تبیان، دستیار زندگی

با سرماخوردگی تابستانی چه کنیم؟

آبریزش بینی دارید؟ گلویتان می‌خارد؟ مدام عطسه می‌کنید؟ اگر این علائم را الان که تابستان است دارید، همان سرماخوردگی است. سرماخوردگی برخلاف اسمش ربطی به سرما و گرمای هوا ندارد. برای ویروس‌ها فرقی نمی‌کند تابستان است یا زمستان.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرماخوردگی تابستانی
درست است که بعضی از ویروس‌ها نسبت به بقیه فصلی‌ترند، مثلاً آنفلوانزا معمولاً در پاییز و زمستان شایع می‌شود و در بهار کم فعالیت می‌شود. اما بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که می‌توانند باعث سرماخوردگی معمولی شوند و هر چند بعضی از آنها مانند رینوویروس اغلب در ماه‌های سرد سال خودنمایی می‌کنند؛ اما ویروس‌های دیگر در تابستان هم منتشر می‌شوند. شایع‌ترین ویروسی که عامل سرماخوردگی‌های تابستانی است، انتروویروس‌ها هستند. این خانواده از ویروس‌ها هر ساله بین ماه‌های خرداد تا مهر باعث میلیون‌ها عفونت می‌شوند.

آیا علائم سرماخوردگی تابستان بدترند؟

به‌طورکلی سرماخوردگی تابستان لزوماً بدتر از سرماخوردگی زمستان نیست. علائم ناشی از انتروویروس‌ها و رینوویروس‌ها مشابه‌اند. چیزی که باعث می‌شود سرماخوردگی تابستان بدتر به نظر برسد این است که وقتی هوا کاملاً گرم است احساس سرماخوردگی کنید.
اگر دچار سرماخوردگی تابستانی شوید احتمالاً علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

در فصل گرم سال سخت است که علائم سرماخوردگی ویروسی را از علائم آلرژی تشخیص دهید. یکی از راه‌ها این است که بدانید: آلرژی به‌ندرت باعث سرفه می‌شود، مگر اینکه آسم داشته باشید؛ بنابراین اگر سرفه می‌کنید پس احتمالاً آلرژی نیست. یک راه دیگر: اگر تب دارید پس آلرژی نیست

. عطسه
. دردهای عضلانی
. آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
. سرفه
. گلودرد
. تب
انتروویروس می‌تواند باعث راش پوستی یا زخم‌های دهانی نیز بشود. ناراحتی گوارشی نیز می‌تواند از پیامدهای انتروویروس باشد.
اگر علائمتان بدتر شدند (بیشتر شبیه علائم آنفلوانزا) ممکن است ویروس دیگری دلیلش باشد. کووید - ۱۹ هنوز الگوی فصلی پیدا نکرده است؛ بنابراین شاید لازم باشد تست کووید نیز بدهید. اگر تستتان مثبت شد هر چه زودتر درمان را شروع کنید مؤثرتر خواهد بود.
ویروس دیگری که می‌تواند باعث علائم تنفسی شود و مشابه علائم سرماخوردگی یا بدتر از آن است، متاپنوموویروس انسانی است. این ویروس معمولاً در اواخر زمستان و طی بهار شایع است و تب شدیدتر و سرفه‌های بیشتری ایجاد می‌کند و واقعاً شبیه آنفلوانزاست.
برای عفونت متاپنوموویروس انسانی درمان بخصوصی وجود ندارد. اما محققان در حال مطالعه برای ساختن واکسنی هستند که به پیشگیری از این عفونت کمک کند.

سرماخوردگی تابستانی در مقایسه با آلرژی؛ تفاوت این دو چیست؟

در فصل گرم سال سخت است که علائم سرماخوردگی ویروسی را از علائم آلرژی تشخیص دهید. یکی از راه‌ها این است که بدانید: آلرژی به‌ندرت باعث سرفه می‌شود، مگر اینکه آسم داشته باشید؛ بنابراین اگر سرفه می‌کنید پس احتمالاً آلرژی نیست. یک راه دیگر: اگر تب دارید پس آلرژی نیست. آلرژی به‌ندرت باعث بالارفتن دمای بدن می‌شود. ضمناً علائم آلرژی معمولاً طولانی‌مدت‌ترند؛ بنابراین اگر چند هفته است این علائم را دارید به‌احتمال زیاد ناشی از آلرژی است.

تفاوت‌های سرماخوردگی تابستانی و آلرژی تابستانی

. علائم دیگری هم دارید: همان‌طور که گفتیم سرماخوردگی و آلرژی علائم مشترکی دارند؛ مانند عطسه و آبریزش بینی و گرفتگی و خارش گلو. اما سرماخوردگی علائم دیگری نیز دارد؛ مانند سرفه و تب و تعریق.
. آلرژی بیشتر طول می‌کشد: آیا علائمتان بعد از یکی دو هفته خوب شدند؟ پس به‌احتمال زیاد سرماخوردگی تابستانی داشتید که دوره‌اش طی شده است. اما اگر علائم بیشتر از دو هفته طول کشیدند و خوب نشدند پس احتمالاً دچار آلرژی هستید.
. علائم نوسان دارند: اگر شدت علائمتان کم‌وزیاد می‌شود، در ابتدا خفیف است، بدتر می‌شود و دوباره خفیف می‌شود پس سرماخوردگی تابستانی دلیل آن است. علائم آلرژی معمولاً یکنواخت و مداوم است.
. شروع علائم متفاوت است: در سرماخوردگی معمولاً علائم در زمان‌های جداگانه صورت می‌گیرد نه به‌یک‌باره. اما در آلرژی همه علائم به‌یک‌باره ظاهر می‌شوند.
. وقتی سفر می‌روید علائم تغییر می‌کنند: اگر از یک منطقه آب‌وهوایی به منطقه دیگری رفتید و علائمتان بهتر یا بدتر شدند پس به‌احتمال زیاد آلرژی دارید.
. ترشحات بینی متفاوت است: ازآنجایی‌که سرماخوردگی یک عفونت است، موکوسی که بعد از فین کردن خارج می‌شود به رنگ سبز یا زرد بوده و غلیظ‌تر است. اما در آلرژی موکوس شفاف و بوده و بافت آبکی دارد.


پیشگیری و درمان سرماخوردگی تابستانی

مسلماً دوست ندارید سرما بخورید، خصوصاً الان که هوا گرم است. پس مکرراً دست‌ها را بشویید. طی پاندمی کرونا تقریباً همه افراد همه‌جا با خود ضدعفونی‌کننده دست داشتند و بد نیست این عادت را ادامه بدهید.
همچنین از افراد بیمار دوری کنید و سطوحی را که زیاد لمس می‌شوند مرتباً تمیز و ضدعفونی نمایید. ویروس‌های عامل سرماخوردگی می‌توانند با تماس مستقیم با فرد بیمار منتقل بشوند یا با دست‌زدن به سطوح و چیزهایی که ویروسی شده‌اند و سپس دست‌زدن به بینی و دهان و چشم‌ها.
درمان خاصی برای سرماخوردگی تابستانی وجود ندارد. مصرف مایعات زیاد طبق معمول مهم است. داروهای بدون تجویز هم می‌توانند به تسکین علائم ناخوشایند کمک کنند.
شستشوی بینی با آب‌نمک می‌تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند تا بهتر نفس بکشید، خصوصاً قبل از خواب. برای کاهش سرفه نیز عسل بسیار خوب است.
. استراحت کنید: خوب بخوابید و استراحت کنید. فعالیت بدنی زیاد انجام ندهید تا فشاری به سیستم ایمنی‌تان وارد نشود و کارش را درست انجام بدهد. درست است که تابستان فصل بیرون رفتن و تحرک و گردش و تفریح است؛ اما شما باید خانه بمانید و استراحت کنید تا زودتر خوب شوید.
. خوب غذا بخورید و زیاد مایعات بنوشید: زیاد آب بنوشید و از مایعاتی که بدن را دهیدراته می‌کنند پرهیز کنید؛ مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا قهوه. نوشیدنی‌های گرم مثل چای و انواع دم‌نوش‌ها به تسکین علائم کمک می‌کنند. از غذاهای حاوی آهن و ویتامین C و زینک که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند بیشتر استفاده کنید.
. درمان‌های گیاهی: خیلی از گیاهان می‌توانند سرماخوردگی را درمان کنند. مطالعات نشان می‌دهند برخی از این گیاهان تقویت‌کننده سیستم ایمنی‌اند و حالتان را بهتر می‌کنند، مانند اکیناسه، ریشه شیرین‌بیان، سیر و الدربری (آقطی سیاه).
. بخور و رطوبت: بخور و استفاده از دستگاه رطوبت ساز می‌تواند به تسکین علائمی مانند آبریزش بینی، احتقان و گرفتگی، گلودرد و سرفه کمک کند.
اگر علائمتان بدتر شدند، مثلاً تبتان ادامه‌دار شد یا احساس تنگی نفس داشتید به پزشک مراجعه کنید. افرادی که سنین بالاتری دارند یا کسانی که مشکل سیستم ایمنی دارند بیشتر ممکن است به انواع ویروس‌ها دچار شوند.
درست است که واکسنی برای کمک به پیشگیری از سرماخوردگی معمولی وجود ندارد؛ اما واکسن‌هایی هستند که می‌توانند علائم دیگر بیماری‌های تنفسی ویروسی را کاهش دهند، مانند آنفلوانزا و کووید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.