تبیان، دستیار زندگی

فروپاشی روزمرگی با سناریوی قطع ۲۴ ساعته اینترنت

یک روز بدون اینترنت: کابوس دنیای متصل

وابستگی شدید به اینترنت باعث شده تا حتی تصور یک روز بدون اینترنت به یک کابوس تبدیل شود. اما اگر این اتفاق بیفتد، چه خواهد شد؟ آیا این حادثه می‌تواند به پیشگویی‌های آخرالزمانی نزدیک باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینترنت ، وابستگی شدید به اینترنت ، دنیای بدون اینترنت ،کابوس یک روز بدون اینترنت ،
 وابستگی شدید به اینترنت باعث شده تا حتی تصور یک روز بدون اینترنت به یک کابوس تبدیل شود. اما اگر این اتفاق بیفتد، چه خواهد شد؟ آیا این حادثه می‌تواند به پیشگویی‌های آخرالزمانی نزدیک باشد؟

 دنیای بدون اینترنت در سال ۲۰۲۴، تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. در سطح جهانی، بیش از نیمی از جهان به اینترنت دسترسی دارند. اینترنت در تاروپود جامعه ما بافته شده است. همه چیز، از بانک‌ها و مدارس گرفته تا ارتش و سیستم‌های خدمات شهری به‌نوعی یا شکلی به اینترنت متکی هستند.

 دنیای بدون اینترنت

 خیلی‌وقت‌پیش نبود که ما واقعاً در دنیایی بدون اینترنت زندگی می‌کردیم. "اینترنت" در ابتدایی‌ترین شکل خود به‌عنوان "شبکه شبکه‌ها" به طور رسمی در ۱ ژانویه ۱۹۸۳ راه‌اندازی شد، اما قدمت آن به اواسط دهه ۱۹۵۰ باز می‌گردد. تا اینکه در سال ۱۹۸۹، گروه مجهز برنرز لی، وب جهانی را اختراع و اولین سرویس‌گیرنده وب و سرور خود را در سال ۱۹۹۰ راه‌اندازی و اینترنت به شکلی که ما می‌شناسیم شروع به شکل‌گیری کرد.

 در سال ۱۹۹۵، کمتر از ۱٪ (۰.۷۷٪) از مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کردند. امروزه طبق گزارش Statista ، "تا ژانویه ۲۰۲۴، ۵.۳۵ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد که ۶۶.۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. اما اگر اینترنت برای یک روز قطع شود چه؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آخرالزمان دیجیتالی: چه می‌شود اگر اینترنت جهانی قطع شود؟

 بعید است که کل اینترنت جهانی در مجموع برای یک روز کامل یکباره قطع شود. سناریوهایی که منجر به قطع اینترنت سیاره‌ای می‌شود عبارت‌اند از: برخورد سیارک، حمله سایبری گسترده در سراسر جهان، جنگ هسته‌ای جهانی یا شعله‌ورشدن شدید خورشیدی، ولی این اتفاق برای بخش‌هایی از جهان تکرار شده است.

 حدود یک میلیون نفر از ساکنان آریزونا در سال ۲۰۱۵ پاسخ این سؤال را پیدا کردند. حوالی ظهر یک روز هفته فوریه، اینترنت برای مردم در آن مناطق متوقف شد و یک کابل فیبر نوری اصلی که چندین حامل و خدمات را تغذیه می‌کرد، عمداً توسط خرابکاران قطع شد و خدمات اینترنت و تلفن را برای صدها مایل متوقف کرد. در آن زمان، کارت‌های نقدی و اعتباری از کار افتادند، تلفن‌های همراه بی‌فایده بودند، بنابراین پیامک یا تماسی وجود نداشت. قطع کابل همچنین اکثر خدمات تلفن ثابت را خاموش کرد. این امر تماس‌های اضطراری را به خطر انداخت، مشاغلی که برای تولید و ردیابی به اتصال متکی بودند، به‌سادگی کار را تعطیل و کارمندان را به خانه فرستادند. به طور خلاصه، پاسخ به این که اگر اینترنت قطع شود چه اتفاقی می‌افتد این بود که زندگی مردم آریزونا در آن روز متوقف شد.

 اگر بخواهیم به سال‌های دور هم نرویم، اجازه دهید اتفاق ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۴ را برایتان بازگو کنم. اختلال سایبری گسترده شرکت «CrowdStrike» باعث بروز قطعی در کارکردهای عمده سازوکارهای دیجیتال بخش‌های حیاتی اقتصادی و عمومی در سراسر جهان، از صنایع هوایی و بیمارستان‌ها گرفته تا صنایع مالی و رسانه‌های خبری بزرگ شد. صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها، لغو پروازها، قطعی خطوط تماس اضطراری، لغو جراحی‌ها در بیمارستان‌ها، اختلال در معاملات بانکی و تراکنش‌ها و... نمونه‌هایی از اختلال با تأثیرات عمیق و البته خسارات مالی کلان به این بخش‌ها بود.

 اختلالات گسترده و قطعی اینترنت نشان داد که حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌ها نیز می‌توانند در برابر اختلالات و نارسایی‌های احتمالی آسیب‌پذیر باشند و این قطعی، بسیاری از کسب‌وکارها و خدمات حیاتی را مختل کرد و گویی ناتوانی ما در برابر نبود اینترنت را عیان کرد.

 هزینه جهانی ازدست‌دادن اینترنت برای یک روز

 به گزارش govtech، اگر اینترنت برای یک روز در سرتاسر جهان قطع شود، داده‌های شرکت امنیتی AtlasVPN تأثیر اقتصادی یک روز بدون اینترنت را در سطح جهان ۴۳ میلیارد دلار تخمین می‌زند و ایالات متحده با ۱۱ میلیارد دلار بیشترین آسیب و بعد از آن چین با ۹.۸ میلیارد و انگلستان با ۳.۸ میلیارد قرار دارند؛ بنابراین می‌توانیم با اطمینان بگوییم که اگر این ستون فقرات زندگی مدرن برای یک روز از بین برود، هزینه آن بسیار زیاد خواهد بود.

 شرکت‌های بزرگ فناوری هر دقیقه که اینترنت در دسترس نیست، ضرر می‌کنند. طبق محاسبات PCMag ، بازار دیجیتال آمازون با یک میلیون دلار در هر دقیقه بدون دسترسی به اینترنت، بزرگ‌ترین بازنده است. گوگل در دقیقه نیم‌میلیون و متا ۲۲۱ میلیون دلار ضرر می‌کند.

 خرابی‌ها، حتی به مدت یک دقیقه، می‌توانند صنعت را نیز متضرر کنند. Pingdom.com گزارش می‌دهد که در صنعت خودرو، هزینه‌های خرابی به حدود ۳ میلیون دلار در ساعت می‌رسد. رسانه با ۹۰۰۰۰ دلار در ساعت، مراقبت‌های بهداشتی ۶۳۶۰۰۰ دلار در ساعت، خرده‌فروشی ۱.۱ میلیون دلار در ساعت، مخابرات ۲ میلیون دلار در ساعت و انرژی ۲.۴۸ میلیون دلار در ساعت از زیان‌های صنعت به دلیل قطعی اینترنت هستند.

زندگی در جهان بدون اینترنت

 اکثر دستگاه‌ها و خدمات فناوری که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم بدون اینترنت وجود ندارند. ۱۰ یا ۲۰ سال پیش، دستگاه‌های زیادی داشتیم که برای عملکرد صحیح نیازی به اینترنت نداشتند. مثلاً ۱۰ سال اول تلفن همراه را به‌خاطر دارید؟ هیچ‌کدام از آنها به اینترنت دسترسی نداشتند و اگر هم دسترسی داشتند تقریباً غیرقابل‌استفاده بود. سپس گوشی‌های هوشمند به روی زمین رسیدند و همه چیز تغییر کرد. گوشی‌های هوشمند امروزی آن‌قدر به اینترنت متکی هستند که بدون آن تقریباً مانند آجرهای بی‌مصرف می‌شوند. پس از قطعی شما هنوز هم می‌توانید از آنها برای برقراری تماس‌های تلفنی در برخی موارد استفاده کنید، اما دیگر کاربرد قبل را ندارند و عملا گوشی‌های هوشمند از بین می‌روند.

 برنامه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند چطور؟ خوب، این نیز کاملاً قابل‌توضیح است، تقریباً هیچ یک از برنامه‌ها بدون اینترنت به‌درستی یا اصلاً کار نمی‌کنند. برخی از بازی‌های قدیمی مانند تتریس یا مار (نوستالژی نوکیا) را خواهید داشت، اما آن‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که از قبل روی گوشی شما باشند. اگر نه هیچ بازی یا برنامه جدیدی بدون اینترنت وجود ندارد؛ زیرا نمی‌توانید آنها را دانلود کنید.

 دانلود ما را به چالش دیگری از دنیای بدون اینترنت می‌برد. در دنیای امروز همه عادت دارند همه چیز را در چند ثانیه دانلود کنند. درصورتی‌که اینترنت کار نکند، این روزها به طور کامل از بین خواهند رفت و برای جامعه‌ای که به تماشای مداوم تلفن، رایانهٔ کیفی یا تلویزیون خود متکی است، دورانی پر تنش و افرادی بسیار سریع عصبی به ارمغان می‌آورد.

 بانکداری، از جمله تراکنش‌های اعتباری، بدهی، برداشت‌های نقدی، خدمات اپلیکیشن بانکی و پرداخت خودکار قبض تماماً تعطیل می‌شود. به طور خلاصه، بدون اینترنت، اقتصاد جهانی در عرض چند روز یا حتی چند ساعت به طور کامل فرومی‌پاشد. فقط قطع کامل اینترنت را در همه جای دنیا تصور کنید. فوراً شاهد مشکلات بزرگی در همه بازارهای مالی (بازارهای سهام، بازارهای اوراق‌قرضه، بازارهای مشتقه، بازار کالاها) خواهیم بود.

 در مورد امور مالی مدرن، رمزنگاری، بلاک‌چین و غیره چطور؟ خب، با وضع حتی بدتری روبرو هستیم. تراکنش‌های رمزنگاری، مبتنی بر بلاک‌چین است که تنها در صورتی می‌تواند کار کند که رایانه‌ها در سراسر جهان متصل باشند و این بدون اینترنت غیرممکن است؛ بنابراین، در سناریوی خاموشی اینترنت می‌توانیم کریپتو و بیت‌کوین را فراموش کنیم.

 مطمئناً زنجیره غذایی در عرض چند روز از بین خواهد رفت. پس قفسه‌ها در فروشگاه‌ها خالی می‌شود. در عرض چند هفته بسیاری از مردم گرسنه خواهند شد؛ زیرا افراد خودکفای زیادی در سراسر جهان وجود ندارد. تقریباً همه ما به حمل‌ونقل، لجستیک و تولید غذا در مقیاس جهانی وابسته هستیم و نبود اینها شاید جنایت را زیاد کند و مردم برای بقا دست به هرکاری بزنند.

 خدمات تلفن همراه و ثابت شامل کلیه تماس‌ها و پیامک‌ها، تماس‌های اضطراری، تولید و ردیابی محصولات، تمام تعاملات رسانه‌های اجتماعی، عملکردهای بیمارستان که شامل پذیرش، دسترسی به پورتال بیمار، آزمایش، جراحی، صورت‌حساب، خدمات کتابخانه، خدمات مدرسه و آموزش، از جمله درس‌های آنلاین، فعل‌وانفعالات داروخانه مانند بررسی دوز، تأییدیه پزشک، مطب‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی، مؤسسات و شرکت‌های خرده‌فروشی و مواد غذایی برای پرداخت‌ها و تماس‌های تلفنی، بنزین زدن، حمل‌ونقل، از جمله اتوبوس، تاکسی و خدمات اشتراک سواری، خطوط هوایی، شاتل‌ها و قطارها، می‌تواند تحت‌تأثیر توقف در فروش بلیت، برنامه‌ریزی و ردیابی باشد.

 بسیاری از عملیات‌های نظامی به شبکه‌های مستقل خود متکی هستند. بااین‌حال، برخی از ارتباطات الکترونیکی و انتقال داده‌ها از طریق اینترنت انجام می‌شود. ازدست‌دادن ارتباط برای یک روز، استفاده ارتش از اینترنت را منسوخ می‌کند و عملاً میلیون‌ها دلار برای کشورها هزینه دارد.

 ازآنجایی‌که کشورهای سراسر جهان سیستم‌های ابزار قدیمی را ارتقا می‌دهند، بسیاری از آنها برای کمک به بهبود فرایندها به اینترنت اشیا روی می‌آورند. به‌عنوان‌مثال، اکنون بسیاری از تأسیسات تصفیه آب به حسگرهای هوشمند و یک سیستم متصل‌به‌هم مبتنی بر اینترنت متکی هستند.

 شبکه‌های برق قدیمی در حال ارتقا به شبکه‌های هوشمند هستند که از فناوری‌های ارتباطی دیجیتال برای عملکرد کارآمدتر استفاده می‌کنند و این سیستم ها به‌ویژه در صورت حمله سایبری آسیب‌پذیر خواهند بود. در بسیاری از موارد، پس از قطعی درصد زیادی از زیرساخت‌های ما تعطیل می‌شود. ما کاملاً بدون دفاع می‌شویم و نمی‌توانیم از هیچ فناوری استفاده کنیم و این یک سقوط فاجعه‌بار کامل برای بسیاری از زیرساخت‌های ما خواهد بود.

 در مجموع، زندگی روزمره به‌زودی برای اکثریت مردم در سراسر جهان به هرج‌ومرج کامل تبدیل خواهد شد. مطمئناً، بشریت به نحوی اولویت‌ها و شیوه‌های زندگی خود را بازسازی می‌کند، اما هرج‌ومرج فراگیر خواهد بود و برای سال‌ها، اگر نه دهه‌ها، ادامه خواهد داشت و این امر باعث ناامیدی مردم با پیامدهای روانی بسیاری می‌شود.

در دنیای متصل به اینترنت، قطع طولانی‌مدت این ارتباط می‌تواند به طور فاجعه‌باری سیستم‌های حیاتی را مختل کند. بدون اینترنت، ارتباطات نظامی، سیستم‌های تصفیه آب، شبکه‌های برق و بسیاری از زیرساخت‌های دیگر دچار بحران می‌شوند. این سناریو می‌تواند به پیشگویی‌های آخرالزمانی شبیه باشد که در آن جهان به هرج‌ومرج و فروپاشی سوق داده می‌شود. مردم دچار ناامیدی و استرس روانی خواهند شد و بازسازی جامعه زمان‌بر و پرچالش خواهد بود.

 به طور خلاصه، تکنولوژی و اینترنت به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. قطع اینترنت برای یک روز نه‌تنها زندگی روزمره را مختل می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک هشدار جدی برای آسیب‌پذیری سیستم‌های پیشرفته ما باشد. این اتفاق ممکن است ناتوانی ما در برابر یک قطعی ساده اینترنت را آشکار کند و نشان دهد که جامعه ما چقدر به تکنولوژی وابسته است؛ بنابراین، باید به فکر راهکارهایی برای کاهش این وابستگی و افزایش انعطاف‌پذیری باشیم تا بتوانیم در مواجهه با چنین چالش‌هایی مقاومت بیشتری داشته باشیم.

منابع
:
 https://curiousmatrix.com/what-would-happen-if-internet-stopped-working/

https://www.bbc.com/future/article/20170207-what-if-the-internet-stopped-for-a-day

https://www.allconnect.com/blog/what-would-happen-if-internet-down-for-day

https://www.govtech.com/question-of-the-day/how-much-would-it-cost-worldwide-to-lose-the-internet-for-one-

day#:~:text=Answer%3A%20%2443%20billion.&text=So%20it%20seems%20safe%20to,Internet%20at%20%2443%20billion%20globally.

https://surfshark.com/blog/what-if-internet-shut-down