تبیان، دستیار زندگی

  چرا لپ‌تاپ من کند شده است؟

اگر لپ‌تاپ شما کند شده و عملکرد مناسبی ندارد، این ده راه‌حل ساده می‌توانند به شما کمک کنند تا سرعت دستگاه خود را بهبود بخشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لپ‌تاپ ،کاهش  سرعت لپ‌تاپ ،
 اگر لپ‌تاپ شما کند شده و عملکرد مناسبی ندارد، این ده راه‌حل ساده می‌توانند به شما کمک کنند تا سرعت دستگاه خود را بهبود بخشید.

 کاهش سرعت لپ‌تاپ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از مشکلات سخت‌افزاری گرفته تا نرم‌افزاری و البته با گذشت زمان، کاهش سرعت لپ‌تاپ امری طبیعی است. اما با رعایت برخی نکات می‌توانید این روند را کندتر کرده و عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهید.

 1. نرم‌افزارهای زیاد در حال اجرا: اجرای هم‌زمان برنامه‌های متعدد می‌تواند منابع سیستم را مصرف کند و باعث کندی شود. توصیه می‌شود اگر به چند برنامه سنگین نیاز دارید، آنها را هم‌زمان اجرا نکنید تا از سرعت سیستم کاسته نشود. همچنین یکی از دلایل متداول افت سرعت لپ‌تاپ، استفاده از پس‌زمینه و آیکون‌های متحرک است. در واقع تصاویر پس‌زمینه، نمایشگر لپ‌تاپ را زیبا و سرعت دستگاه را کم خواهد کرد. برای ازبین‌بردن این مشکل باید از تصاویر ثابت بهره ببرید.

 2. ویروس‌ها و بدافزارها: وجود ویروس‌ها و بدافزارها می‌تواند عملکرد سیستم را تحت‌تأثیر قرار دهد. اینجاست که نقش یک آنتی‌ویروس قدرتمند را درک می‌کنید. هرچند مدت باید سیستم را اسکن کنید و یادتان باشد هنگام اتصال وسایل جانبی مثل هارد، فلش، گوشی و... حتماً ابتدا آن را اسکن کنید.

 3. فضای کم دیسک سخت: پر شدن حافظه دیسک سخت می‌تواند به‌کندی سیستم منجر شود. وقتی فایلی را نصب می‌کنید، ویندوز حتی‌الامکان فایل ذخیره شده را در اولین بخش قابل‌دسترسی دیسک سخت (که در اصطلاح کلاستر نام دارد) قرار می‌دهد. اگر آن کلاستر فضای خالی نداشته باشد، آن فایل به کلاستر دیگری ارسال می‌شود. همین امر باعث پراکنده شدن اطلاعات هارد و کندشدن سرعت سیستم شما خواهد شد. برای رفع این مشکل دیفرگ کردن دیسک سخت راهکاری مناسب برای یکپارچه‌سازی و رفع پراکندگی داده‌ها است که با ابزارهای مختلفی این کار اجرا می‌شود.

 4. نقص در هارددیسک: خرابی یا نقص در هارددیسک نیز می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها را کاهش دهد. شاید بهتر باشد در مورد ارتقا به (SSD) فکر کنید.

 5. رم ناکافی: کمبود حافظه رم می‌تواند موجب شود که سیستم برای اجرای برنامه‌ها به حافظه مجازی تکیه کند که سرعت کمتری دارد. می‌توانید با ارتقای لپ‌تاپ و خرید رم این مشکل را برطرف کنید.

 6. به‌روزرسانی‌های ناقص سیستم‌عامل: نصب به‌روزرسانی‌های ناقص یا عدم به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌تواند به مشکلات عملکردی منجر شود. بهترین کار استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل است. می‌توانید از آپدیت اتوماتیک یا خودکار سیستم عامل استفاده کنید.

 7. دما و گرمای زیاد: گرمای زیاد می‌تواند باعث شود که سیستم به طور خودکار سرعت پردازنده را کاهش دهد تا از آسیب به سخت‌افزار جلوگیری شود. همچنین خاک گرفتگی قطعات لپ‌تاپ را هم باید جدی بگیرید و تقریباً هر شش ماه یکبار با دستگاه مکنده آن را رفع کنید. مثلاً وقتی در حال اجرای یک برنامه سنگین هستید متوجه صدای زیاد فن می‌شوید که خبر از گردوخاک زیاد انباشته روی قطعات را می‌دهد. وقتی هم که فن درست کار نکند قطعات داغ شده و سیستم کند کار می‌کند، پس تهویه مناسب را جدی بگیرید.

 8. تنظیمات نادرست سیستم: تنظیمات نادرست در سیستم‌عامل یا برنامه‌ها می‌تواند به کاهش کارایی منجر شود.

 9. درایورهای قدیمی یا ناسازگار: درایورهای قدیمی یا ناسازگار با سیستم‌عامل می‌توانند مشکلات عملکردی ایجاد کنند. درایو ویندوز همیشه به فضایی آزاد برای پردازش‌های سیستم عامل نیاز دارد. پس حتماً درایوها را بررسی و اگر پر بود، کمی از فضای آن را خالی کنید.

 10. به‌هم‌ریختگی فایل‌ها: تجمع فایل‌های موقت و غیرضروری می‌تواند سرعت سیستم را کاهش دهد. نصب برنامه‌های غیرکاربردی و اضافی باعث کندشدن سرعت لپ‌تاپ شما خواهد شد. برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را حذف کنید.