تبیان، دستیار زندگی

 چرا برای فرارکردن از غم می‌خوابیم؟

خوابیدن، ارتباط قوی با سلامت روان دارد برای همین هم کم و زیاد شدن آن معیاری برای تشخیص افسردگی به شمار می‌آید. بزرگسالان به حداقل هفت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند تا سلامت جسمی و روانی خودشان را حفظ کنند. خواب کافی، خلق و خو را بهتر می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و به افراد در تمرکزشان کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی را کاهش می‌دهد. در این گزارش از مقاله‌های علمی و معتبر روان‌شناسی کمک گرفتیم تا درباره اصطلاح غم‌خواب که به آن چرت افسردگی می‌گویند صحبت کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 چرا برای فرارکردن از غم می‌خوابیم ،غم ، خواب ، افسردگی ،
همه چیز از یک توییت شروع شد، یکی نوشته بود: "شده تا حالا از فرط خستگی و غمگین بودن به خوابیدن پناه ببرید؟" واکنش‌های کاربران جالب بود، خیلی‌ها فکر می‌کردند آنها در این کار تنها هستند، اینکه غم خودشان را در خوابیدن پنهان می‌کنند تا شاید کمی از آن درد فرار کنند. در این گزارش از مقاله‌های علمی و معتبر روان‌شناسی کمک گرفتیم تا درباره اصطلاح غم‌خواب که به آن چرت افسردگی می‌گویند صحبت کنیم.

خوابیدن، ارتباط قوی با سلامت روان دارد برای همین هم کم و زیاد شدن آن معیاری برای تشخیص افسردگی به شمار می‌آید. بزرگسالان به حداقل هفت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند تا سلامت جسمی و روانی خودشان را حفظ کنند. خواب کافی،  خلق و خو را بهتر می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و به افراد در تمرکزشان کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی را کاهش می‌دهد.

برای همین هم پزشکان و متخصصان تاکید می‌کنند تا زمان خواب و بیداری مشخص و معینی داشته باشید و از چرت زدنهای طولانی در روز خودداری کنید. خواب ناکافی می‌تواند باعث افسردگی شود و افسردگی باعث می‌شود افراد در طول روز چرت‌های طولانی داشته باشند با این حال، چرت زدنهای مکرر به طور مستقیم نشان دهنده افسردگی فرد نیست.

علائم افسردگی


بیایید کمی علائم افسردگی را با هم مرور کنیم:
احساس بدبینی یا ناامیدی، تحریک پذیری، احساس بی ارزشی یا درماندگی، بی قراری، کاهش علاقه به فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید، احساس گناه، غمگینی، اضطراب، احساس بی‌حسی از نظر عاطفی، مشکل در تمرکز، حافظه ضعیف، کاهش توانایی تصمیم گیری، تغییر اشتها، تغییرات وزن غیرقابل توضیح، بدن درد و سردرد، علائم گوارشی غیر قابل توضیح، افکار خودکشی، خستگی، خواب آلودگی و در نهایت پرخوابی یا مشکل در خوابیدن.

چرت افسردگی چه تفاوتی با خوابیدن‌های معمولی دارد؟

از آنجایی که افسردگی می‌تواند باعث خستگی و پرخوابی شود، چرت زدن مکرر می‌تواند نشانه افسردگی باشد. همچنین می‌تواند افسردگی را با برهم زدن الگوی خواب فرد و کاهش خلق و خوی تشدید کند. با این حال، یک فرد ممکن است به هر یک از دلایل زیر چرت‌های طولانی داشته باشد:

فرسودگی یا خستگی

فرسودگی یا خستگی مثل ساعات کار طولانی، تعهدات خانوادگی، سطح فعالیت بیش از حد، استرس روزمره یا تا دیر وقت بیدار ماندن می‌تواند باعث شود فرد دچار خستگی یا فرسودگی شود و در صورت امکان چرت بزند. در حالی که یک فرد می‌تواند خستگی و افسردگی را همزمان تجربه کند، چرت زدن به دلیل خستگی نشانه قطعی افسردگی نیست. برای تعیین اینکه آیا افسردگی وجود دارد، مهم است که در نظر بگیرید که آیا فردی علائم افسردگی بالا را تجربه می کند یا خیر.

چرت زدن افسردگی به چه معناست؟

چرت زدن افسردگی می‌تواند نشان دهد که فرد به یک روال خواب بهتر یا درمان سلامت روان نیاز دارد. در حالی که چرت زدن همیشه نشانه افسردگی نیست، چرت زدن مکرر همراه با علائم افسردگی اضافی نشانه این است که فرد ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.اگر به این دلیل چرت می زنید که در طول روز احساس خستگی می کنید اما در غیر این صورت خلق و خوی مثبتی را تجربه می کنید و به فعالیت‌های معمول خود علاقه دارید، بهبود بهداشت خواب ممکن است خواب آلودگی شما را کاهش دهد. با این حال، اگر برای جلوگیری از علائم ناراحت کننده افسردگی چرت بزنید، درمان ممکن است مفیدتر باشد.

از ابتلا تا راهکار برای چرت افسردگی

برخی از افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و سایر شرایط سلامت روان ممکن است برای فرار از علائم بیماری خود در بدترین حالت خود چرت بزنند. به هر حال، چه چیزی آرام‌بخش‌تر از خوابیدن است؟ خزیدن در رختخواب و کشیدن پتو و چرت زدن برای دوری از غم و غصه و دنیا می‌تواند در لحظه احساس فرار خوبی داشته باشد. با این حال، اجتناب از نگرانی‌ها و چالشها آنها را از بین نمی‌برد. در حالی که چرت زدن افسردگی ممکن است یک فعالیت بی ضرر به نظر برسد که به طور موقت علائم افسردگی را بی حس می کند، می‌تواند یک مسئله بسیار جدی‌تر باشد. عادات بد خواب می‌تواند علائم افسردگی را افزایش دهد و چرتهای طولانی افسردگی می‌تواند توانایی فرد برای داشتن خواب کافی در شب را مختل کند. علاوه بر این، حفظ یک برنامه خواب سالم یک استراتژی مقابله‌ای موثر برای افسردگی است.