تبیان، دستیار زندگی

 بررسی و تحلیل آنهدونیا؛ ناتوان بودن در لذت بردن از کارها

آنهدونیا؛ دیگه از هیچی لذت نمی‌برم!

اسمش سخت است؛ اما انگار سبک زندگی بعضی از افراد شده و فقط از اصطلاح آن بی‌خبر هستند، "آنهدونیا" همان اصطلاحی است که فرد را در تجربه شادی یا لذت بردن از کاری ناتوان می‌کند. ممکن است مدام بگویید حس‌ش نیست و به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می‌بردید علاقه کمتری داشته باشید. این نشانه را جدی بگیرید چرا که چراغ افسردگی را روشن می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنهدونیا ، ،ناتوان بودن در لذت بردن از کارها ، افسردگی ،
اسمش سخت است؛ اما انگار سبک زندگی بعضی از افراد شده و فقط از اصطلاح آن بی‌خبر هستند، "آنهدونیا" همان اصطلاحی است که فرد را در تجربه شادی یا لذت بردن از کاری ناتوان می‌کند. ممکن است مدام بگویید حس‌ش نیست و به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می‌بردید علاقه کمتری داشته باشید. این نشانه را جدی بگیرید چرا که چراغ افسردگی را روشن می‌کند.

آنهدونیا در روانشناسی

آنهدونیا عدم علاقه و لذت بردن از تجربیات زندگی است. ممکن است نخواهید زمان خود را با دیگران بگذرانید یا فعالیت‌هایی را انجام دهید که قبلاً شما را خوشحال می‌کرد. درست است که علایق شما در طول زندگی تغییر می‌کند اما با آنهدونیا، از انجام کارهایی که دوست دارید انجام دهید هم لذت بسیار کمتری خواهید برد.

آنهدونیا اجتماعی و فیزیکی

آدمها ممکن است دو نوع آنهدونیا را تجربه کنند، اجتماعی و فیزیکی

اجتماعی؛ وقتی است که از بودن در کنار مردم لذت نبرید و فیزیکی زمانی است که دیگر لمس فیزیکی، بو و صداها مثل گوش دادن موسیقی، خوردن غذا و یا داشتن رابطه جنسی حال شما را خوب نمی‌کند و به عبارتی شادی ایجاد نمی‌کند.

علائم و نشانه‌های آنهدونیا؟

اگر آنهدونیا را تجربه کنید، ممکن است "احساس" نداشته باشید. مثل این می‌ماند که شما این احساس را داشته باشید که انگار ابری تیره سایه به سایه همراه شما می‌آید تا جلوی نور خورشید را بگیرد. این می‌تواند به شکل بی حسی، کسالت، بی تفاوتی و منفی بودن درآید.

مشکل خواب یکی دیگر از نشانه‌های آنهدونیا است که می تواند بر خلق و خو و توانایی شما برای انجام کارهای روزمره تأثیر بگذارد. همچنین می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. علاوه بر اینها ممکن است برای گذراندن وقت با مردم مشکل داشته باشید. ممکن است احساس کنید چیزی برای ارائه دادن عشق، محبت و یا قدردانی ندارید! این می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی شود.

آنهدونیا همان بی‌تفاوتی است؟

ویژگی و نشانه‌های آنهدونیا ممکن است فرد را با بی‌تفاوتی اشتباه بگیرد، در حالی که ممکن است شما همزمان هم بی لذتی و هم بی تفاوتی را تجربه کنید، اما آنها یکسان نیستند. آنهدونیا فقدان لذت بردن است اما تعریف بی تفاوتی کمبود انرژی یا انگیزه برای انجام کارها است.

چه چیزی باعث آنهدونیا می شود؟

افسردگی، روان‌گسیختگی، اختلال دوقطبی، اختلال مصرف مواد، بیماری پارکینسون، اختلال استرس پس از سانحه و آسیب تروماتیک مغز از جمله عواملی هستند که باعث شکل‌گیری آنهدونیا می‌شوند. همچنین مطالعات می‌گویند که می تواند ناشی از کمبود فعالیت در مخاط شکمی مغز شما باشد. این ناحیه از مغز شما در بالا و پشت گوش شما قرار دارد که  "مرکز لذت" مغز شما است و وظیفه‌اش دریافت و تولید دوپامینف هورمون "احساس خوب" است. تغییر در فعالیت در این ناحیه از مغز شما می‌تواند بر نحوه درک شما از پاداش‌ها تأثیر بگذارد، مانند بودن در کنار افراد دیگر یا شرکت در فعالیت‌های خاص.

چگونه تشخیص داده می شود؟

یک متخصص با پرسیدن سؤالاتی در مورد احساس عاطفی و خلق و خوی‌تان به دنبال علائم آنهدونیا می‌گردد. معاینه فیزیکی و دریافت یک تاریخچه پزشکی کامل در طول معاینه هم از جمله این کارهاست. از آنجایی که آنهدونیا می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد، متخصص ممکن است انجام آزمایش خون را برای تعیین یا رد هر گونه بیماری زمینه‌ای که می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد، توصیه کند. این ممکن است شامل مواردی مثل کمبود ویتامینD و عدم تعادل هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) باشد.

چگونه درمان می‌شود؟

درمان خاصی برای آنهدونیا وجود ندارد. متخصص با تشخیص و درمان علت یا بیماری زمینه‌ای به کاهش این علامت کمک می کند. درمان‌هایی مثل شناختی رفتاری، داروهای ضد روان‌پریشی، ضد افسردگی و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، تزریق کتامین، درمان تشنج الکتریکی، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال که می‌تواند به روند و کاهش بیماری کمک می‌کند. همچنین متخصصین پیشنهاد می‌کنند هنگامی که شما درگیر فعالیتهای فیزیکی باشید و به طور منظم ورزش کنید، مانند پیاده روی یا یوگا، بدن شما دوپامین ترشح می‌کند. از آنجایی که آنهدونیا بر سطوح دوپامین بدن شما تأثیر می گذارد، ورزش می تواند به ترشح دوپامین بیشتر بدن کمک کند تا «مرکز لذت» مغز شما فعال شود.

از افسردگی تا سوءتغذیه!

بی‌توجهی به آنهدونیا جدا از زیرسوال بردن سلامت روان، سلامت جسمانی را هم تهدید می‌کند که میتوان به اختلال افسردگی اساسی، ایزوله‌سازی اجتماعی، اضطراب، دشواری در حفظ روابط، تغییرات خلق و خوی، افکار خودکشی، انرژی کم یا خستگی و سوء تغذیه اشاره کرد. آنهدونیا می‌تواند در توانایی شما برای لذت بردن از چیزهای کوچک، مانند خوردن غذای مورد علاقه‌تان یا در آغوش گرفتن یکی از عزیزانتان اختلال ایجاد کند. ممکن است از اینکه دیگر از چیزهایی که زمانی شما را خوشحال می‌کردند لذت نمی‌برید احساس ناامیدی کنید. در حالی که دلایل احتمالی زیادی برای این نشانه وجود دارد، متخصص سلامت روان می تواند به شما در انتخاب گزینه‌های تشخیص و درمان کمک کند.