلامتی و تندرستی شما دارد؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید خوابتان آن طور که باید خوب نیست برای بهبود آن تلاش کنید؛ چراکه قطعاً ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

نقش موثر نور در خوابیدن!

اگر کارتان شیفتی است، مسافت‌های  طولانی سفر می‌کنید،  بچه‌های خردسال دارید یا تا دیروقت بیدار ماندن و انجام بازی‌های کامپیوتری و صرف کردن وقت خود در گوشی عادتتان شده است، وقتی را به خود اختصاص دهید و همه چیز را برای قرار گرفتن در مسیر درست مرتب کنید. اوایل روز ورزش کنید و سعی کنید عصرها را به استراحت بگذرانید. حمام آب‌گرم قبل از خواب به شما در کیفیت آن کمک می‌کند. سعی کنید تا حد امکان سی دقیقه پس از بیدار شدن نور طبیعی روز را دریافت کنید. ریتم شبانه روزی بدن که الگوی خواب ما را تنظیم می‌کند، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید کنترل می‌شود. اول صبح ده دقیقه بیرون بروید. عصرها هنگام غروب خورشید نور محیط را کم کنید و اما نکته مهم این است که میزان روشنایی صفحه نمایش به نسبت رنــگ نـور آن، تأثیر بیشتری در کیفیت خواب دارد؛ پس نور صفحه‌تان را تا جای ممکن کم کنید و کلیه وسایل از این دست را در اولین فرصت خاموش کنید.

قبل از رفتن به رختخواب، افکارتان را حل کنید

حل کردن مسائل در طول روز بسیار راحت‌تر است؛ اما اگر با پس زدن مشکلات آنها را نادیده بگیرید، شب هنگام خواب به سراغتان می‌آیند. پس خودتان را از شرشان خلاص کنید و تا می‌توانید، ذهن‌تان را رها کنید. برای شبهایی که تا سرتان را روی بالش می‌گذارید، مغزتان دکمه نگرانی را میزند و تازه یاد بدهکاری‌هایتان می‌افتید یک فهرست نگرانی کنار دستتان داشته باشید. قلم و کاغذ را کنار تخت قرار بگذارید و به محض اینکه نگرانــی بـه ذهنتان خطور کرد، آن را یادداشت کنید. از مصرف کافئین و نوشابه‌های انرژی‌زا در ساعات پایانی بعد از ظهر خودداری کنید اینها خواب را مختل می‌کنند و باعث بروز علائم اضطراب می‌شوند.

خلق‌وخو تحت تاثیر رژیم غذایی

خلق‌وخوى ما تحت تأثیر عوامل متعددی است و تحقیقات انجام شده در سراسر جهان، نشان می‌دهد که رژیم غذایی خاص و مطلقی برای محافظت از سلامت روان وجود ندارد. به طور کلی اولویت‌دهی تغذیه خوب و آموزش دیدن درباره آن، ایده‌ای عالی برای مقابله با بدخلقی و بهبود سلامت روان است. مثلا هر روز مواد مغذی مصرفی را افزایش بدهید و این کار را تکرار کنید.


روابط عاطفی و تاثیر آن بر خلق‌وخو

مشکلات رابطه ممکن است تأثیرات وخیمی در خلق‌وخو و وضعیت عاطفی ما بگذارد؛ البته عکس این مسئله هم صادق است. بدشدن خلق‌وخوی ما میتواند به روابطمان آسیب برساند و باعث شود که احساس کنیم از دیگران جدا مانده ایم و احساس تنهایی عمیقی را در ما برانگیزاند. وقتی احساس بدخلقی می‌کنید تصور رویارویی با هر کسی برایمان خسته کننده و طاقت فرساست،  این تله افسردگی است که ما را به کناره گیری، پنهان شدن و تمایل نداشتن به دیدن کسی تا بهتر شدن حالمان مجبور می‌کند.

هر از گاهی تنهایی و خلوت ممکن است باعث بازیابی انرژی و توان ما شود؛ اما این قابلیت را هم دارد که به راحتی به مارپیچی نزولی از نشخوار فکری و خودبیزاری تبدیل شود که افسردگی را تغذیه می‌کند و به آن تداوم می‌بخشد. وقت‌گذرانی با دیگران حتی زمانی که تمایلی به آن نداریم، دیدن آنها، تعامل و برقراری ارتباط با آنها به بهبود روحیه ما کمک می‌کند و باعث می‌شود به دنیای واقعی برگردیم.

 اگر بگویم حالم خوب نیست، تنها میشوم!

بسیاری از آن افرادی که هنگام کشمکشهای درونی‌شان با هیچ کسی در این باره صحبت نمی‌کنند و قاطعانه باور دارند که اگر نشان دهند خلق‌وخویشان دیگر مثل قبل خوب نیست، سربار و مایه دردسر دیگران خواهند شد. اما علــم خـلاف این را نشان می‌دهد. حمایت اجتماعی هم برای دریافت کننده و هم برای کسی که آن را ارائه می‌دهد، تأثیرات مثبتی در پی خواهد داشت. یکی از مؤثرترین کارها شنا کردن برخلاف موج قدرتمندی است که ما را به سمت انزوا و تنهایی سوق می‌دهد.نباید منتظر بمانیم تا حس انجام این کار در ما به وجود بیاید؛ هر چه زمان بیشتری برای برقراری ارتباط واقعی با دیگران صرف کنید، سلامت روان خود را بهبود خواهید بخشید.

مردم شما را قضاوت نمی‌کنند

گذراندن وقت با دیگران به معنای صحبت کردن درباره ی احساسمان نیست. در واقع اصلاً نیازی به صحبت نیست فقط در کنار مردم باشید، آنها را تماشا کنید، به آنها لبخند بزنید. در هر موردی که راحتید حرف بزنید. هنگامی که کنار دیگران هستیم، بدخلقی و افسردگی می‌تواند باعث احساس ناراحتی و اضطراب در مــا شود. نگران این هستیم که چگونه با آنها روبه رو شویم. ما آن قدر وقت صرف انتقاد از خود می‌کنیم که به نظرمان دیگران نیز در حال قضاوت کردن ما هستند. با وجود تمام افکار و احساساتی که مانع ارتباط ما با دیگران هستند، ارتباط بـا سایرین، سازوکار درونی ما برای انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری است. ارتباط خوب و امن با دیگران به رفع کشمکش‌های درونی ما کمک می‌کند. اگر در خانواده یا جمع دوستان چنین ارتباطی ندارید متخصصان مربوطه کنار شما هستند، تا زمانی که بتوانید روابط جدید و ارزشمندی در زندگی خود پیدا و برقرار کنید.