تبیان، دستیار زندگی

 از ماینرهای خانگی چه می‌دانیم؟

دستگاه‌های ماینر خانگی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که برای استفاده در منازل طراحی شده‌اند و معمولاً توان مصرفی کمتری نسبت به دستگاه‌های ماینر صنعتی دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماینرهای خانگی ، رمزارزها ، استخراج رمزارز  ، روش‌های مجاز تأمین انرژی ، برق ،
 دستگاه‌های ماینر خانگی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که برای استفاده در منازل طراحی شده‌اند و معمولاً توان مصرفی کمتری نسبت به دستگاه‌های ماینر صنعتی دارند.

 ماینینگ (Mining) یا استخراج رمزارزها فرایندی است که در آن تراکنش‌های رمزارزها تأیید و به بلاک‌چین اضافه می‌شود. این کار نیاز به انجام محاسبات پیچیده‌ای دارد که توسط دستگاه‌های ماینر انجام می‌شود.

در ایران، ماینینگ رمزارزها موضوعی پر بحث و جذاب است که تقریباً از سال ۹۸ ذهن بسیاری از افراد را درگیر خودش کرده است. استخراج ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک منبع درآمد جدید برای مردم جذابیت یافت و گروهی از مردم در خانه، مزارع، باغ‌ها، مراکز تجاری، مدارس و حتی با استفاده از برق فشارقوی زمین‌های کشاورزی، اقدام به استخراج پول مجازی کردند. تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با افزایش بسیار زیاد مصرف برق توسط ماینرها و ناترازی ایجاد شده بین تولید و مصرف، استخراج رمزارز به یک کار غیرقانونی و در واقع سرقت برق از شبکه تبدیل شد.

 البته جذابیت آن هنوز هم ادامه دارد و هرازچندگاهی خبری دررابطه‌با دستگیری یا ضبط ماینرهای غیرمجاز در اقصی‌نقاط کشور به گوش می‌رسد.

 اخیراً نیز در شبکه‌های اجتماعی و برخی از پلتفرم‌های خریدوفروش کالا با دستگاهی بنام ماینر خانگی روبرو هستیم که به گفته فروشندگان از وزارت صنعت و معدن مجوز یا برگه سبز دارد و بدون صدا و گرما در محیط خانگی به شما درآمد می‌دهد. این دستگاه‌ها با توجه برند و میزان مصرف برق و استخراجشان قیمت‌هایی بین پنج تا صد میلیون تومان دارند. فروشندگان دستگاه‌ها را هرکجا که باشید برایتان می‌فرستند و خودشان نصب می‌کنند و حتی بسته‌هایی برای استخراج بیشتر و راه‌حل‌هایی برای مصرف برق هم در اختیار خریداران می‌گذارند.

 اما ماجرا چیست و آیا این مجوز واقعی است؟

 «مصوبه هیئت وزیران در ۲۲ آبان ۱۴۰۱، آخرین شیوه‌نامه قانونی در زمینه استخراج رمزارز را ابلاغ کرده ، بر اساس این شیوه‌نامه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به خرید دستگاه و استخراج رمزارز اقدام کنند؛ اما مجوزی که در این زمینه برای آنها صادر می‌شود، فقط جنبه صنعتی دارد.
این آیین‌نامه که از ۱۳ ماده و تعدادی تبصره تشکیل شده است، مسئولیت ارائه مجوز استخراج رمزارزها را به عهده وزارت صمت می‌داند و روش‌های مجاز تأمین انرژی موردنیاز برای ماینینگ را معرفی می‌کند.

 دستگاه‌های استخراج رمزارز نیز باید قانونی بوده و ثبت سفارش کالا برای واردات آنها انجام‌گرفته باشد و یا دستگاه‌ها از واحدهای صنعتی مجوزدار کشوری خریداری شود، تا فاکتور رسمی به خریداران داده شود.

 سال گذشته نیز امکان اخذ شناسه رهگیری برای دستگاه‌های استخراج رمزارز در سامانه جامع تجارت فراهم شد و دارندگان این دستگاه‌ها مهلت داشتند تا نسبت به این موضوع اقدام کنند.»

 درگذشته، تفاوتی نمی‌کرد که شما مجوز یا برگه سبز داشته باشید یا نه؛ درهرصورت، دستگاه ماینر شما ضبط می‌شد و علاوه‌برآن، جریمه‌هایی نیز بابت داشتن و استفاده از دستگاه ماینر متحمل می‌شدید. اما در حال حاضر، اگر دستگاه ماینر خود را از منابع معتبر تهیه کرده و فرایند ثبت و قانونی کردن آن را طی کنید، دستگاه ماینر شما ضبط نمی‌شود. بااین‌حال، همچنان اجازه استفاده و روشن‌کردن دستگاه را ندارید و در صورت روشن بودن آن، جریمه خواهید شد. این جریمه نه بابت داشتن دستگاه ماینر، بلکه به دلیل روشن بودن آن اعمال می‌شود.

 مزیت این فرایند این است که دستگاه ماینر شما ضبط نشده و سرمایه شما به‌نوعی بیمه می‌شود.

 در واقع آنچه که در بسترهای فروش و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، همین است و بیشتر مردم داشتن برگه سبز را مجوزی برای ماینینگ کردن می‌پندارند.

 ولی باید بدانید برگه سبز به‌تنهایی فرایند ماینینگ شما را قانونی نمی‌کند. در واقع، برگه سبز فقط باعث می‌شود دستگاه ماینر شما قانونی تلقی شود و ضبط نشود. مجوز ماینینگ کاملاً جداگانه است و برای دریافت آن نیاز به تأسیس یک مزرعه قانونی دارید. این مجوز به طور معمول برای تعداد کمی از ماینرها صادر نمی‌شود و برای دریافت آن باید یک مزرعه قانونی راه‌اندازی کنید و مجوزهاس لازم را از وزارت صمت بگیرید.

 فروشندگان معمولاً با حقه برگ سبز و فروش باکس‌ها و بسته‌هایی برای سایلنت کردن صدای ماینر و یا فن‌هایی برای مقابله با گرمای زیاد تولید شده توسط ماینر، خرید دستگاه را برای خانه و آپارتمان توجیه می‌کنند، اما استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارز در بخش خانگی به‌سرعت از تغییر نحوه مصرف مشترک مشخص می‌شود و دست‌کاری در کابل‌کشی یا سرقت از شبکه برق توسط مشترک، کاملاً قابل‌شناسایی است.

 اخیراً هم افراد زیادی هستند که هزینه زیادی برای این موضوع پرداخته‌اند؛ اما آنچه نصیبشان می‌شود، سود کم و جریمه‌های سنگین برای تخلف است و کسانی نیز که از برق غیرمجاز استفاده می‌کنند در کنار این جریمه‌ها، به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند.

 به یاد داشته باشید که استخراج رمزارز در بخش‌های خانگی، کشاورزی و تجاری و در هر بخش دیگری به جز واحد صنعتی و بدون دریافت جواز تأسیس از اداره کل صنعت، معدن و تجارت، غیرقانونی است و جرایم قانونی سنگینی در پی دارد.

 بازار رمزارزها و استخراج آن می‌تواند مزیتی قابل‌اعتنا برای کسب درآمد و تأمین مواد اولیه بخش تولید و تبادلات مالی باشد؛ ولی از سوی دیگر مصرف بالای برق آنها شبکه سراسری را دچار مشکل می‌کند و راه جدیدی برای پول‌شویی و مفاسد دیگر اقتصادی باز می‌کند. همچنین باتوجه‌به تبلیغات فراوان فروشندگان و ضرر و زیان مردم که بیشتر آن از ناآگاهی و برخی از طمع است، بهتر است وزارت صمت به این ماجرا ورود کند و با متقلبان و کلاهبرداران برخورد نماید.