تبیان، دستیار زندگی

مهاتما گاندی، ویل دورات، اقبال لاهوری و... درباره قیام امام حسین علیه‌السلام  سخن می‌گویند؛

انقلاب امام حسین علیه‌السلام از نگاه مورخان و بزرگان جهان

در این گزارش به سراغ افراد معروف، مورخان و بزرگان جهان رفتیم و حرفها و صحبتشان درباره نهضت و انقلاب امام حسین علیه‌السلام را مرور کردیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیام امام حسین علیه‌السلام ، مورخان  ، بزرگان جهان ، عزاداری ، 
از عزاداری چندین ساله تا پیاده‌روی‌های اربعین، نشان می‌دهد که چقدر امام حسین علیه‌السلام برای آدمها عزیز است، فرقی هم نمی‌کند چه دینی را دنبال می‌کنند، تحصیلاتشان چقدر است و اصلا در کجای این کره زمین زیست می‌کنند، وقتی قصه رشادت و دلاوری حضرت با یارانشان را در خاک عجیب کربلا می‌شنوند قلبشان به درد می‌آید و با حسین علیه‌السلام همدل می‌شوند.

در این گزارش به سراغ افراد معروف، مورخان و بزرگان جهان رفتیم و حرفها و صحبتشان درباره نهضت و انقلاب امام حسین علیه‌السلام را مرور کردیم...

 

گاندی؛ رهبر بزرگ مردم هندوستان

من زندگی امام حسین علیه‌السلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و به صفحات کربلا توجه کافی کرده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین علیه‌السلام پیروی کند.

 

چارلز دیکنز؛ نویسنده مشهور انگلیسی

اگر منظور امام حسین علیه‌السلام جنگ در راه خواسته‌های دنیایی خود بود، من نمی‌فهمم چرا او خواهران و زنان و اطفالش را به همراه برده بود؛ پس عقل چنین حکم می‌کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

موریس دو کبری، دانشمند مسیحی

حسین علیه‌السلام برای شرف و ناموس و اجرای احکام اسلام و از بین بردن ظلم و ستم و جلوگیری از حیف و میل مسلمین و حمایت از مستضعفین و بی‌نوایان و به خاطر خدا از جان و مال و فرزند گذشت؛ اما زیر بار استعمار نرفت؛ پس بیایید ما نیز شیوه او را سرمشق خود قرار داده، از زیردست استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم؛ زیرا مرگ با عزت بهتر از زندگی همراه با ذلت است.

 

مسیو ماربین؛ دانشمند و محقق آلمانی

در فرزند علی علیه‌السلام، همه اخلاق و صفاتی که در دوران حکومت عرب پسندیده و قابل احترام بود، مشاهده می‌شد. حسین علیه‌السلام شجاعت و دلاوری را از پدر خود به ارث برده بود و به احکام و دستورات اسلام تسلطی کامل داشت. ایشان علناً و آشکاراً می‌گفت: "من در راه حق و جهت امر به معروف قیام خواهم کرد و کم‌ترین تردیدی ندارم که در این راه کشته خواهم شد".

 

ل. م. بوید؛ اندیشمند غیر مسلمان

این است شهامت و این است عظمت امام حسین علیه‌السلام؛ و من مسرورم که در چنین روزی با کسانی که این فداکاری عظیم را از دل و جان ستایش می‌کنند شرکت کرده‌ام، هر چند که هزار و سیصد سال از آن تاریخ گذشته باشد.

 

ادوارد براون؛ پزشک و مستشرق بزرگ انگلیسی

آیا اقلیتی پیدا می‌شود که حدیث کربلا را بشنود؛ اما آشفته و محزون نگردد، حتی غیر مسلمانان نیز نمی‌توانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت، انکار کنند.

 

گیبون؛ مورخ مشهور

طی قرون گذشته و در سرزمین‌های مختلف، بشریت صحنه‌های حزن‌آوری به عظمت قیام حسینی که موجب بیداری قلب خونسردترین خوانندگان خواهد شد، به خود ندیده است.

 

پورشو تامداس توندون؛ اندیشمند هندو

شهادت امام حسین علیه‌السلام از همان زمان که طفلی بیش نبودم در من تأثیر عمیق و حزن‌آوری داشت. من اهمیت داشتن این خاطره بزرگ تاریخی را می‌دانم. فداکاری‌هایی مانند شهادت امام حسین علیه‌السلام، سطح فرهنگ بشر را ارتقا می‌بخشد و خاطره آن شایسته است بماند و یادآوری گردد.

 

توماس کارلایل؛ فیلسوف و مورخ انگلیسی

بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم، این است که حسین علیه‌السلام و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آن‌ها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبه‌رو می‌شود، اهمیت ندارد و پیروزی حسین علیه‌السلام با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی من است.

 

سر فردریک جمس

درس امام حسین (علیه‌السلام) و هر پهلوان شهید دیگری این است که در دنیا، اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییرناپذیرند و هم‌چنین می‌رساند که هرگاه بدی مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید آن اصول (عدالت و ترحم و محبت) همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.

 

توماس ماساریک

مصائبی که بر مسیح علیه‌السلام وارد شد، نسبت به مصائبی که بر حسین علیه‌السلام وارد شد، مانند پرکاهی است در برابر کوهی بزرگ.

 

محمد علی جناح؛ قاید اعظم پاکستان

هیچ نمونه‏‌ای از شجاعت، بهتر از آن که امام حسین از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروی نمایند.

 

لیاقت علی خان؛ نخستین نخست وزیر پاکستان

 این روز محرم، برای مسلمانان سراسر جهان معنای بزرگی دارد. در این روز، یکی از حزن آورترین و تراژدیک‏ترین وقایع اسلام اتفاق افتاد، شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام در عین حزن، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود، زیرا تسلیم کامل به اراده الهی به شمار می‌رفت. این درس به ما می‌آموزد که مشکلات و خطر‌ها هر چه باشد، نبایستی ما پروا کنیم و از راه حق و عدالت منحرف شویم.

 

جرج جرداق؛ دانشمند و ادیب مسیحی

وقتی یزید، مردم را تشویق به قتل حسین علیه‌السلام و مأمور به خونریزی می‌کرد، آنان می‌گفتند: "چه مبلغ می‌دهی؟ اما انصار حسین به او گفتند: ما با تو هستیم؛ اگر هفتاد بار کشته شویم، باز می‌خواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم.

 

عباس محمود عقاد؛ نویسنده و ادیب مصری

جنبش حسین، یکی از بی نظیرترین جنبش‌های تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوت‌های دینی یا نهضت‌های سیاسی پدیدار گشته است... دولت اموی پس از این جنبش، به قدر عمر یک انسان طبیعی دوام نکرد و از شهادت حسین تا انقراض آنان بیش از شصت و اندی سال نگذشت.

 

احمد محمود صبحی؛ نویسنده

اگر چه حسین بن علی علیه‌السلام در میدان نظامی یا سیاسی شکست خورد؛ اما تاریخ، هرگز شکستی را سراغ ندارد که مثل خون ایشان به نفع شکست خوردگان تمام شده باشد. خون حسین علیه‌السلام، انقلاب پسر زبیر و خروج مختار و نهضت‌های دیگر را در پی داشت، تا آن جا که حکومت اموی ساقط شد و ندای خونخواهی حسین علیه‌السلام فریادی شد که با آن تخت‌ها و حکومت‌ها را به لرزه درآورد.

 

آنتوان بارا ؛ نویسنده مسیحی

اگر حسین از آن ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می‌افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا می‌نمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا می‌خواندیم.

 

گیبون ؛ مورخ انگلیسی

با آن که سالها از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، اما سختی‌ها و مشکلاتی که حضرت حسین علیه‌السلام تحمل نموده، احساسات سنگین دل‏ترین خواننده را بر می ‏انگیزد، چندان که یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می‌یابد.

 

عبدالحمید جودة السحار ؛ نویسنده مصری

حسین علیه‌السلام نمی‌توانست با یزید بیعت کند و به حکومت او تن در دهد؛ زیرا در آن صورت، بر فسق و فجور، صحه می‌گذاشت و ارکان ظلم و طغیان را محکم می‌کرد و بر فرمانروایی باطل تمکین می‌نمود. امام حسین به این کار‌ها راضی نمی‌شد، گر چه اهل و عیالش به اسارت افتند و خود و یارانش شهید شوند.

 

علامه طنطاوی؛ دانشمند و فیلسوف مصری

داستان حسین علیه‌السلام عشق آزادگان را به فداکاری در راه خدا بر می‌انگیزد و استقبال مرگ را بهترین آرزو‌ها به شمار می‌آورد، چندان که برای شتاب به قربانگاه، بر یکدیگر پیشی جویند.

 

اقبال لاهوری؛ شاعر و عارف اهل سنت پاکستانی

رمز قرآن از حسین آموختیم/ ز آتش او شعله‌ها افروختیم

تار ما از زخمه‌اش لرزان هنوز / تازه از تکبیر او ایمان هنوز

اى صبا! اى پیک دور افتادگان! / اشک ما بر خاک پاک او رسان

 

جستیس آ. راسل؛ شاعر انگلیسى:

اى زمین برهنه و بایر کربلا که در روى تو نه علفى است و نه چمنى، براى ابد آهنگ حزن و آه تو بر تو پوشیده باد، چون که در سرزمین تو بدن پاره مقدس پسر فاطمه سلام‌الله علیها افتاده است که روح خویش را به خدا تقدیم نمود.

 

ویل دورانت؛ استاد فلسفه و نویسنده آمریکایی

«شیعیان در کربلا در جایى که امام حسین علیه‌السلام شهید شده است، به یادگار وى زیارتگاه بزرگى ساخته اند و هنوز هم هر ساله حادثه غم انگیز قتل وى را نمایش مى دهند و عزادارى مى کنند و از یادگار على و دو فرزندش حسن و حسین علیه‌السلام تجلیل به عمل مى آورند.»