تبیان، دستیار زندگی

 عصر هک‌های عظیم: چگونه از خود دفاع کنیم؟

 در دنیای دیجیتال امروز، اطلاعات شخصی و داده‌های حساس ما به‌سرعت در معرض تهدیدات سایبری قرار می‌گیرند. برای محافظت از خود در برابر هکرهای ماهر، لازم است به ابزارها و روش‌های امنیتی مناسب مسلح شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 عصر هک‌های عظیم: ، دنیای دیجیتال  ، تهدیدات سایبری ،  محافظت از خود در برابر هکرها ،
 عصر دیجیتال، به‌سرعت در حال دگرگونی جهان ماست. تکنولوژی‌های نوین، زندگی روزمره‌مان را ساده‌تر و ارتباطات را سریع‌تر کرده‌اند. اما در همین جهان دیجیتال پر زرق و برق، تهدیداتی نیز به‌سرعت گسترش یافته‌اند. هکرها و مجرمان سایبری، همچون سایه‌های بی‌صدا، در پی نفوذ به داده‌ها و اطلاعات ما هستند. در این زمانه، دیگر محافظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی‌مان تنها یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. اما چگونه می‌توانیم در برابر این تهدیدات گسترده ایستادگی کنیم؟ چه ابزارها و روش‌هایی می‌توانند ما را از این حملات پیچیده مصون نگه‌دارند؟ با ما همراه باشید تا در این سفر به دنیای امنیت سایبری، راهکارهای عملی و موثر برای دفاع از خود در برابر هک‌های عظیم را کشف کنیم.

 به گزارش سایت elpais، اگر تابه‌حال بلیت آنلاین خریده‌اید، اگر حساب بانکی دارید یا اگر از برنامه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنید، باید بدانید که داده‌های شما آسیب‌پذیر و خطرات آن در حال رشد هستند. متخصص کامپیوتر جاکوب کروستک توضیح می‌دهد که در سال ۲۰۲۴، به بالاترین نسبت خطر سایبری در تاریخ رسیده‌ایم.

 مأموران مجری قانون همیشه ادعا می‌کنند که هنگام تحقیق در مورد یک جرم، تلفن همراه مجرم را به بازرسی خانه ترجیح می‌دهند. در یک دستگاه ساده، اطلاعات بیشتری در مورد زندگی کاربر آن نسبت به هر اتاق ذخیره‌سازی یا کمد فراموش شده‌ای وجود دارد. دستگاه‌های ما حتی کلید ورود به برنامه‌های بانکی و حساب‌های ایمیل را دارند.

 همه این مطالب مجرمان سایبری را موردتوجه قرار می‌دهد که ارتشی گریزان، نامرئی و خستگی‌ناپذیر را تشکیل می‌دهند. اما آیا می‌توان از خود دفاع کرد؟... پاسخ مثبت است، اگرچه مبارزه مداوم طاقت‌فرسا است و نیاز به روال‌های خسته‌کننده دارد.

 مارک ریورو محقق آزمایشگاه کسپرسکی، می‌گوید: در محیط کسب‌وکار، باید سطح بلوغ امنیتی را بالا ببرید، با کسی شریک شوید که می‌تواند به شما در اجرای اقدامات کمک کند و فناوری لازم برای پوشش هر یک از آنها را داشته باشید. مثلاً اگر ایمیل یا تماسی دریافت کردیم که از ما می‌خواهد کاری انجام دهیم، مانند کلیک‌کردن روی پیوند یا ارائه رمز عبور، در صورت شک، همیشه باید با [شریک فناوری اطلاعات خود] تماس بگیریم.

 لوئیس هیدالگو، از مؤسسه ملی امنیت سایبری اسپانیا (INCIBE)، یک الگوی خطرناک را در همه سطوح شناسایی می‌کند: شیوع روند «کلیک کننده‌های شاد» که افرادی را می‌گوید که اجباراً روی هر پیوندی که به آنها می‌رسد کلیک می‌کنند. او هشدار می‌دهد: که این افراد اغلب اگر در لایه‌های بالای یک سازمان باشند، ضرر هنگفتی به مجموعه می‌زنند. یادتان باشد که همه شرکت‌های امنیت سایبری بارهاوبارها بر یک فرض اصرار دارند و آن هم اعتماد صفر به همه چیز مخصوصاً چنین مواردی است.

 به‌این‌ترتیب، یکی از سلاح‌های اساسی، آموزش شخصی در همه زمینه‌ها، از کاربر فردی گرفته تا مدیر هر شرکتی است. اما حملات ادامه خواهند داشت؛ بنابراین، شما باید بدانید که چگونه عمل کنید.

 درصورتی‌که سرویس آنلاینی که ما از آن استفاده می‌کنیم دچار حمله سایبری شود، بسیار مهم است که فوراً دسترسی خود را تغییر دهیم. علاوه بر این، محققان سایبری به مشتریان شرکت‌های مختلف توصیه می‌کند که "هر نوع قراردادی را که از طریق تلفن یا ایمیل ارائه می‌شود رد کنند." و یا «درصورتی‌که هزینه‌ها یا جابه‌جایی پول‌هایشان به طور نادرست انجام شده، مراقب حساب‌های خود باشند».

همچنین وقتی نوبت به خرید آنلاین می‌رسد، توصیه می‌شود یک کارت اعتباری پیش‌پرداختی داشته باشید که فقط برای تراکنش‌های آنلاین استفاده می‌شود و فقط مقدار محدودی از وجوه در دسترس است.

 یک راهنمای عملی برای کاربران وجود دارد که شامل نکات زیر است:

 داشتن رمز عبور قوی و متفاوت برای هر حساب

 اگر حساب شما تابه‌حال به خطر افتاده است، رمز عبور خود را تغییر دهید.

داشتن چندین گزینه احراز هویت در دسترس (احتمالاً شامل داده‌های بیومتریک)

و از همه مهم‌تر، کلیک‌نکردن بر روی پیوندهای ایمیل‌های مشکوک یا پیشنهادهای «باورنکردنی».

 به‌طورکلی، باید از صفحات وب ناامن دوری کرد، از دانلود برنامه‌های غیررسمی اجتناب کرد، اسنادی را که حاوی اطلاعاتی هستند که امنیت را به خطر می‌اندازد حذف کرد و از استفاده از یک حساب ایمیل اصلی برای مشاهده پیشنهادها و تبلیغات خودداری کرد. همچنین مهم است که سیستم‌عامل‌های دستگاه را به‌روز نگه دارید تا از آسیب‌پذیری‌ها پاک شوند. کارشناسان امنیت سایبری همچنین محدودکردن دسترسی به وای‌فای غیرقابل‌اعتماد و رایگان و ایمن کردن روترهای خانگی را توصیه می‌کنند.


https://english.elpais.com/technology/2024-06-08/the-era-of-massive-hacks-what-to-do-next-and-how-to-defend-yourself.html