تبیان، دستیار زندگی

آیا سیری، گوگل و الکسا از ما جاسوسی می‌کنند؟

بسیاری از مردم نگران استفاده از دستیارهای صوتی برای نظارت و اهداف بازاریابی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جاسوسی، گوگل، الکسا
 فکر می‌کنم الکسای من از من جاسوسی می‌کند! دیشب من و همسرم در مورد جاروبرقی صحبت می‌کردیم. ده دقیقه بعد برای خرید چند جوراب وارد آمازون شدم و چه چیزی می‌بینم؟ تبلیغات جاروبرقی...

 همه ما داستان‌هایی از این‌دست را شنیده‌ایم، یا شاید حتی خودمان هم چیزهای مشابهی را تجربه کرده‌ایم. اما آیا آنها درست هستند؟ آیا دستیارهای صوتی مانند الکسا، سیری و دستیار گوگل به هر چیزی که ما می‌گوییم گوش می‌دهند، حتی زمانی که آنها را صدا نکرده‌ایم؟

 تبلیغات هدفمند به طور گسترده در نتیجه چیزهایی که آنلاین جستجو می‌کنیم انجام می‌شود. اما اکنون بلندگوهای هوشمند می‌توانند به مکالمات روزمره در قلب خانه‌های ما گوش دهند و این پتانسیل را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا تبلیغات هدفمند را به سطح کاملاً جدیدی برسانند. فکر اینکه این شرکت‌ها با گوش‌دادن به شما چه چیزی می‌توانند بدانند، طبیعتاً ترسناک است.

 مطالعات بسیاری موافق و مخالف این موضوع وجود دارد، برخی قاطعانه این جاسوسی را رد می‌کنند و برخی استفاده احتمالی این دستگاه‌ها را به‌عنوان تجهیزات نظارتی برای جمع‌آوری اطلاعات گسترده و تبلیغات دیجیتال غیرممکن نمی‌دانند.

به طور کلی قرار است دستیارهای دیجیتال تنها زمانی واکنش نشان دهند که ما مثلاً می‌گوییم Alexa»»، ««Ok, Google یا «Hey, Siri» و کلاً آنها را فرامی‌خوانیم. اما در مطالعه‌ای، محققانی که روی این موضوع کار می‌کردند، می‌گویند دستیارهای دیجیتال حتی زمانی که کاربران فکر می‌کنند گوش نمی‌دهند نیز می‌توانند بیدار باشند و مکالمات را ضبط کنند.

 مطالعه محققان دانشگاه روهر بوخوم و موسسه امنیت و حریم خصوصی ماکس پلانک مشکل فعال‌سازی تصادفی در بلندگوهای هوشمند را برجسته می‌کند. آنها پس از تجزیه‌وتحلیل ۱۱ دستگاه از هشت سازنده مختلف، بیش از ۱۰۰۰ فعال‌سازی غیرارادی را یافتند.

 در واقع، دستگاه‌ها در تمام مدتی که روشن هستند گوش می‌دهند و آمازون تصور کرده است که الکسا می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد نمایه‌هایی برای هر کسی که در اتاق است برای فروش کالا به آنها استفاده کند.

اپل چگونه است؟


اپل نیز علی‌رغم پذیرش نقص‌های امنیتی گاه‌به‌گاه، به کاربران خود اطمینان می‌دهد که به با شفافیت می‌توانند اطلاعاتی را که سیری جمع‌آوری می‌کند بدانند و به کاربران اجازه می‌دهد کارهایی را که با آن انجام می‌شود همیشه مدیریت کنند. اپل با سیری تضمین می‌کند که هر بار که چیزی از آن خواسته می‌شود، صدای درخواست‌ها از آیفون، آی پد یا هوم‌پاد خارج نمی‌شود، مگر اینکه بخواهید داوطلبانه آن را به اشتراک بگذارید.

 بااین‌حال، بسته به اینکه کدام برنامه از دستیار استفاده می‌کند، تفاوت‌های کوچکی در عملکرد داده‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، درخواست‌هایی که برای برنامه‌هایی مانند Notes یا Messages انجام می‌شوند، حتی اطلاعات را به سرورهای اپل ارسال نمی‌کنند. اما این زمانی اتفاق می‌افتد که درخواست شامل جستجو در اینترنت باشد، اگرچه در این مورد همه چیز ناشناس است. هیچ یک از پرس‌وجوها با شناسه کاربر مرتبط نیستند. در عوض، شناسه‌های تصادفی متشکل از دنباله‌ای طولانی از حروف و اعداد استفاده می‌شوند: با Safari و Spotlight، این شناسه هر ۱۵ دقیقه تغییر می‌کند و زمانی که Siri غیرفعال و دوباره فعال می‌شود، آن‌ها با تمام رونویسی‌ها پاک می‌شوند.

 ارتباط با سرورها


 از سوی دیگر، Google Assistant همه پرسش‌ها را به سرورهای خود ارسال می‌کند. بااین‌حال، به طور پیش‌فرض، هیچ یک از این درخواست‌ها ذخیره نمی‌شوند و دسترسی به ضبط‌ها یا شناسایی افرادی که آنها را انجام داده‌اند غیرممکن است. اما گوگل هشدار می‌دهد: اگر تصمیم بگیرید که آنها را در حساب کاربر ذخیره کنید، به سیستم کمک می‌کنید تا بهتر کار کند (بازبینان تخصصی، صدا را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا بررسی کنند که آیا درست درک شده است یا خیر) و همچنین شخصی کردن تجربه بر اساس اطلاعاتی که Google در مورد هر کاربر و سؤالاتی که در گذشته انجام داده است.

 اگر فعال‌کردن این گزینه را انتخاب کرده‌اید، درصورتی‌که دستیار به‌اشتباه فعال شود (چیزی که در هر سرویسی از این نوع بسیار رایج است، همان‌طور که کاربران عادی به‌خوبی می‌دانند)، کافی است بگویید «Hey Google, I wasn» با شما صحبت نمی‌کنم تا هر مکالمه‌ای را از گزارش فعالیت حذف کند. از این نظر می‌توان تمامی تعاملات را بررسی کرد و آنها را به‌صورت دستی حذف کرد، برنامه‌ریزی کرد تا هر ۳، ۱۸ یا ۳۶ ماه یکبار به‌صورت خودکار انجام شود، درخواست صوتی برای حذف تمام مکالمات هفته گذشته و غیره انجام شود.

 چیزی مشابه را می‌توان با داده‌ها انجام داد. اگرچه Google Assistant برای کارکرد نیازی به دسترسی به آن ندارد، اما در صورت دریافت مجوز، اگر تشخیص دهد که ترافیک در مسیر معمولی برای کار وجود دارد (بدون نیاز به گفتن چیزی) یا اطلاع از تاریخ تولد یکی از مخاطبین شما، می‌تواند به شما هشدار دهد. چیزی که این شرکت به طور قاطع بیان می‌کند این است که هرگز ضبط‌های صوتی یا اطلاعات شخصی دیگر را نمی‌فروشد.

 الکسا چطور؟


 آمازون از داده‌های مشتری برای شخصی‌سازی خریدها، توصیه فهرست‌های پخش، کتاب‌ها و غیره استفاده می‌کند و بسته به اینکه چه کسی از آن استفاده می‌کند، الکسا را شخصی‌سازی می‌کند. از زمان راه‌اندازی این سیستم، تقریباً از پنج سال پیش، این شرکت چندملیتی بر این واقعیت تمرکز دارد که هیچ خطری برای حفظ حریم خصوصی وجود ندارد و کاربران کنترل دارند که چه اطلاعاتی ذخیره می‌شوند و چه‌کارهایی با آن انجام می‌شود.

 گفته می‌شود، هر زمان که از الکسا استفاده می‌شود، درخواست‌ها به فضای ابری می‌روند و به‌صورت رمزگذاری شده در آنجا ذخیره می‌شوند. می‌توانید هر زمان که بخواهید به آنچه گوش داده‌اید و ضبط کرده‌اید دسترسی داشته باشید و همه ضبط‌ها را مدیریت کنید. برخی را حذف کنید، آنها را بر اساس تاریخ مرتب کنید، بر اساس اینکه چه کسی آنها را ساخته، در کدام دستگاه و غیره مرتب کنید. همچنین می‌توان همه آنها را به طور هم‌زمان حذف کرد، زمان انجام این کار را برنامه‌ریزی کرد یا انتخاب کرد که اصلاً آنها را ذخیره نکنید.

 اما، بدون شک، یکی از کارکردهای دستیار آمازون که بیشترین نگرانی را از نظر امنیت ایجاد کرده است، Drop In است: چیزی شبیه به یک اینترکام (نوعی دستگاه ارتباط صوتی مثلا برای استفاده در یک ساختمان) که ارتباط خانواده و دوستان را از طریق بلندگوهای هوشمندشان آسان‌تر می‌کند. آیا این قابلیت برای جاسوسی توسط مجرمان سایبری قابل‌دسترسی است؟ پاسخ آمازون یک نه قاطع است. برای استفاده از این ویژگی باید آن را به‌صورت دستی فعال کنید و علاوه بر این، مخاطبی را که می‌تواند تماس بگیرد، مجاز کنید و البته، شما باید تماس دریافتی را پس از وقوع آن بپذیرید.

 

 در آخر باید بگوییم که محققان معتقدند اگر مکالمه یک فرد برای استخراج داده‌هایی فراتر از جستجوی کلیدواژه پردازش شود، این یک مشکل حفظ حریم خصوصی بسیار جدی خواهد بود. اما فعلاً هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد و شرکت‌ها نیز آن را رد می‌کنند و می‌دانیم منافع زیادی وجود دارد که چرا آنها نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد، زیرا این به معنای ازبین‌رفتن اعتماد به همه دستگاه‌ها و آسیب اقتصادی بسیار قابل‌توجهی برای این شرکت‌ها است.


https://english.elpais.com/technology/2024-03-29/do-alexa-google-and-siri-listen-to-our-conversations.html
https://english.elpais.com/science-tech/2023-06-03/are-siri-google-and-alexa-spying-on-us.html#?rel=mas

https://consumerwatchdog.org/uncategorized/how-google-and-amazon-are-spying-you/