تبیان، دستیار زندگی

خونریزی زیر ملتحمه چشم چیست؟

دلایل پارگی رگ در چشم و توصیه‌‌های درمانی

می‌تواند وحشت‌انگیز باشد که در آینه نگاه کنید و لکه‌ای قرمز در چشمتان ببینید. این اتفاق که به آن خونریزی زیر ملتحمه می‌گویند برخلاف ظاهر ترسناکی که دارد به‌ندرت خطرناک بوده و معمولاً خودش در عرض یکی دو روز برطرف می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاره شدن رگ چشم
خونریزی زیر ملتحمه زمانی است که یک رگ ریز دقیقاً در زیر لایهٔ شفاف ملتحمه چشم پاره می‌شود. خون بین صلبیه و لایهٔ شفاف ملتحمه جمع ده و لکه‌ای به رنگ قرمز روشن در چشم می‌اندازد که ظاهر ناخوشایندی دارد.
بعضی افراد ممکن است در حالتی که خونریزی زیر ملتحمه رخ می‌دهد کمی احساس خارش داشته باشند و عده‌ای نیز اصلاً چیزی احساس نکنند و فقط وقتی در آینه نگاه می‌کنند متوجه این خونریزی شوند.
خونریزی زیر ملتحمه دقیقاً مثل کبودی روی پوست است و نیازی به درمان ندارد. این عارضه در عرض ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود؛ اما ممکن است تا ۳ هفته نیز طول بکشد و از قرمز به رنگ صورتی یا قهوه‌ای روشن و یا زرد رسیده و در نهایت کاملاً پاک شود.
خونریزی زیر ملتحمه معمولاً درد ندارد اما می‌تواند به‌طورکلی حساسیتی در اطراف چشم ایجاد کند. همچنین ممکن است وقتی پلک می‌زنید کمی احساس ناراحتی کنید که به‌خاطر اختلال در پرده اشکی است. قطره اشک مصنوعی می‌تواند این احساس ناراحتی را تسکین دهد.


علت خونریزی زیر ملتحمه چشم چیست؟

در بیشتر موارد، خونریزی زیر ملتحمه خودبه‌خود و بدون دلیل خاصی رخ می‌دهد؛ اما احتمال این اتفاق در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر است.
علت‌های معمول پارگی رگ در چشم:
. سرفه‌های شدید
. عطسه قدرتمند
. فشار به چشم
. استفراغ
. محکم مالیدن چشم
. تروما، مثلاً یک شیء خارجی در چشم
خونریزی زیر ملتحمه برای هر کسی می‌تواند روی بدهد؛ اما در افرادی که بیماری‌های مربوط به رگ دارند بیشتر است، مثلاً فشارخون بالا یا دیابت و یا افرادی که عوارض خونی دارند. در این شرایط، رگ‌های خونی حساس‌تر شده و در نتیجه بیشتر مستعد پارگی‌اند.
کسانی که داروهایی مصرف می‌کنند؛ مانند رقیق‌کننده‌های خون (آسپرین و وارفارین و...) و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ممکن است بیشتر در معرض خونریزی زیر ملتحمه باشند.
خونریزی زیر ملتحمه می‌تواند در اثر ترومایی رخ بدهد که یک وضعیت اورژانسی پزشکی می‌باشد. اگر در اثر آسیب به سر دچار خونریزی زیر ملتحمه شدید باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.
خونریزی زیر ملتحمه می‌تواند در اثر سرفه و عطسه محکم و یا فشار استفراغ نیز رخ بدهد. این حرکات موقتاً فشار داخل رگ‌ها را بالا می‌برند و منجر به پارگی یکی از این مویرگ‌های ظریف می‌شوند. اگر چشمتان را بمالید یا چیز سنگینی بلند کنید باز هم ممکن است خونریزی زیر ملتحمه رخ بدهد. ضمناً وقوع این حالت بعد از جراحی چشم نیز غیرمعمول نیست.

اگر دچار خونریزی زیر ملتحمه شدید چه باید بکنید؟

خونسرد باشید
هر چند دیدن لکه خون در چشم اصلاً خوشایند نیست؛ اما باید خونسردی خود را حفظ کرده و آرام باشید؛ چون به‌احتمال زیاد مشکل خاصی وجود ندارد.

خونریزی زیر ملتحمه می‌تواند در اثر سرفه و عطسه محکم و یا فشار استفراغ نیز رخ بدهد. این حرکات موقتاً فشار داخل رگ‌ها را بالا می‌برند و منجر به پارگی یکی از این مویرگ‌های ظریف می‌شوند. اگر چشمتان را بمالید یا چیز سنگینی بلند کنید باز هم ممکن است خونریزی زیر ملتحمه رخ بدهد


چشم‌ها را نمالید
هر کاری می‌کنید به چشمتان دست نزنید و آن را نمالید. ممکن است چشمتان نسبت به لمس حساس شده باشد و مالیدن آن را بدتر کند.

بهداشت را خوب رعایت کنید
قبل از دست‌زدن به چشم به هر دلیلی، دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویید.

از کمپرس سرد استفاده کنید
برای کاهش التهاب و آرام‌کردن چشم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

اشک مصنوعی
قطره اشک مصنوعی می‌تواند تحریک چشم را کاهش دهد و در صورت نیاز می‌توانید از قرص مسکن نیز استفاده کنید.

فعالیت سنگین انجام ندهید
سعی کنید از انجام هر فعالیتی که فشار خونتان را بالا می‌برد پرهیز کنید، چیز سنگینی بلند نکنید و هنگام دفع زور نزنید.

عینک‌آفتابی بزنید
اگر دوست ندارید دیگران لکه خون چشمتان را ببینند می‌توانید عینک‌دودی بزنید.

حواستان به علائم باشد
طی ساعت‌ها و روزهای پیش رو، حواستان به چشمتان باشد و اگر متوجه شدید حجم خون جمع شده در چشم بیشتر شده یا شرایط بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

از برخی از داروها پرهیز کنید
بعضی از داروها مانند آسپرین می‌توانند خون را رقیق کرده و تجمع خون در چشم را بدتر کنند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن نیز می‌توانند شما را بیشتر مستعد خونریزی زیر ملتحمه کنند. در صورت امکان از مصرف این داروها خودداری نمایید.

با پزشک مشورت کنید
بهتر است برای اینکه مطمئن شوید هیچ مشکل دیگری وجود ندارد و عامل خاصی باعث خونریزی زیر ملتحمه‌تان نشده به پزشک مراجعه کنید.
اگر قبلاً دچار خونریزی زیر ملتحمه شده باشید، به‌احتمال زیاد رگ‌های این ناحیه از چشمتان ضعیف شده‌اند و ممکن است باز هم این اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق مکرراً روی می‌دهد باید برای بررسی‌های لازم به پزشک مراجعه کنید.
اگر در دیدتان تغییری ایجاد شد یا با حرکت چشم‌دردی احساس کردید باید به پزشک مراجعه کنید.

ریسک فاکتورهای خونریزی زیر ملتحمه

دیابت
دیابت عارضه‌ای است که می‌تواند به رگ‌های خونی در تمام بدن آسیب بزند. آسیب چشم در دیابت زمانی رخ می‌دهد که قند موجود در خون، رگ‌های ریز تغذیه‌کننده شبکیه را مسدود کرده و باعث نشت مایعات یا خون می‌شود.

فشارخون بالا
فشارخون بالا می‌تواند باعث پارگی مویرگ‌ها شود. به همین دلیل اگر در معرض خونریزی زیر ملتحمه هستید باید فشار خونتان را کنترل کنید.

اختلالات مربوط به لخته‌شدن خون
اگر خون شما در لخته‌شدن مشکل داشته باشد می‌تواند باعث رقیق‌شدن خونتان شود که به این معنی است که ممکن است حتی با یک بریدگی کوچک هم زیاد خونریزی کنید.
در پایان
خونریزی زیر ملتحمه هر چند نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما به‌ندرت جدی است. اما اگر اغلب برایتان تکرار می‌شود یا عارضه‌ای مزمن مثل دیابت یا فشارخون بالا دارید، باید برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.