تبیان، دستیار زندگی

شهرهای مختلف ایران در محرم چه نذری‌هایی دارند؟

شهرهای مختلف ایران در ماه محرم چه نذری‌هایی دارند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ،

 

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، فرمازنون

فرمازنون

«فرمازنون» یا «فرما بزوئن» یکی از سنت‌های خاص در بخش‌هایی از مازندران است. عاشورای هر سال، سورکی‌ها درِ خانه‌های خود را به روی عزاداران و مسافران باز می‌کنند و خود را خادم سفره اباعبدالله علیه‌السلام می‌دانند. همین رسم در اهالی گرمسار در سمنان و اهالی منطقه ضیابر در گیلان هم پابرجاست.

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، کوچه حلواپزان در تهران

کوچه حلواپزان در تهران

روز تاسوعا در چهارراه گلوبندک با مراسم حلواپزان زنانی مواجه می‌شوید که پس از گرفتن حاجت خود، نذر کرده‌اند که حلوا بپزند. در اینجا رسم است که هر کسی باید از هفت نفر هفت لقمه حلوای نذری بگیرد و در صورتی که به حاجتش رسید، سال بعد خودش یکی از حلواپزان کوچه باشد. به همین دلیل، تعداد حلواپز‌ها هر سال بیشتر می‌شود.

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، نذر هفت کاسه بشقاب

نذر هفت کاسه بشقاب

نذر هفت کاسه بشقاب در شب عاشورا در مناطق کوهستانی گیلان برگزار می‌شود به این ترتیب که عزاداران در این شب از هفت مجمعه شام موجود در بقعه محلشان، مقداری غذا بردارند تا در نیت هفت نفری شریک شوند که آن‌ها را نذر کرده‌اند. همین رسم به اسم "هفت لقمه" در لواسان هم انجام می‌شود

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، مجمع سری در نوشهر

مجمع سری در نوشهر

سنتی قدیمی که قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و در اصطلاح مازندرانی مجمع گذاری» هم می‌گویند. طبق رسم، بانوان روستا در دهه اول محرم در خانه غذا طبخ می‌کنند و بعد آن‌ها را در سینی‌های بزرگ مسی موسوم به «مجمعه» می‌گذارند و برای عزاداران حسینی به تکیه بزرگ روستا می‌برند. هنگام صرف غذا هیچ سفره‌ای پهن نمی‌شود و هر چهار یا پنج نفر دور یک مجمعه می‌نشینند و غذا میخورند.

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، پلاخوار

پلاخوار

آیین «محرم پلاخوار» در شهر کیاسر استان مازندران انجام می‌شود. در این مراسم سنتی مردانه خبری از قاشق و چنگال نیست! «محرم پلا» با روغن حیوانی و روی آتش، طعم فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. این مشارکت توسط جمعی از زنان انجام می‌شود و مرد‌ها وظیفه پذیرایی از حدود چهار تا پنج هزار نفر از مهمانان مجلس عزای امام حسین علیه‌السلام در روز بعد را بر عهده دارند.

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، مجمع‌گردان در بهبهان

مجمع‌گردان در بهبهان

زنان شهرستان بهبهان، ظرف‌های کوچکی از خرما، کنجد، رنگینک و آش کارده را در مجمعه‌ها قرار می‌دهند و روی آن را با پارچه سبز می‌پوشانند. پس از نماز مغرب، آن را روی سر می‌گذارند و در حالی وارد امامزاده می‌شوند که می‌گویند:"امروز فلک خاک یتیمی به سرم کرده‌ای وارث پیغمبر ما، زاده زهرا" افراد در امامزاده به‌شکل دایره می‌نشینند و خادم امامزاده غذای مجمعه‌ها را بین آن‌ها تقسیم می‌کند.

شهرهای ایران ، ماه محرم ، غذای نذری ، تبریز و کراهت پخت غذا روز عاشورا

تبریز و کراهت پخت غذا روز عاشورا

آذربایجانی‌ها اعتقاد ویژه‌ای به سفره اباعبدالله الحسین علیه‌السلام دارند و برخی معتقدند پخت غذا در روز عاشورا کراهت دارد و باید از غذای نذری خورد.