تبیان، دستیار زندگی

دلایل ریزش مژه‌ها از نظر متخصصان پوست

چرا مژه‌هایتان می‌ریزند؟

عجیب نیست گاهی چند تار از مژه بریزد؛ اما اگر متوجه شدید مژه‌هایتان بیشتر از حد معمول ریزش دارند و کم‌پشت شده‌اند حق دارید ناراحت شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریزش مژه‌ها
در برخی موارد، ریزش مژه نیاز به بررسی دارد. در این مطلب همراه ما باشید تا دلیل ریزش مژه را باز کنیم و بگوییم چه زمانی باید وضعیت سلامت مژه‌هایتان بررسی شوند.

دلایل معمول ریزش مژه‌ها

ریزش مژه‌ها چند دلیل می‌تواند داشته باشد، مثلاً استفاده از محصولات نامناسب، استرس روانی زیاد، جداکردن مژه‌های مصنوعی با روش نادرست و یا یک مشکل در سلامتی.
درست مثل هر علامت دیگری در سلامتی، ریزش زیاد مژه نیز باید ریشه‌یابی شود. قبل از اینکه سراغ دکتر گوگل بروید و نگران این شوید که مبادا دچار بیماری جدی شده باشید، ابتدا باید چند مسئله را مشخص کنید. اگر حجم ریزش مژه‌ها زیاد به نظر برسد، متخصصین پوست و مو چند عامل را دخیل می‌دانند.

سیکل طبیعی ریزش مو
درست همان‌طور که موهای سرتان سیکل ریزش و رویش دارند، مژه‌هایتان نیز سیکل طبیعی ریزش و رویش دارند که تقریباً هر شش تا ۱۰ هفته است؛ بنابراین طبیعی است هر روز یک تا پنج مژه از چشمتان بیفتد. نازک و کم‌حجم شدن مژه‌ها بخش دیگری از فرایند افزایش سن است؛ بنابراین اگر به نظر می‌رسد مژه‌هایتان به پُری و ضخامت گذشته نیستند نگران نباشید. بیشتر اوقات ریزش مژه‌ها و کم‌حجم شدن آنها کاملاً طبیعی است.

اگر مژه‌های هر دو چشم بریزند مسئله جدی‌تر است چون می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل سیستمی در سلامتی‌تان باشد. اگر متوجه شدید همزمان با ریزش مژه‌ها موهای ابروها یا سرتان نیز می‌ریزد یا تغییراتی در پوستتان هم دارید؛ مثلاً خارش و قرمزی یا پوسته، پس علامت یک عارضه است


مالیدن زیاد چشم‌ها
خیلی مهم است که چشم‌هایتان را از آلودگی‌ها دور نگه دارید (خصوصاً وقتی شب‌ها قبل از خواب آرایش خود را پاک می‌کنید). پاک‌سازی ناحیه مهمی مثل چشم‌ها نیاز به‌دقت زیادی دارد و باید مراقب باشید به چشم‌ها آسیب نزنید و زیاد آنها را نمالید، خصوصاً در قسمت لبه پلک‌ها.
یک عامل مهم دیگر که باعث اصطکاک مژه‌ها می‌شود، چشم‌بند خواب است. چشم‌بند خواب می‌تواند باعث شکستگی مژه‌ها شده و آنها را از فرم اصلی خود خارج کند؛ چون تمام طول شب به چشم‌بند فشرده می‌شود. چشم‌بندتان نباید خیلی چسبیده به چشم‌ها باشد و پلک‌ها و مژه‌ها تا حدی آزادی داشته باشند.

عفونت باکتریایی ناشی از استفاده از محصولات تاریخ‌گذشته
اگر به تاریخ مصرف لوازم آرایشی توجه نکنید ممکن است دچار ریزش مژه شوید. استفاده از محصولات آرایشی چشم که تاریخ مصرف آنها گذشته بسیار خطرناک بوده و می‌تواند باعث عفونت چشم و پلک شود. ریمل باید هر سه ماه عوض شود؛ چون بسیار مستعد تجمع باکتری‌هاست. عفونت باکتریایی ناشی از استفاده از محصولات تاریخ‌گذشته باعث التهاب و ازدست‌رفتن مژه‌هایتان خواهد شد.

واکنش‌های آلرژیک
آلرژی نسبت به لوازم آرایشی مربوط به چشم، پاک‌کننده آرایش، محصولات مراقبت از پوست و حتی لاک ناخن از شایع‌ترین دلایل درماتیت پلک هستند که اگر شدید باشند منجر به ریزش مژه خواهند شد. اگر شک دارید ریزش مژه‌هایتان ناشی از یک واکنش آلرژیک به یک محصول خاص است، استفاده از آن محصول را متوقف کنید و نتیجه را ببینید.

اکستنشن مژه و مژه مصنوعی
خیلی از افراد نسبت به چسب اکستنشن مژه حساسیت دارند و دچار التهابی می‌شوند که می‌تواند منجر به ریزش مژه‌ها شود. ضمناً چسب به مژه‌های طبیعی خودتان می‌چسبد و اگر به روش نادرستی آن را جدا کنید باعث ریزش مژه خواهد شد. از ضد چسب‌های خاصی استفاده کنید که روغنی باشند و با ملایمت با مژه‌هایتان رفتار کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر بررسی‌های گفته شده را انجام دادید؛ اما مشکل همچنان ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر مژه‌های هر دو چشم بریزند مسئله جدی‌تر است چون می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل سیستمی در سلامتی‌تان باشد. اگر متوجه شدید همزمان با ریزش مژه‌ها موهای ابروها یا سرتان نیز می‌ریزد یا تغییراتی در پوستتان هم دارید؛ مثلاً خارش و قرمزی یا پوسته، پس علامت یک عارضه است.

اختلالات تیروئید
غده تیروئید کنترل‌کنندهٔ هورمون‌های بدن است و تغییراتی در این هورمون‌ها در اثر مثلاً کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند موجب ریزش مژه شود. علائم دیگر می‌توانند گوناگون باشند، از جمله کاهش وزن یا افزایش وزن، مشکل در کنترل دمای بدن، افزایش اضطراب و یبوست که به‌طورکلی باید توسط متخصص غدد بررسی و درمان لازم تجویز شود.

بلفاریت
بلفاریت عارضه‌ای است که در آن غدد مسدود شده و باعث التهاب و ریزش مژه می‌شوند. این عارضه اغلب ناشی از باکتری‌هایی است که روی خط مژه ساکن می‌شوند. در بلفاریت، پلک‌ها ملتهب و قرمز می‌شوند و چشم آبریزش دارد و زیر پلک‌ها احساس زبری خواهید داشت. برای درمان بلفاریت باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

تریکوتیلومانیا
تریکوتیلومانیا اختلال مربوط به سلامت روان است که در آن فرد میل به کندن موهای سر، ابرو و مژه‌های خود دارد. این اختلال می‌تواند ژنتیکی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد تقریباً از هر ۵۰ نفر یک نفر به این اختلال دچار است و معمولاً این اختلال با اختلال وسواس هم‌زمان بوده و در اواخر سنین کودکی و اوایل نوجوانی ظاهر می‌شود. تراپیست می‌تواند با دارو و درمان‌های دیگر به کنترل اختلال تریکوتیلومانیا کمک کند.

برخی از سرطان‌ها
سرطان پوست در ناحیه پلک‌ها یا سرطان‌هایی که بر فولیکول‌های مو اثر می‌گذارند می‌توانند منجر به ریزش مژه‌ها شوند. هر زخم التیام ناپذیری باید زودتر توسط پزشک بررسی شود.

عملکرد مژه‌ها چیست؟

اصلی‌ترین عملکرد مژه‌ها محافظت از چشم‌ها در برابر آلودگی‌ها و گردوغبار و باکتری‌های پراکنده در هواست. مژه‌ها به‌عنوان یک سد دفاعی برای بافت چشم عمل می‌کنند و می‌توانند جلوی ورود عرق به چشم را نیز بگیرند.

چه کنم تا مژه‌هایم دوباره رشد کنند؟

استفاده از سرم‌های تقویت‌کننده رشد مژه‌ها راه‌حل بسیار خوبی هستند. اما در کنار آن داشتن رژیم غذایی متعادل و شامل بیوتین نیز می‌تواند مؤثر باشد. استفاده از سرم گاهی ممکن است باعث تحریک بیشتر پلک‌ها شود. ضمناً خوب است یک دوره استفاده از ریمل را کنار بگذارید و به مژه‌هایتان فرصتی برای استراحت و تنفس بدهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.