تبیان، دستیار زندگی

بررسی و مرور روش‌های علمی که می‌گوید گریه برای سلامتی مفید است

وقتی گریه به دادت می‌رسد!

در این گزارش، از مجله علمی ساینس کمک گرفتیم تا فواید گریه‌کردن برای سلامت روح و جسم را با هم مرور کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گریه برای سلامتی ، سلامت روح و جسم ، اشک ،
آسمان ابری شبیه دلی می‌ماند که گرفته باشد، آدم‌ها با دل گرفته‌شان چه می‌کنند؟ چطور به یک موجود فضایی توضیح بدهیم دلی که گرفته یعنی چه؟ و چطور بگوییم قطرات اشکی که از چشم‌ها روی گونه‌ها سرازیر می‌شود و صورت انسان‌ها را تر می‌کند چقدر می‌تواند تسکین این حال نامعلوم شود؟ دقیقا مثل وقتهایی که باران میزند و بعد آن رنگین‌کمان و …

اول ابتدایی بودم که با یک پدیده نادر مواجهه شدم، همکلاسی‌‌ام غده اشکی نداشت و وقتی معلم دعوایش می‌کرد، صورتش جمع میشد و انگار ادای گریه کردن را درمی‌آورد!  آنجا فهمیدم ماهایی که اشک‌مان دم مشک‌مان است از چه نعمت بزرگی برخوردار بوده‌ایم و نمی‌دانستیم!

در این گزارش، از مجله علمی ساینس کمک گرفتیم تا فواید گریه‌کردن برای سلامت روح و جسم را با هم مرور کنیم.

 سلاحی به اسم گریه‌کردن

گریه‌کردن هم انواع مختلفی دارد، گاه می‌گویند «مرد که گریه نمی‌کند» انگار با اشک ریختن، هم‌زمان از مقدار غرور مرد کم میشود! گاهی هم گریه‌کردن را در گروه چیز‌هایی که حرمت‌ دارد می‌گذارند و حکم می‌کنند پیش هرکسی اشک نریزید! بعضی‌وقتها هم سلاح خوبی برای ابراز احساسات به شمار می‌آید این را کودکان خوب یاد می‌گیرند و از گریه برای پیش‌بردن اهداف خود سواستفاده می‌کنند؛ اما نوع دیگری از اشک ریختن وجود دارد که خاص و متفاوت است طوری‌که هر قطره آن مبارک است و مطهر، انگار که برای آخرت خود توشه جمع می‌کنی و…

چرا انسان‌ها گریه می‌کنند؟

در علم پزشکی، گریه کردن ممکن است با برگرداندن تعادل عاطفی، کاهش درد و فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک برای کمک به تسکین خود، از بدن و ذهن حمایت کند.یک عمل مشترک انسان که می‌تواند توسط احساسات مختلف تحریک شود. اما چرا انسان‌ها گریه می‌کنند؟ محققان دریافته‌اند که گریه می‌تواند هم برای بدن و هم برای ذهن شما مفید باشد و این فواید از بدو تولد با اولین گریه کودک شروع می‌شود.

بدن را سم‌زدایی می‌کند

سه نوع اشک وجود دارد: اشک رفلکس، اشکهای مداوم و اشکهای احساسی

 رفلکس اشک، ذرات، مانند دود و گرد و غبار را از چشمان شما پاک میکند. اشکهای مداوم چشمهای شما را چرب می‌کند و به محافظت از آنها در برابر عفونت کمک می‌کند. اشکهای احساسی ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند و حاوی هورمونهای استرس و سایر سموم هستند.

به آرامش خود کمک می‌کند

گریه کردن ممکن است یکی از بهترین مکانیسم‌های شما برای تسکین خود باشد. محققان دریافته‌اند که گریه سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS)  را فعال می‌کند. PNS به استراحت و هضم بدن شما کمک می کند. با این حال، مزایا فوری نیستند و ممکن است چند دقیقه بعد از اشک ریختن اثرات تسکین دهنده گریه را احساس کنید.

درد را خفه می‌کند

گریه برای مدت طولانی باعث آزاد شدن اکسی توسین و مواد افیونی درون زا می شود که به آن اندورفین می‌گویند. این مواد شیمیایی که احساس خوبی دارند می توانند به کاهش درد فیزیکی و احساسی کمک کنند. هنگامی که اندورفین آزاد می‌شود، بدن شما ممکن است تا حدودی وارد مرحله بی حسی شود. اکسی‌توسین می‌تواند به شما احساس آرامش یا رفاه بدهد.

خلق و خو را بهبود می بخشد

در کنار کمک به کاهش درد، گریه به ویژه هق‌هق‌کردن، حتی ممکن است اعتماد و روحیه شما را افزایش دهد. وقتی هق هق می‌زنید، نفس‌های سریع زیادی از هوای خنک می‌کشید. تنفس در هوای خنک‌تر می‌تواند به تنظیم و حتی کاهش دمای مغز شما کمک کند. در نتیجه، خلق و خو و اخلاق شما ممکن است پس از یک قسمت هق هق بهبود یابد.

بیان کردن نیاز به حمایت

گریه راهی است تا به اطرافیان بفهمانید که به حمایت نیاز دارید. این به عنوان یک منبع اعتماد بین فردی شناخته می‌شود. از زمانی که کودک بودید، گریه کردن یک رفتار دلبستگی بوده است. عملکرد آن از بسیاری جهات به دست آوردن راحتی و مراقبت از دیگران است. به عبارت دیگر، زمانی که شرایط سخت می‌شود، به ایجاد شبکه پشتیبانی اجتماعی کمک می‌کند.

 خلاص شدن از غم و اندوه

سوگواری یک فرآیند است. این شامل دوره‌هایی از غم، بی‌حسی، احساس گناه و عصبانیت است. گریه کردن در دوره‌های سوگواری بسیار مهم است. حتی ممکن است به منبع مطمئن کمک کند که از دست دادن یکی از عزیزانتان را پردازش کرده و بپذیرید. هرکسی روند سوگواری را به طرق مختلف طی می کند. اگر متوجه شدید که گریه شما شدید است یا شروع به تداخل در زندگی روزمره شما کرده است، ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک خود مشورت کنید.

تعادل عاطفی را باز می‌گرداند

گریه تنها در پاسخ به چیزی غم‌انگیز اتفاق نمی‌افتد. گاهی‌اوقات ممکن است زمانی که به شدت خوشحال، ترسیده یا استرس دارید گریه کنید. محققان معتقدند که گریه کردن به این روش ممکن است به بازگرداندن تعادل عاطفی کمک کند.

به تنفس کودک کمک می‌کند

اولین گریه نوزاد از رحم، گریه بسیار مهمی است. نوزادان اکسیژن خود را در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می‌کنند. هنگامی که نوزاد به دنیا می‌آید، باید نفس خود را شروع کند. اولین گریه چیزی است که به ریه‌های کودک کمک می‌کند تا با زندگی در دنیای بیرون سازگار شوند. گریه همچنین به نوزادان کمک می‌کند تا مایعات اضافی در ریه‌ها، بینی و دهان را دفع کنند.

به خواب نوزاد کمک می‌کند

گریه کردن به نوزادان کمک می‌کند که شب‌ها بهتر بخوابند. در تحقیقاتی که در بین نوزادان شکل گرفت، گریه هم طول خواب را افزایش داد و هم تعداد دفعات بیدار شدن نوزادان در طول شب را کاهش داد. یک سال بعد، به نظر نمی رسید که گریه باعث افزایش استرس در نوزادان شود یا تأثیر منفی بر پیوندوالدین و کودک داشته باشد.

چقدر باید گریه کرد؟

محققان دانشگاه تیلبورگ گریه را زیر میکروسکوپ قرار دادند. نتایج آنها؟ به طور متوسط، زنان آمریکایی 3.5 بار در ماه گریه می کنند در حالی که مردان آمریکایی حدود 1.9 بار در هر ماه گریه می‌کنند. میانگین‌ها بر اساس کشور به طور قابل توجهی متفاوت است.گریه کردن اشکالی ندارد حتی ممکن است برای شما مفید باشد. اگر احساس می‌کنید باید گریه کنید، جلوی اشک‌هایتان را نگیرید. اشک یک روش طبیعی و سالم برای بیان احساسات است؛ اما اگر احساس کردید تعداد دفعات گریه‌کردن‌تان در روز زیاد شد طوریکه زندگی روزمره‌تان را مختل کرد حتما به یک روان‌پزشک مراجعه کنید‌.