تبیان، دستیار زندگی

10 دلیل مضر بودن مصرف شکر و قند زیاد برای سلامتی

مصرف قند و شکر مضرات فراوانی دارد و اگر شما این ماده غذایی را بدون هیچ نظم و ترتیب و در نظر گرفتن رژیم خاصی مصرف کنید، بدون شک بزرگ‌ترین ظلم را در حق بدن خود کرده‌اید. شکر می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی مانند آکنه و جوش، دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری‌های متعدد و گوناگون شود. شکر در تمام ماده‌های غذایی حتی سس کچاپ ساده هم وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قند

مصرف قند و شکر مضرات فراوانی دارد و اگر شما این ماده غذایی را بدون هیچ نظم و ترتیب و در نظر گرفتن رژیم خاصی مصرف کنید، بدون شک بزرگ‌ترین ظلم را در حق بدن خود کرده‌اید. شکر می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی مانند آکنه و جوش، دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری‌های متعدد و گوناگون شود. شکر در تمام ماده‌های غذایی حتی سس کچاپ ساده هم وجود دارد.

مضرات شکر را جدی بگیرید

شکر و قند دوستان بدن ما هستند و مغز و سایر اعضاء بدن ما به وجود آن‌ها احتیاج دارند؛ اما مصرف بی‌رویه شکر و قند مانند مصرف بی‌رویه هر ماده غذایی دیگری می‌تواند خطرآفرین باشد. ما در ادامه ۱۰ دلیل مضر بودن قند و شکر را برای شما شرح خواهیم داد:

1. شکر و کبد چرب
علاوه بر اینکه این روزها قیمت قند و شکر افزایش چشم‌گیری داشته است و برای حساب بانکی ما ضرر دارد، باید به شما بگوییم که شکر دشمن جدی کبد هم به‌شمار می‌آید. فراکتوز نوعی قند رایج و معمول است که در بیشتر شیرینی‌جات، غلات، آب‌نبات‌ها و محصولات پخته‌شده وجود دارد.

جالب است بدانید که گلوکز و دیگر قندها از سوی سلول‌های بدن ما به راحتی جذب خواهند شد؛ اما تجزیه فروکتوز از طریق کبد انجام می‌گیرد و باید به انرژی تبدیل شود. اگر مصرف آن به‌صورت انرژی در بدن ما شکل نگیرد، پس از تبدیل شدن به گلیکوژن، ذخیره می‌شود.

در عین‌حال فقط کبد است که می‌تواند حجم زیادی از گلیکوژن را قبل از اینکه این مقادیر اضافی به چربی تبدیل شوند، در خود ذخیره کند. این قندهای اضافه اگر تمام حجم کبد شما را پر کنند، فرد به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا خواهد شد.

2. شکر و تخلیه انرژی‌ها
قند

غذاهای قندی میزان انسولین و سطح قند خون ما را بالا می‌برند که همین موضوع موجب افزایش انرژی در بدن ما خواهد شد. اما واقعیت این است که این انرژی‌ها زودگذر هستند؛ زیرا مواد قندی، پروتئین فیبر یا چربی ندارند و انرژی که به بدن ما منتقل می‌کنند، با سرعت بسیار زیادی در بدن کاهش می‌یابد. این نوسانات مداوم قند خون به راحتی باعث ایجاد نوسانات عمده و سریع در بدن و انرژی ما می‌شوند.

3. پیر شدن سریع سلول
بدن ما با افزایش سن، تغییرات فراوانی می‌کند و عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهد. تلومرها که در انتهای کروموزوم قرار دارند، از کروموزوم‌ها مراقبت می‌کنند. تلومرها کلاهک‌های محافظی هستند که از تخریب کروموزوم‌ها یا ترکیب آن‌ها جلوگیری خواهند کرد. وقتی سن ما افزایش می‌یابد، تلومرها کوتاه می‌شوند و موجب پیری ما خواهند شد. البته این فرایند کاملا طبیعی است؛ اما سبک خاص زندگی و رژیم غذایی ما می‌تواند این روند را کُند یا تسریع کند. مصرف زیاد شکر باعث کوتاهی تلومرها می‌شود که درنتیجه موجب پیر شدن سلول‌های ما خواهد شد.

4. مصرف قند و افسردگی
شکر

همان‌طور که گفتیم، بدون در نظر گرفتن قیمت قند و شکر، استفاده بی‌رویه از این ماده، مضرات فراوانی دارد که یکی از آن‌ها بروز افسردگی است. درواقع استفاده بی‌رویه و زیاد از حد قند و شکر می‌تواند خلق‌وخوی ما را تغییر دهد و ما را به سرعت به افسردگی دچار کند.

5. قند و شکر و بروز سرطان
مصرف بیش از اندازه قند و شکر بدون شک احتمال بروز سرطان را به شدت افزایش خواهد داد. اینکه فرد در رژیم غذایی خود از نوشیدنی‌های شیرین استفاده کند، به سرعت باعث بروز سرطان در او خواهد شد. ضمن اینکه مصرف قند، بروز التهابات در بدن را زیاد می‌کند و همین موضوع بدن را در برابر انسولین مقاوم خواهد کرد. نوشیدنی‌های شیرین به‌طور تقریبی 23 تا ۲۰۰درصد می‌توانند خطر ابتلای افراد به سرطان را بالا ببرند.

6. قند و شکر و دیابت نوع ۲
شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد که دیابت یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و همین‌طور کاهش امید به زندگی در افراد است. بر اساس آمار، در ۳۰ سال گذشته متاسفانه شیوع دیابت تقریبا دو برابر شده است. مطالعات انجام‌شده نشان‌گر این موضوع نیستند که مصرف قند و شکر باعث بروز دیابت می‌شود، اما مقدار مصرف این ماده به شکل غیرمستقیم می‌تواند خطر بروز این بیماری را به شدت افزایش دهد.

7. بروز جوش و آکنه
در ادامه مضرات مصرف قند و شکر باید به این موضوع اشاره کنیم که شیرینی‌های فراوان نسبت به سایر غذاها، قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند و بالا رفتن سطح قند خون و انسولین باعث می‌شود که ترشح آندروژن در بدن بالا رود. درنتیجه میزان ترشح روغن در پوست و در ادامه بروز التهابات پوستی هم افزایش می‌یابد؛ این موضوع یعنی بروز جوش و آکنه به دلیل مصرف قند و شیرینی‌جات فراوان!

8. قند و بیماری‌های قلبی
مشکل بعدی در مصرف بی‌رویه قند و شکر این است که در کنار افزایش قیمت قند، این ماده به راحتی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در بدن ما شود. رژیم‌های حاوی قند باعث بروز التهابات و چاقی می‌شوند و سطح فشار و قند خون را افزایش می‌دهند. تمامی این عوامل، فاکتورهای خطرسازی برای قلب و بدن هستند.

9. قند و افزایش وزن
مصرف بی‌رویه قند باعث بروز چاقی مفرط در بدن هم خواهد شد. شواهد و مطالعات نشان می‌دهند که شیرینی‌ها و نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها به وفور از شکر استفاده شده است، از جمله فاکتورهای اصلی در بروز مشکل چاقی هستند.

10. قند و بیماری‌های کلیوی
از جمله پیامدهای ناگوار مصرف بیش از اندازه قند این است که فروکتوز به راحتی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های سخت کلیوی در فرد شود. افزایش سطح قند خون، رگ‌های خونی و ظریف کلیه را اذیت می‌کند و به آن‌ها آسیب فراوانی می‌رساند.

قند و شکر را به اندازه مصرف کنید

واقعیت این است که قند، شکر و شیرینی‌جات از جمله ملزومات اصلی برای بدن و مغز ما محسوب می‌شوند. البته گاهی افزایش قیمت قند و شکر باعث می‌شود که ما کمتر از این ماده در خانه و غذاها استفاده کنیم؛ اما صرف‌نظر از قیمت این محصول، برای حفظ سلامتی خود همیشه باید رژیم غذایی متعادل و متناسبی را برای مصرف قند و شکر در نظر بگیریم.