تبیان، دستیار زندگی

 12 توصیه از جردن پیترسون برای پسران

مردان چگونه ساخته می‌شوند؟

یک فرد جوان و مذکر تا زمانی‌که جایگاه خودش را در این جهان پیدا کند، بدون ارزش محسوب می‌شود. ارتقا جایگاه برای پسران امروزه بسیار سخت است تا تبدیل یک مرد جذاب و مفید در جامعه بشوند. اما نباید نا امید باشند، زیرا جوانی مهمترین ثروت است. اکثر افراد جوان فقیر حاضر نیستند جایگاه خود را با یک پیرثروتمند عوض کنند، بنابراین اگر جوان هستید، نگران نباشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوان ، پسران ، مردان ،
یک فرد جوان و مذکر تا زمانی‌که جایگاه خودش را در این جهان پیدا کند، بدون ارزش محسوب می‌شود. ارتقا جایگاه برای پسران امروزه بسیار سخت است تا تبدیل یک مرد جذاب و مفید در جامعه بشوند. اما نباید نا امید باشند، زیرا جوانی مهمترین ثروت است. اکثر افراد جوان فقیر حاضر نیستند جایگاه خود را با یک پیرثروتمند عوض کنند، بنابراین اگر جوان هستید، نگران نباشید.

1. حرکت کن، هدف زندگی مشخص می‌شود

اکثر پسران جوان سوالی در نوجوانی و جوانی دارند که باید چه هدفی را در زندگی خود دنبال کنند؟ عملی‌ترین پاسخ این است که شغل و مهارتی برای خود مهیا کنید که پول خوب به دست بیاورید و برای جامعه مفید باشید. در این صورت هم مستقل از دیگران می‌شوید و هم مسئولیت خود را جامعه پیدا می‌کنید. این بهترین روش برای معنادهی به زندگی یک مرد است.

2. شاهزاده باش، شاهدخت را خواهی یافت

پسران دنبال یک شریک عاطفی خوب هستند اما نباید دائما دنبال دختران بگردند و خودشان را تحقیر کنند. باید این سوال را از خودشان را بپرسند، دختری که من مناسب زندگی می‌دانم از شریک زندگی خود چه انتظاراتی دارد؟ آیا می‌توانم زندگی خود را از نظر اقتصادی و ارتباط مناسب با دیگران مدیریت کنم؟ البته برای انتخاب دختر مناسب برای زندگی باید عاقلانه و با دقت عمل کرد. باید زنی را انتخاب کنی که خودت و فرزندانت در تمام عمر به او افتخار کنید. مطالعات علمی نشان داده زنان عموما در رابطه چه چیزی می‌خواهند، ثروتمند بودن یا ثروت‌ساز بودن مرد، سلامت و قدرت و زیبایی جسمانی و جنسی، قابل اعتماد و شجاع بودن مرد، شوخ طبعی، روابط اجتماعی مناسب و اهل تفریح بودن مرد مهمترین معیارهای زنان است.

3. حداقل در یک کار ماهر شو و برترین باش

به دست آوردن یک مهارت مناسب علاوه بر استقلال مالی، باعث می‌شود مهارت‌های مناسب دیگری را نیز در زندگی به دست بیاورید. من (جردن پیترسون) در جوانی ظرفشور یک رستوران بودم. چگونه به موقع در سرکار باشم؟ چطور در کمترین زمان بیشترین ظرف را باکیفیت بشورم؟ چطور بدون اینکه اضافه‌کار باشم، بازده خوبی داشته باشم و به درس خواندن نیز ادامه بدهم؟ تعامل مناسب با همکاران چگونه باید باشد؟ این اهداف باعث شد من یک ظرفشور خوب و موفق باشم. موفقیت کمی هست اما باعث شد اصول اولیه کار و زندگی را یاد بگیرم و شورع خوبی بود.(جردن پیترسون هم اکنون میلیونر هست)

4. در شغل خودت بهترین باش

در محیط کار بهترین خودت را نشان بده. هر کارفرمایی نیاز به کارگر یا کارمندی با بیشترین بازده دارد. تکنیک‌ها را یادبگیر. گوش به زنگ باش. به موقع در کار حاضر شو و بدون اینکه کار دیگران را انجام بدهی برای کارهای برزمین مانده داوطلب شو. نشون بده که مهارت و اشتیاق یادگیری مهارت‌های جدید را داری. ارتباط خوب با رئیس و همکاران بدون اینکه حقوق خودت ضایع شود را یاد بگیر. همیشه موقعیت بهتری برای رسیدن هست.

5. معتاد نشو

تمرکز برکار مفید برای جامعه و پولسازی بهترین محیط و انگیزه را برای دوری از اعتیاد فراهم می‌کند. اما باید در این زمانه سخت همزمان از وسوسه برای مصرف موامخدر، الکل، خودارضایی و سکس با هرزه‌ها اجتناب کنید. میزان موفقیت شما وابسته به میزان کنترل شما بر خودتان است.

6. هیولایی برای مبارزه پیدا کن

ژن مردانی که به مبارزه علاقه داشته‌اند و در شکار و مبارزه با دشمنان پیروز شده‌اند بیشتر باقی مانده است. مردان با شغلی که در آن مبارزه و رقابت باشد و در عین حال برای جامعه مفید باشد، احساس معنا و سرزندگی خواهند کرد. رقابت سیاسی، ورزشی، هنری، علمی یا تلاش برای کسب مهارت بیشتر در مهارت فنی یا ارتقا رتبه اداری نیز می‌تواند از اهدافی باشد که نیاز مرد به رقابت و مفید بودن را تامین کند. در واقع مردان تاریخ ‌ساز که نماد مردانگی هستند نیز قهرمان یکی از این نبردها در زندگی شخصی خود بوده‌اند. یک فرد سازنده و سخاتمند و ماجراجو از خودت بساز زیرا مردان برای معنادهی به زندگی خود نیاز به مبارزه، رقابت، ساختن، ریسک کردن و بخشندگی و مفید بودن دارند. توانایی خشونت ورزی باید در مرد وجود داشته باشد، توانایی نه گفتن و تعیین حدود روابط و انگیزه برای رقابت و تامین امنیت خود و دیگران تا حدود زیادی به توانایی خشونت‌ورزی مردی متکی هست که خشم خود را مدیریت می‌‌کند و این خشم تبدیل به ظلم به دیگران نمی‌شود.  

7. مدیری موفق باش

هر مردی لزوما مدیر یک بنگاه خصوصی یا سازمان دولتی نمی‌شود، اما حداقل باید بتواند خانواده خود را به درستی مدیریت کند. اما برای اینکه در سلسله مراتب قدرت در بین مردان بالا برود در نهایت یک روز باید مدیریت یک تیم، اداره یا سازمان را برعهده بگیرد. بنابراین بهتر است آموزش مهارت‌های اولیه مدیریت را از نوجوانی و جوانی شروع کنند و در محیط‌های مختلف تمرین کنند. مسئولیت‌پذیری، سخنرانی، مذاکره، مناظره و نظم و هدفمندی، عقلانیت و قاطعیت در تصمیم‌گیری ویژگی‌های یک مدیر خوب است که در واقع ویژگی‌های یک مرد شایسته و جذاب نیز هست.

8. عاقلانه‌تر سخن بگو و بنویس

سخن گفتن مناسب یکی از بهترین سلاح‌ها برای مردان است که در تعاملات کاری، خانوادگی و دوستانه بهتر عمل کنند. تفکر قبل از سخن گفتن، کم سخن گفتن و عادت به درست سخن گفتن برای افزایش اعتبار سخن لازم است. داشتن مهارت بالا در استفاده از ابزارهای فنی مانند خودرو، موتور، وسایل خانگی برای مردان لازم است اما مدیریت و رهبری در خانواده و محل کار و جمع دوستان  بدون مهارت سخنوری، مذاکره، مناظره و نوشتن مناسب ممکن نیست. نوشتن یکی از بهترین ابزارها برای ارتقا عمق و وسعت تفکر است و مسلح بودن مرد به مهارت تفکر نقادانه و به کار بردن این مهارت در سخن گفتن و نوشتن می‌تواند، قدرت و تاثیرگذاری مردانه را در روابط اجتماعی به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد. این مسئله لزوم اینکه مردان سواد تفکر نقادانه، سواد مالی و سواد رسانه بیشتر از متوسط مردم سواد داشته باشند را ضروری می‌کند.

9. تا جایی که ممکن است دروغ نگو

یک زندگی شرافتمندانه و با اهداف بزرگ را نمی‌توان با دروغ پیش‌برد. فردی که به دیگران دروغ می‌گوید به خودش نیز دروغ‌هایی خواهد گفت و از واقع‌بینی دور می‌شود. بسیاری از دروغ‌ها در نهایت آشکار می‌شوند و اعتبار اجتماعی فرد زیر سوال می‎‌رود. فرد راستگو بیشتر در معرض این است که نقاط ضعف خود را اصلاح کند زیرا نمی‌تواند نمایش بازی کند یا جایگاه اجتماعی خود را با دروغ بالا ببرد. ابتدا دروغ‌های غیرضروری را کنار بگذارید تا تدریجا دروغ‌های کوچک و پنهانی را نیز که به خود یا دیگران می‌گویید کنار بگذارید. صداقت برای ایجاد عشق در روابط هم لازم است، اگر زوجین نسبت به هم کاملا صادق نباشند، صمیمیت کافی برای عشق ورزی هرگز ایجاد نمی‌شود.

10. شجاع و سختکوش باش اما احمق نباش

ارتقا شغل و ایجاد روابط اجتماعی بهتر نیاز به این دارد که افراد مقداری از ترس را کنار بگذارند و محیط امن و راحت خود خارج شوند. تلاش و شجاعت مخصوصا در جوانی برای از دست ندادن فرصت‌ها بسیار ضروری است. البته خطر کردن باید تا جایی باشد که در صورت شکست کامل زندگی شما نابود نشود و همیشه برای بدترین شرایط آماده باشید. تلاش کردن نیز باید در مسیری باشد که از بهینه بودن مسیر و عقلانی بودن هدف مطمئن باشید. حرف مردم در مورد زندگی خودتان مهم نیست اما نظر افراد عاقل در مورد خودتان را جویا شوید و از انسان‌های عاقل و باتجربه مشورت بگیرید. همیشه اژدها از طلا و دوشیزگان مراقبت می‌کند، آماده شو و با اژدها مبارزه کن.

11. برای ارتقا جایگاه مبارزه کن

جهان براساس سلسله مراتب شایستگی کار می‌کند، اکثر مردانی که بهترین سیاستمداران، دانشمندان و مدیران شرکت‌های خصوصی بزرگ هستند، با تلاش و استعداد کافی به این جایگاه رسیده‌اند. هرچند تبعیض‌های نژادی، جنسیتی یا قومی و مذهبی ممکن است در این مسیر، شایسته‌سالاری را زیر سوال ببرد اما در اغلب موارد اینطور نیست. مطالعات مختلف نشان می‌دهد، مهمترین چیزی که بین پسران و مردان انگیزه‌ ایجاد می‌کند، امید برای ایجاد جایگاه اجتماعی بالاتر و بهتر است. مردان به طور ژنتیکی نیاز به یک زندگی ماجراجویانه، رقابتی و مفیدی برای جامعه دارند. متاسفانه به مردان آموزش داده می‌شود تا میل جنسی، خشونت و جاه‌طلبی خود را سرکوب کنند اما راه درست این است که این نیروها را برای رسیدن به قله سلسله مراتب رقابت‌های علمی، سیاسی، هنری و ورزشی به کار بگیرند. در جوامعی که افکار فمینیستی غلبه دارد و غرایز مردانه سرکوب می‌شود، مردان وارد جرائم سازمان یافته می‌شوند یا خشونت اجتماعی و خانگی را افزایش می‎‌دهند یا پسرانی ناتوانی می‌شوند که به دور از فضای حقیقی در فضای مجازی زیست خشونت‌آمیز و ناامیدانه‌ای خواهند داشت.

12. امروزه پدر خوب بودن، موفقیت بزرگی است

اگر فرزند را درست تربیت کنید، پاک‌ترین و عاشقانه‌ترین رابطه‌ها را در پیری خواهید داشت و همچنین از این که انسان مفیدی را برای جامعه ایجاد کرده‌اید لذت بسیاری خواهید برد. انسان بالغ نمی‌شود مگر اینکه شخصی را بیشتر از خودش دوست داشته باشد. اخیر با دو استدلال با فرزند آوری مخالفت می‌شود. به محیط زیست جهانی با عدم فرزندآوری و کاهش جمعیت جهان کمک کنید. همچنین به دلیل خودخواهی پدر و مادر باعث به دنیا آمدن یک انسان به این دنیای سخت نشوید. اما تحقیقات نشان می‌دهد بهره‌وری افراد جدید در این دنیا بیشتر از نسل گذشته است. همچنین در کشورها فقیر و با سواد کمتر نرخ فرزندآوری بیشتر از کشورها مرفه و باسوادتر است که نشان می‌دهد در آینده افراد توانمند برای اداره دنیا کمتر می‌شوند و افرادی که دچار فقر و آسیب‌های اجتماعی هستند، تعدادشان بیشتر می‌شود. بنابراین اگر همسری سالم و وفادار دارید و می‌توانید حداقل نیازهای رفاهی و تربیتی فرزند خود را تامین کنید، فرزند بیاورید تا در آینده به تعداد افراد سالم در سطح جهان افزوده شود. علاوه براین اگر فرزندان عقلانیت و اخلاق کافی داشته باشند احتمال اینکه در زندگی شخصی شادی و لذت بیشتر و غم و رنج کمتری را تحمل کنند، بیشتر می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد فرزندانی که از نعمت پدر و مادر برخوردار هستند، احتمال موفقیت بیشتری دارند نسبت به فرزندانی که با مادر یا پدر مجرد زندگی می‌کنند. علاوه براین به طور میانگین پدران مجرد از مادران مجرد موفق‌تر در تربیت فرزند هستند، بنابراین در دنیای امروز نیاز به پدران خوب بیشتری داریم تا جهان بهتری داشته باشیم. بنابراین دانش و مهارت خود را برای پدر خوب بودن ارتقا دهید و اولین اقدام برای پدر خوب بودن این است که مادر خوبی برای فرزندانت انتخاب کنی.