تبیان، دستیار زندگی

قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ 50 ایده‌ برای رژیم غذایی قبل از عمل بینی

مقدمه : قبل عمل بینی چی بخوریم؟ از هفته قبل، شب قبل و چند ساعت قبل از عمل جراحی بینی چه چیزهایی نخوریم؟ 50 ایده غذایی مفید برای قبل از عمل بینی را در این مقاله بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل عمل بینی چی بخوریم

قبل از عمل بینی مصرف غذاهای پروتئین دار مثل ماهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت گاو، آجیل، گوشت بوقلمون، قارچ و… می‌تواند به روند بهبودی و بهتر گذراندن دوره نقاهت شما کمک زیادی کند. پروتئین ماده غذایی است که دوره ریکاوری بعد از عمل را تسریع کرده و کمک می‌کند نتیجه بهتری از عمل بینی بگیرید.

اگر می‌خواهید بعد از عمل بینی کم‌ترین میزان تورم و کبودی را در محل عمل داشته باشید، تغذیه قبل از عمل جراحی بینی را جدی بگیرید. دقت کنید برنامه غذایی‌تان قبل از عمل بینی طبق اصول باشد و مواد غذایی سالم و مناسب مصرف کنید. اینکه بدانید چه غذاهایی برای قبل از عمل بینی مناسب است و چه غذاهایی را باید حذف کنید، باعث می‌شود عمل بسیار راحت‌تری داشته باشید. 

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به سوال «چه غذایی قبل از عمل بینی بخوریم؟» پاسخ دهیم و تمامی مواد غذایی مفید برای قبل از عمل بینی را به همراه 50 ایده پخت ارائه دهیم و در انتها مواد غذایی ممنوعه برای عمل بینی را هم لیست کنیم.

قبل از عمل بینی چه غذاهایی بخوریم؟

قبل از عمل بینی از غذاهای پروتئین دار استفاده کنید؛ زیرا رژیم غذایی قبل از عمل بینی تاثیر زیادی در بهتر گذراندن روند ریکاوری و بهبود سریع‌تر شما دارد. به این ترتیب بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که اختلالی در روند جراحی ایجاد نکنند و دوره نقاهت ساده‌تری را برای شما بسازند. 

به طور کلی تغذیه قبل از عمل بینی به این دلیل اهمیت بالایی دارد که بدن شما کاملا تقویت شود و در زمان جراحی در بهترین حالت خود قرار گیرد تا این عمل را راحت‌تر پشت سر بگذارید. 

مرغ برای عمل بینی
مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می‌شود روند بهبودی بافت بینی و ریکاوری بهتری را بگذرانید. مرغ را می‌توانید با روش‌های مختلف بپزید و میل کنید. اما به طور کلی برای پختن مرغ در روزهای قبل از عمل بینی روش‌های سالم‌تر و مقوی‌تر توصیه می‌شود. 

ایده غذاهای حاوی مرغ برای قبل از عمل بینی:
. زرشک پلو با مرغ 
. مرغ پرتقالی 
. مرغ شکم پر
. مرغ ترش
. رولت مرغ 
. تاس کباب مرغ
عکس قبل از عمل بینی چی بخوریم

گوشت گاو
قرار دادن غذاهای حاوی گوشت گاو در رژیم غذایی قبل از عمل بینی باعث می‌شود بدن به میزان کافی پروتئین دریافت کند و روند ریکاوری و نقاهت را بهتر بگذرانید. فقط توجه داشته باشید که این غذا را با ادویه و روغن حداقلی بپزید تا سیستم گوارشی را سنگین نکند. 

ایده غذاهای حاوی گوشت گاو برای قبل از عمل بینی: 
. خوراک گوشت گوساله
. رست بیف 
. استیک گوشت گوساله 
. کباب برگ با گوشت گوساله 
. کباب تابه‌ای
. ته چین گوشت
. قیمه نثار

گوشت بوقلمون 
گوشت بوقلمون هم به دلیل داشتن پروتئین بالا کمک زیادی به تقویت قوای بدنی شما می‌کند که این مورد برای قبل از عمل بینی بسیار مهم است. به این صورت که هرچقدر قوای بدنی شما بالاتر باشد دوره نقاهت راحت‌تری را تجربه خواهید کرد. در ادامه لیست غذاهایی که با گوشت بوقلمون پخته می‌شوند را برای شما لیست می‌کنیم. 

ایده غذاهای حاوی گوشت بوقلمون برای قبل از عمل بینی: 
. خوراک گوشت بوقلمون 
.فسنجان با گوشت بوقلمون 
. چلو گوشت بوقلمون 
. خورش آلو اسفناج با گوشت بوقلمون 
. کوفته بوقلمون 
. سالاد سبزیجات و گوشت بوقلمون 
. خورشت بوقلمون پرتقالی

ماهی برای عمل بینی 
مصرف ماهی قبل از عمل بینی باعث می‌شود خون رقیق شود. رقیق شدن خون دوره نقاهت خیلی راحت‌تری را برای شما می‌سازد. می‌توانید ماهی را در انواع مختلف کبابی، بخارپز، گریل و همراه با برنج تهیه و میل کنید. 

اما به طور کلی بهتر است قبل از عمل بینی غذاهای ساده و سبک مصرف کنید و معده‌تان را سنگین نکنید. به این ترتیب، پختن ماهی به روش‌های بخارپز و با ادویه خیلی کم بیشتر توصیه می‌شود.

ایده غذاهای حاوی ماهی برای قبل از عمل بینی: 
. سبزی پلو با ماهی
. ماهی با حمص
. ماهی با سیب زمینی
. ماهی با پوره لوبیا 
. استیک ماهی و اسفناج
. سالاد سالمون و سبزیجات
. سالاد کینوا و سالمون 

اسفناج برای عمل بینی
اسفناج حاوی مقدار زیادی ویتامین A و سلنیوم است که باعث می‌شود روند بهبودی بافت بینی شما سریع‌تر اتفاق بیفتد و جلوی آسیب‌های ناشی از استرس قبل و بعد از عمل بینی را بگیرد. 

ایده غذاهای حاوی اسفناج برای قبل از عمل بینی: 
. کیک آلو و اسفناج
. کوکو اسفناج 
. سالاد اسفناج 
. املت پنیر، اسفناج و سیب زمینی
. سوپ خامه و اسفناج 
. رولت پنیر، مرغ و اسفناج

لوبیا
لوبیا یک منبع غنی از پروتئین، انواع ویتامین‌های B، آهن، منیزیم و فیبر بوده و دارای ارزش غذایی بالایی در جهت بهبود سلامت بدن است. مصرف تمامی غذاهای حاوی انواع لوبیا که ادویه و روغن زیادی نداشته باشند قبل از عمل بینی مفید است. 

ایده غذاهای حاوی لوبیا برای قبل از عمل بینی: 
. سالاد لوبیا سبز
. لوبیا پلو
. خوراک لوبیا سبز با مرغ
. خوراک لوبیا
. سوپ لوبیا

قارچ برای عمل بینی 
قارچ با خاصیت ضد التهابی که دارد یک خوراکی مفید برای قبل از عمل بینی است. مصرف قارچ قبل از عمل بینی کمک می‌کند در دوره نقاهت تورم کم‌تری را تجربه کنید. 

ایده غذاهای حاوی قارچ برای قبل از عمل بینی: 
. خورش مرغ و قارچ 
. قلیه قارچ 
. خوراک قارچ و بادمجان 
. خوراک قارچ و سبزیجات 

کلم بروکلی
کلم بروکلی با خاصیت ضد التهابی که دارد در کاهش ورم بینی بعد از عمل تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب، بهتر است قبل از عمل بینی کلم بروکلی را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. 

ایده غذاهای حاوی کلم بروکلی برای قبل از عمل بینی: 
. سوپ بروکلی
. خوراک مرغ و کلم بروکلی
. املت کلم بروکلی

چغندر پخته 
چغندر حاوی مقدار زیادی اسید آمینه و گلوتامین است که با بهبود فرآیندهای بدن به تسریع روند بهبودی کمک زیادی کرده و دوره نقاهت را کوتاه‌تر می‌کند. چغندر پخته بیشتر در سالاد استفاده می‌شود و طعم خوبی هم دارد. به این ترتیب، در برنامه غذایی قبل از عمل بینی چغندر پخته را همراه با سبزیجات دلخواه در سالاد مصرف کنید. 

تخم مرغ
تخم مرغ هم به دلیل داشتن پروتئین بالا خاصیت کلاژن سازی و سرعت بهبود بافت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، این خوراکی قبل از عمل بینی بسیار توصیه می‌شود. معمول‌ترین و بهترین روش مصرف تخم مرغ قبل از عمل بینی، مصرف آن به صورت آب پز است. 

شب قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ 

شب قبل از عمل بینی چه غذایی بخوریم؟ به طور کلی بهتر است شب قبل از عمل بینی غذاهای سبک و آسان هضم مصرف کنید. سعی کنید میزان نمک، ادویه و روغن غذا را در شب قبل از عمل بینی به حداقل یا صفر برسانید. شب قبل از جراحی بینی حتما از غذاهای حاوی پروتئین مثل مرغ، تخم مرغ، کینوا، گوشت، ماهی، غلات و… استفاده کنید تا قوای بدنی شما حفظ شود. 

همچنین در نظر داشته باشید شب قبل از عمل بینی در ساعت مشخص خوردن و آشامیدن را قطع کنید و تا مدت زمان مشخص شده توسط پزشک (معمولا 8 ساعت قبل از عمل) ناشتا باشید. 

قبل عمل بینی چی بخوریم کبود نشویم؟ 

برای جلوگیری از کبودی زیاد بعد از عمل، بهتر است یک هفته قبل از عمل بینی، مواد غذایی مانند کرفس و آناناس را در برنامه غذایی خود قرار دهید؛ زیرا این خوراکی‌ها سرشار از بروملین هستند که باعث کاهش ورم و کبودی می‌شوند.

همچنین سعی کنید قبل از عمل بینی از مواد غذایی مغذی و ویتامین‌ها هم به مقدار کافی مصرف کنید. در کنار این مواد مغذی، از مواد معدنی مثل آهن هم برای افزایش خون‌رسانی به محل کبودی و زخم استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که حتما قبل از عمل بینی مصرف ویتامین E را قطع کنید؛ زیرا ممکن است منجر به تشدید کبودی و خونریزی شود. 

چند ساعت قبل از عمل بینی باید ناشتا بود؟ 

چند ساعت قبل از عمل بینی نباید چیزی خورد؟ قبل از عمل بینی حتما باید ناشتا باشید؛ به این صورت که حداقل 8 ساعت قبل از عمل، غذایی مصرف نکنید و مصرف آب را هم 3 ساعت قبل از عمل متوقف کنید. پر بودن معده هنگام عمل باعث می‌شود مواد غذایی در زمان بیهوشی از معده بازگردد و وارد ریه‌ها شود. بهتر است در مورد زمان دقیق ناشتا بودن قبل از عمل بینی حتما با پزشک خود مشورت کنید. 
غذایک هفته قبل از عمل بینی چی بخوریم؟

یک هفته قبل از عمل بینی چی بخوریم؟ 

یک هفته قبل از عمل بینی از غذاهای پروتئین دار، ویتامین ها، آهن و ابمیوه های طبیعی استفاده کنید. یک هفته قبل از عمل بینی باید تمام تمرکزتان روی این موضوع باشد که بدن به میزان کافی تقویت شود. استفاده از ویتامین‌هایی مثل ویتامین سی (C) و همچنین چغندر پخته (چون سرشار از اسید آمینه و ال گلوتامین است) طبق صلاحدید پزشک توصیه می‌شود؛ چون این مواد به ترمیم زخم ناشی از عمل و افزایش گلبول‌های سفید خونی کمک می‌کنند. اگر سوال‌تان این است که قبل از عمل بینی چه چیزهایی بخوریم که بر اساس شرایط بدنی شما باشد؛ حتما پس از نشان دادن نتیجه آزمایشات به پزشک این سوال را مطرح کنید. 

ویتامین سی (C) قبل از عمل بینی خوب است؟ 

بهترین ویتامینی که می‌توانید قبل از عمل بینی مصرف کنید ویتامین سی (C) است. ویتامین سی به بازسازی و بهبودی سریع‌تر بافت بینی بسیار کمک کرده و مصرف منظم آن در روزهای قبل از عمل بینی روند ریکاوری و نقاهت شما را بهبود می‌دهد. 

قبل از عمل بینی چی نخوریم؟ 

بهتر است قبل از عمل بینی مواد غذایی حاوی زنجبیل، بادمجان، سیر، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کافئین و شیرین کننده‌های مصنوعی را مصرف نکنید. 

همچنین بهتر است حداقل یک هفته قبل از عمل بینی مصرف مکمل‌های گیاهی، کپسول‌های امگا 3، تخم کتان و الکل را قطع کنید. مصرف تمامی مواردی که ذکر شد می‌تواند در روند لخته شدن خون اختلال ایجاد کنند. همچنین مصرف ویتامین E قبل از عمل بینی می‌تواند منجر به تشدید کبودی و خونریزی شود. 

به طور کلی قبل و بعد از عمل بینی سوالات زیادی برای زیباجویان به وجود می‌آید؛ مثل چه چیزهایی قبل از عمل بینی بخوریم؟ چه چیزهایی را نباید بخوریم؟ چه ویتامین‌هایی را قبل از عمل بینی مصرف کنیم و… . معمولا پرسیدن تمامی این سوال‌ها از دکتر امکان‌پذیر نیست و وجود اشخاصی که به تمامی ابهامات و نگرانی‌های زیباجویان گوش داده و به سوالات‌شان پاسخ دهند قطعا آرامش بخش خواهد بود. سامانه‌های مشاوره و نوبت‌دهی عمل زیبایی بینی مثل پزشک 24، پذیرش 24، دکترتو و… همه روزه به افراد متقاضی عمل زیبایی خدمات مشاوره و نوبت دهی ارائه می‌دهند و شما می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. به طور مثال، در سامانه مشاوره پزشک 24، پرستار شخصی رایگان به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهد. به این صورت که پرستار شما از قبل از عمل بینی تا یک هفته بعد از عمل بینی با شما در ارتباط است، وضعیت شما را چک می‌کند و طبق نظر و دستورات جراح خودتان به شما مشاوره می‌دهد. برای دریافت مشاوره می‌توانید به تمامی سایت‌هایی که ذکر شد مراجعه کنید اما خدمات رایگان پرستاری مختصِ سامانه مشاوره و نوبت دهی پزشک 24 است. 

سوالات پرتکرار تغذیه قبل از عمل جراحی بینی

چه چیزهایی قبل از عمل بینی بخوریم؟ 
قبل از عمل بینی حتما مواد غذایی پروتئین دار مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، ماهی، آجیل، بوقلمون را مصرف کنید. همچنین سبزیجاتی مثل کرفس، قارچ چغندر، کلم بروکلی را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید. 

چند ساعت قبل از عمل بینی نباید غذا خورد؟ 
حداقل 8 ساعت قبل از عمل بینی باید ناشتا باشید و غذایی مصرف نکنید.

قبل از عمل بینی چه ویتامینی بخوریم؟ 
توصیه می‌شود یک هفته قبل از عمل بینی ویتامین C و قرص آهن را مصرف کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .