تبیان، دستیار زندگی

معرفی ۵ غذا خیابانی در تهران که باید امتحان کنید

شکم‌گردی یکی از جذاب‌ترین تفریحات در پایتخت است. با گشت‌وگذار در سطح شهر تهران می‌توانید حسابی دلی از عزا درآورید و خودتان را مهمان غذاهای خیابانی خوشمزه و متنوع کنید. از میان گزینه‌های مختلفی که در دسترس است، به ۵ مورد از بهترین‌ها و معروف‌ترین غذاهای خیابانی تهران اشاره خواهیم کرد. این بار که قصد گردش در پایتخت را داشتید، امتحان‌کردن این‌ها را از یاد نبرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکم‌گردی یکی از جذاب‌ترین تفریحات در پایتخت است. با گشت‌وگذار در سطح شهر تهران می‌توانید حسابی دلی از عزا درآورید و خودتان را مهمان غذاهای خیابانی خوشمزه و متنوع کنید. از میان گزینه‌های مختلفی که در دسترس است، به ۵ مورد از بهترین‌ها و معروف‌ترین غذاهای خیابانی تهران اشاره خواهیم کرد. این بار که قصد گردش در پایتخت را داشتید، امتحان‌کردن این‌ها را از یاد نبرید.

۱. آش رشته
آش از قدیمی‌ترین غذاهای مورد علاقه ایرانی‌ها است. حضور پررنگ آن در انواع مراسم و موقعیت‌های مختلف ازجمله خرید آنلاین غذا نشان می‌دهد که همه‌پسند است و خوشمزه. انواع مختلفی از آش‌های خوش‌طعم و البته مقوی در ایران وجود دارد. خودتان با انواع آن آشنا هستید و دیگر نیازی به معرفی‌شان نیست. به هر شهری هم که سر می‌زنید، با طیف متنوعی از آش‌های محلی روبه‌رو می‌شوید. آش رشته یکی از معروف‌ترین‌ها در خانواده آش‌ها است. این آش خوشمزه با اندکی تنوع در دستور تهیه و سِرو در شهرهای مختلف ایران پخته و نوش‌جان می‌شود.

در گشت‌وگذار خیابانی خود هم می‌توانید به فروشگاه‌های مختلف آش رشته در تهران سری بزنید. برخی از آش‌فروشی‌های این شهر آن‌قدر قدیمی و معروف‌اند که شهرتی ملی و حتی بین‌المللی هم پیدا کرده‌اند. اگر دم غروب یا در زمستان و پاییز به‌سراغ این غذای خیابانی بروید، بیشتر به دلتان خواهد نشست. ماه رمضان که می‌رسد، آش‌فروشی‌های تهرانی پرکارتر و جذاب‌تر از همیشه هم می‌شوند و معمولاً صفی طولانی برای خرید از آن‌ها را همیشه مشاهده می‌کنید.

۲. فلافل و سمبوسه
سمبوسه با آن نان تُرد و خوشمزه و مواد تندوتیز درونش و فلافل‌های برشته دوست‌داشتنی هم از غذاهای معروف و محبوب خیابان‌های تهران هستند. هرچند که ریشه این غذاها جنوب ایران است، اما تهرانی‌ها هم در پخت و عرضه‌شان ابتکار عمل را به‌دست گرفته‌اند. این روزها، فلافل‌ها و سمبوسه‌فروشی‌ها از روش‌های تازه‌تری برای سِرو و عرضه محصولات خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از اغذیه‌فروشی‌ها، امکان خرید فلافل را به‌شکل سلف‌سرویسی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در قدم‌زدن در پایتخت می‌توانید به‌سراغ این دو غذای جنوبی و خوشمزه هم بروید. فلافل و سمبوسه فقط مخصوص ایرانی‌ها نیست و در خاورمیانه شهرتی زیاد دارد. حتی در کشورهای مختلف دیگر هم فلافل و سمبوسه با طرفداران زیادی روبه‌رو هستند.

۳.جگر
جگر یکی از جذاب‌ترین غذاهای خیابانی تهران است. طرفداران این کباب خوشمزه می‌دانند که خوردن جگر در ناحیه‌ای خوش‌آب‌وهوا از تهران مانند درکه و دربند چقدر دل‌چسب است. نقاط مختلف دیگر شهر هم جگرفروشی‌هایی با خوراک‌های لذیذ و کباب‌های اشتهابرانگیز دارند. بنابراین، اگر قصد شکم‌گردی در تهران را دارید، از خوردن جگر و متعلقات آن هم غافل نشوید. در کنار چند سیخ جگر، حتماً دل و قلوه را هم سفارش بدهید.

۴.بلال و باقالی
چرخ پر از بلال و باقالی دست‌فروش‌های قدیمی تصویر جذاب و محبوبی برای ایرانی‌ها است. این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها از قدیم و گذشته، در درست‌کردن و عرضه غذاهای خیابانی خوش‌ذوق بوده‌اند. هنوز هم دستفروش‌های ایرانی در تهران و شهرهای دیگر بساط باقالی و بلال را به‌راه می‌کنند و البته هنوز هم طرفداران سینه‌چاکی دارند.

این روزها که خرید آنلاین غذا و رستوران‌های رنگارنگ فراوان شده‌اند، استقبال از بلال و باقالی کمی کمتر شده، اما هنوز هم این دو جایگاه ویژه‌ای درمیان غذاهای خیابانی تهران و شهرهای دیگر دارند. بلال سرخ‌شده روی آتش داغ و باقالی‌هایی با طعم گلپر از غذاهای نوستالژیک ایرانی در خیابانی تهران و نقاط دیگر کشورند.

۵. لبو
دستفروش‌های تهرانی علاوه‌بر باقالی و بلال، گزینه جذاب دیگری هم برای پذیرایی از رهگذران خیابان‌های پایتخت دارند. بله! لبو هم از آن خوراک‌های خیابانی معروف و دل‌نشین ایرانی است که در زمستان‌ها حسابی می‌چسبد. فرض کنید، برف می‌بارد و هوا سرد است و خودتان را به بلالی داغ و شیرین در کنار خیابان مهمان می‌کنید. تصویر دل‌نشین و خاطره‌انگیزی است. این بار که زمستان آمد، در گشت‌وگذارهایتان در خیابان‌های پایتخت، لبوخوردن را از یاد نبرید.

غذاهای خیابانی دیگر در تهران

علاوه‌بر این موارد، غذاهای خیابانی دیگری هم در پایتخت ایران قابل دسترسی‌اند. تهران پایتخت جذابی برای شکم‌گردی است. سفارش غذا در این شهر و سرزدن به پاتوق‌های خوشمزه‌فروشی‌هایش از دیرباز تفریحی مطلوب و پرطرفدار بوده است. برای مثال، این پیشنهادها را هم به‌خاطرتان بسپارید:

    . حلیم؛ اگرچه نام حلیم با صبحانه‌ روزهای تعطیل ایرانی‌ها یا نذری بسیار عجین است، اما میل‌کردن آن در خیابان و گشتی در پایتخت هم توصیه می‌شود. حلیم‌فروشی‌های بسیار معروفی در تهران مشغول به کارند که قدمتشان به سال‌هایی بسیار طولانی و زیاد می‌رسد.
   . عدسی؛ در روزهای سرد پاییز و زمستان، کاسه‌ای عدسی داغ از بهترین غذاهای خیابانی شهر تهران است. عدسی‌های خوشمزه‌ای که با ادویه‌ تندوتیز می‌شوند، گزینه جذابی برای شکم‌گردی خیابانی در پایتخت‌اند.
    . شاورما؛ این مورد هم از آن ساندویچ‌های خوشمزه و سبکی است که با نانی مانند لواش و محتویات خوش‌طعمی نظیر گوشت و مرغ با سبزیجات و ادویه‌ها درست می‌شود. البته شاورما هم غذایی خاورمیانه‌‌ای است و فقط در ایران و تهران آماده نمی‌شود.
    . فرنی؛ قراردادن فرنی در فهرست غذاها شاید کار آن‌چنان درستی نباشد. بااین‌حال، فرنی شیرین و خوشمزه هم می‌تواند در فهرست غذاها و خوراکی‌های دل‌نشین ایرانی و تهرانی قرار بگیرد. بیشتر آش‌فروشی‌ها یا بعضی بستنی‌فروشی‌ها، فرنی هم می‌فروشند.
این روزها، فودتراک‌ها جای چرخ‌های دستفروشی قدیمی را گرفته‌اند: ماشین‌های خوش‌رنگ و بامزه‌ای که غذاهای مختلف سرو می‌کنند، نقش پررنگی در عرضه غذاهای خیابانی تهران و شهرستان‌ها پیدا کرده‌اند. دیگر فقط پای غذاهای سنتی و ساندویچ‌های قدیمی به‌میان نیست.
لبو

در تهران می‌توانید از این فودتراک‌ها یا دکه‌ها و فروشگاه‌های سیار و ثابت مختلف، انواع خوراکی‌های متنوع غیرایرانی مانند پیتزا و نان‌های خوشمزه مختلف را هم سِرو می‌کنند. انتخاب‌های رنگارنگی در قدم‌زدن در خیابان‌های تهران پیش رویتان است. از آش و لبو تا انواع ساندویچ‌ها و خوراکی‌های خارجی که پایشان به ایران هم باز شده است. این شما هستید که بنا به بودجه و سلیقه‌تان، از میان فهرست متنوع خوراکی‌های موجود دست به انتخاب می‌زنید.

در آخر
تهران پایتخت پرجمعیتی و شلوغی است، اما گشتن در خیابان‌هایش نشاط خاصی دارد. هرچند که ترافیک زیاد است، ازدحام هم گاهی آزاردهنده می‌شود، اما خیابان‌های رنگارنگ و گرمای زندگی در آن جریان دارد. در این خیابان‌ها با اغذیه‌فروشی‌های خیابانی رنگارنگ، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مختلفی هم روبه‌رو می‌شوید. با سفارش غذا خودتان را به یکی از غذاهای خوشمزه مهمان کنید و از گشتی در پایتخت و خیابان‌هایش لذت ببرید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .