تبیان، دستیار زندگی

رژیم غذایی سالم برای کارمندان و فعالیت بهتر

وقتی به بهترین روز‌های کاری خود فکر کنید، دلایل مختلفی برای داشتن این‌روز تصور می‌کنید. از داشتن یک خواب خوب گرفته تا ورزش صبحگاهی، اما تغذیه سالم را می‌توان در رأس آن‌ها دانست. اگر انرژی لازم بدن با خوراکی‌های مناسب تأمین شود، انرژی روزانه برای انجام کار‌های مفید تضمین می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم غذایی سالم برای کارمندان

وقتی به بهترین روز‌های کاری خود فکر کنید، دلایل مختلفی برای داشتن این‌روز تصور می‌کنید. از داشتن یک خواب خوب گرفته تا ورزش صبحگاهی، اما تغذیه سالم را می‌توان در رأس آن‌ها دانست. اگر انرژی لازم بدن با خوراکی‌های مناسب تأمین شود، انرژی روزانه برای انجام کار‌های مفید تضمین می‌شود.

در این مقاله درباره رژیم غذایی سالم برای کارمندان حرف می‌زنیم و می‌فهمیم چگونه یک رژیم غذایی مقوی و خوب برای زندگی کارمندی در نظر بگیریم.

مزیت‌های رژیم غذایی سالم چیست؟

برای دانستن مزیت‌های رژیم سالم بگذارید سازوکار مغز انسان را توضیح دهیم. مغز برای تمرکز کافی به گلوکز نیاز دارد. بدن برای تأمین گلوکز تقریباً هر ماده غذایی را تبدیل به گلوکز می‌کند.

حالا فکر کنید که گلوکز کافی برای مغز تأمین نشود، در این صورت هیچ تمرکزی برای انجام‌دادن کار‌ها ندارید. اگر رژیم مناسبی نداشته باشید، گلوکز موردنیاز مغز تأمین نمی‌شود و به‌مرور تمرکز به میزان قابل‌توجهی کم می‌شود.

تنها مزیت رژیم غذایی سالم تامین گلوکز بدن نیست؛ این برنامه مزیت‌های دیگری دارد که عبارت هستند از:

افزایش روحیه
روحیه کارکنان در محیط شرکت باید همواره بالا یا در حد مطلوب باشد. اگر کارمندان روحیه خود را از دست دهند، حتی با داشتن انرژی بدنی کافی نمی‌توانند بهره‌وری لازم را داشته باشند. شما باید به‌میزان کافی میوه و سبزیجات را به استراتژی تغذیه‌ای شرکت اضافه کنید، چون این خوراکی‌ها بمب انرژی هستند و روحیه کارکنان را افزایش می‌دهند.

افزایش مشارکت در فعالیت‌های کاری
تغذیه سالم روحیه کارکنان را افزایش می‌دهد، خلاقیت آن‌ها را بیشتر می‌کند و به‌صورت غیرمستقیم روی روحیه فعالیت گروهی آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد. وقتی کارمندان انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه داشته باشند، با اشتیاق از فعالیت‌های گروهی هم استقبال می‌کنند.

کاهش مرخصی‌های کاری
فرض کنید یکی از کارمندان مهم شرکت دچار بیماری یا ضعف بدنی می‌شود و برای مدتی مرخصی کاری می‌گیرد. حالا تمام فعالیت‌های کاری او به‌اصطلاح روی زمین می‌ماند.

تا زمانی که کارمند شما به شرکت نیاید، همچنان در پیشبرد اهداف اختلال وجود دارد. بسیاری از ضعف‌ها و بیماری‌ها به‌دلیل تغذیه ناسالم هستند. وقتی که رژیم مناسبی برای کارکنان در نظر می‌گیرید، سیستم ایمنی بدن آن‌ها تقویت می‌شود، کمتر دچار بیماری می‌شوند و به‌ندرت مرخصی می‌گیرند.

افزایش رضایت شغلی
کارمندان وضعیت شغلی خود را با رقبا مقایسه می‌کنند. فرض کنید یکی از رقبا برای کارکنان خود رژیم غذایی سالمی در نظر گرفته و حتی با یک شرکت حرفه‌ای برای تامین غذای شرکت قرارداد تنظیم کرده است؛ اما اگر شما این کار را انجام ندهید و هیچ استراتژی تغذیه‌ای خاصی برای کارمندان خود نداشته باشید، چه؟

در این صورت نارضایتی شغلی آن‌ها بیشتر می‌شود و ترجیح می‌دهند که برای رقبای شما کار کنند.

مزیت‌های رژیم غذایی سالم چیست؟

برتری نسبت به رقبا
داشتن رژیم غذایی مناسب برای کارمندان باعث می‌شود تا از رقبا جلوتر باشید. وقتی به تغذیه کارمندان اهمیت می‌دهید، انرژی لازم برای فعالیت‌های کاری را به آن‌ها می‌رسانید.

حالا کارکنان با خلاقیت، انرژی و بهره‌وری بیشتر به انجام وظایف می‌پردازند و شما را به اهداف شرکت نزدیک‌تر می‌کنند. در نقطه مقابل شاید رقبا چنین مزیتی برای کارمندان خود در نظر نگرفته باشند، بنابراین شما از آن‌ها همواره در مسیر رسیدن به اهداف جلوتر هستید.

درآمدزایی بیشتر
هرچند شاید فکر کنید صرف هزینه برای تغذیه کارمندان بیهوده است، اما با تامین غذای موردنیاز آن‌ها با سرعت و عملکرد بهتری در محیط کار حاضر می‌شوند، بنابراین درآمدزایی بیشتری برای شما و مجموعه دارند.

قطعاً پولسازی کارمندان پرانرژی نسبت به کارکنان بی‌انرژی بیشتر است و آن‌ها به ایده‌های بهتری برای درآمدزایی می‌رسند.

نحوه انتخاب رژیم غذایی سالم برای کارمندان

حالا که با مزیت‌های رژیم غذایی سالم برای کارمندان آشنا هستید، آیا می‌دانید چه غذا‌هایی را باید در لیست وعده‌های روزانه قرار دهید؟

صبحانه
صبحانه یکی از وعده‌های غذایی اصلی است که از همان ابتدای روز انرژی کافی برای بدن را تأمین می‌کند. برای این وعده توصیه ما استفاده از غذا‌های آبپز، بخارپز یا پخته است.

لیست مواد غذایی مناسب برای صبحانه:

. انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه فصلی یا محلی
. ماست
. نان تست
. اسموتی میوه و سبزیجات
. تخم مرغ آب‌پز
. گرانولا با میوه‌های خشک
. نان شیرین
. پنیر خامه‌ای کم‌چرب یا مربا
. املت با سبزیجات مختلف
. غلات کامل و غلات کم‌قند
. مافین‌های کوچک
. بیکن بوقلمون یا سوسیس

رژیم غذایی مناسب برای صبحانه:
رژیم 1رژیم 2
نان شیرینِ کوچکتخم‌مرغ آب‌پز
قهوه، چای یا شیرقهوه، چای یا شیر
غلات کاملآب‌میوه ۱۰۰ درصد طبیعی
ماست پرچربمیوه تازه بریده‌شده
پنیر خامه‌ای کم‌چرب، ژله و هوموس، میوه‌های فصلیمافین

ناهار و شام
در وعده‌های ناهار و شام مدتی از فعالیت کاری می‌گذرد و همه کارمندان بخشی از انرژی خود را از دست می‌دهند؛ برای همین شما باید رژیمی را برای آن‌ها انتخاب کنید که انرژی از دست‌رفته را تأمین می‌کند.

لیست غذای سازمانی مناسب برای ناهار و شام:

. انواع میوه‌های تازه فصلی
. پاستا با روغن زیتون، گوجه‌فرنگی و سایر سس‌های گیاهی
. سوپ‌های حاوی آب‌گوشت یا سبزیجات با سدیم کم
. غلات کامل
. ساندویچ سبزیجات تازه، پنیر و گوشت بدون چربی
. خورشت لوبیا
. لازانیای سبزیجات

لیست غذای سازمانی مناسب برای ناهار و شام

لیست غذای سازمانی مناسب برای ناهار و شام
رژیم 1    رژیم 2   رژیم 3رژیم 4
ترکیب سبزیجاتساندویچ مرغ کبابی یا پخته‌شده با نون سبوس‌دارماهی پخته‌شده با سبزیجات، لازانیای سبزیجاتمرغ پخته‌شده‌ای که با سبزیجات مختلف ترکیب شود
سالاد اسفناج
بوقلمون بدون چربی، سبزیجات یا تن ماهی
لیموناد تازه
سالاد با روغن زیتون و سرکه
 
آب یا لیموناد تازه
 
آب یا لیموناد تازه
 
سوپ‌های کم‌نمک بر پایه لوبیا یا آب‌گوشتمیوهسالاد سبز، سبزیجات بخارپز بدون کرهغلات کامل
مواد غذایی سالم مثل هوموسچوب‌شوربرنج قهوه‌ایسیب‌زمینی شیرین پخته‌شده

سخن آخر

رژیم غذایی سالم برای کارمندان باید با کمک کارشناس‌های تغذیه تنظیم شود. هرچند مواد غذایی معرفی‌شده در این مطلب برای افزایش انرژی و بهره‌وری مناسب هستند، اما حتماً متناسب با فعالیت کاری مجموعه از یک کارشناس تغذیه حرفه‌ای برای تنظیم رژیمی مناسب کمک بگیرید.

در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های مجموعه سفارش غذای سازمانی ناریجه کمک بخواهید.

ناریجه غذا‌ها را سر وقت و با کولدباکس‌ها و هات باکس‌ها برای شرکت‌ها ارسال می‌کند؛ برای همین غذا‌ها کاملاً سالم، تازه و لذیذ به دست مشتری‌ها می‌رسند. آشپز‌های این مجموعه با مواد اولیه باکیفیت از برند‌های معتبر ایرانی غذا‌ها را تهیه می‌کنند، برای همین غذا‌های این کترینگ سرشار از مواد مغذی برای بدن هستند.