تبیان، دستیار زندگی

حقایقی جالب در مورد سیب

سیب میوه‌ای خوشمزه و جذاب و پرخاصیت است که می‌توانید به‌عنوان یک میان‌وعده ارزشمند به‌راحتی هر جا با خودتان ببرید و هر زمانی از آن استفاده کنید. سیب سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیب
نام علمی سیب Malus domestica است. تاریخچه سیب به هزاران سال پیش برمی‌گردد که انسان برای اولین‌بار آن را برداشت کرد و سیب همچنان نماد سلامتی و تغذیه سالم است. سیب را می‌توانید به‌تنهایی یا در انواع سالاد و سس مصرف کنید.

سیب سرشار از پکتین

آیا می‌دانستید سیب برای میکروبیوم روده‌تان خوب است؟ سیب غنی از فیبرهای دوستدار روده است؛ اما از سویی دیگر دارای فیبرهای مفید دیگری به نام پکتین نیز هست که نوعی پری‌بیوتیک محسوب می‌شود. باکتری‌های سالم روده که در روده‌های شما زندگی می‌کنند عاشق پکتین هستند. وقتی سیب و دیگر غذاهای پکتین‌دار می‌خورید، باکتری‌های سالم روده‌تان آنها را می‌بلعند و آنها را تخمیر می‌کنند. طی تخمیر، اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می‌شود و این اسیدها می‌توانند التهاب را کاهش بدهند.
مطالعات نشان می‌دهند اسیدهای چرب کوتاه زنجیره مانند بوتیریک اسید و پروپیونیک‌اسید می‌توانند ریسک سرطان کولون را کاهش بدهند. ضمناً پکتین، گوارش را کُند کرده و جلوی افزایش گلوکز بعد از خوردن غذا را می‌گیرد. اگر سیب ارگانیک می‌خرید و آن را خوب می‌شویید می‌توانید آن را با پوست بخورید. خوردن سیب با پوست یعنی پکتین بیشتر برای بدن. زیرا پوست سیب حاوی مقدار قابل‌توجهی از فیبر سیب است. علاوه بر این، خوردن سیب با پوست به دلیل پکتین و فیبرهای دیگری که دارد می‌تواند کلسترول LDL خون را پایین بیاورد.

سه‌چهارم فیبر سیب در پوست آن است

آیا می‌دانستید که پوست سیب دارای بیشتری ظرفیت فیبر آن است؟ فیبر به گوارش و کنترل اشتها کمک می‌کند و روده‌هایتان را سالم نگه می‌دارد و التهاب را کاهش می‌دهد. ضمناً فیبر سیب می‌تواند قند خون را تثبیت کند؛ بنابراین اگر پوست سیب را جدا کنید خودتان را از خاصیت مهمی محروم کرده‌اید. شما می‌توانید سیب‌های ارگانیک را به طور کامل به پوست بخورید. سعی کنید سیب ارگانیک بخرید؛ چون به سیب‌های معمولی بسیار سم زده می‌شود.
اگر برای کاهش وزن مشکل دارید سعی کنید غذاهای فیبردار بیشتری وارد رژیم غذایی خود کنید، مثل سیب. سیب میوه‌ای کم‌کالری و پُر از مواد مغذی است. سیب دارای قندهای طبیعی است؛ اما چون فیبر و آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد جلوی بالارفتن ناگهانی قند خون را می‌گیرد.

فلاوونوئید کوئرستین موجود در سیب می‌تواند از نورون‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و در نتیجه ریسک بیماری نورولوژیکی آلزایمر را کاهش دهد


سیب عضوی از خانواده گل‌سرخیان است

آیا می‌دانستید که سیب از خانوادهٔ گل‌سرخیان است؟ در واقع سیب‌ها دارای DNAهای مشترک زیادی با اعضای دیگر خانواده گل‌سرخیان مانند گلابی و آلو هستند. دیگر اعضای خانواده گل‌سرخیان شامل توت‌فرنگی و هلو و گیلاس می‌شوند. شاید هیچ‌وقت فکر نمی‌کردید سیب از خانواده گل‌سرخیان باشد، عجیب نیست؟ به رنگ سرخ و زیبای سیب نگاه کنید!

«خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند» واقعیت دارد

حتماً بارهاوبارها شنیده‌اید که خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر رفتن بی‌نیاز می‌کند. اما آیا می‌دانستید این توصیه از سال ۱۹۱۳ رواج پیدا کرده است؟ این کلمات بیخود کنار هم چیده نشده‌اند. سیب باتوجه‌به محتوای مغذی که دارد به‌خوبی با التهاب در بدن می‌جنگد و مانند یک سد دفاعی در برابر بیماری‌های مزمنی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان است.

سیب به عملکرد ریه‌ها کمک می‌کند

برخی مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی که سیب زیاد در آن وجود دارد به عملکرد بهتر ریه‌ها کمک کرده و علائم آسم را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق معلوم شد خوردن پنج سیب یا بیشتر در هفته می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی را کاهش داده و جلوی افت عملکرد ریه در اثر سالخوردگی را بگیرد. عامل این خاصیت چیست؟ سیب منبع عالی کوئرستین است که یک بیوفلاوونوئید با فعالیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. سیب به‌ویژه برای کاهش التهاب راه‌های هوایی مفید می‌باشد.
سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوئرستین می‌باشد که خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌تواند التهاب ناشی از آسم آلرژیک را کاهش بدهد. ضمناً یک سری از یافته‌ها نشان داده‌اند کوئرستین به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند. کوئرستین به میزان بسیار زیادی در پوست سیب وجود دارد.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب

چین در صدر لیست تولیدکننده‌های سیب در دنیا قرار دارد و هر ساله ۴۴ میلیون تُن سیب تولید می‌کند. ایالات متحده آمریکا دومین تولیدکننده سیب در دنیاست. بیشتر ایالات آمریکا سیب تولید می‌کنند؛ اما واشنگتن از جهت تولید سیب جلوتر بوده و سالانه ۱۲۵ میلیون جعبه سیب تولید می‌کند.

سیب انواع زیاد و متعددی دارد

چند نوع سیب داریم؟ آماده‌اید تا شگفت‌زده شوید؟ ما بیش از ۷۵۰۰ نوع سیب در دنیا داریم که تقریباً ۲۵۰۰ نوع از آنها در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شوند. کاشتن درخت سیب یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که زود جواب نمی‌دهد. یک درخت سیب به پنج تا هفت سال زمان نیاز دارد تا به میوه دادن برسد، آن هم تحت شرایط مناسب. درخت سیب مقاوم است و می‌تواند در بیشتر شرایط آب‌وهوایی رشد کند.

مروری بر دیگر فواید سیب

کاهش کلسترول
فیبر محلول در آب موجود در سیب می‌تواند جلوی انباشت کلسترول در دیوارهٔ رگ‌ها را بگیرد و فشارخون را نیز پایین بیاورد.

کمک به هضم و گوارش
سیب علاوه بر اینکه به احساس سیری کمک می‌کند، فیبر محلول آن می‌تواند قند خونتان را کنترل کند. از آن‌سو، فیبر نامحلول موجود در سیب به هضم و گوارش کمک می‌کند، یبوست را کاهش می‌دهد و برای دفع و پاک‌سازی روده‌ها خوب است.

تقویت سیستم ایمنی بدن
فیبر محلول سیب که حاوی ویتامین C است می‌تواند سلول‌های ایمنی پیش التهابی را به سلول‌های ضدالتهاب تبدیل نماید.

مفید برای دیابت
سیب یک ماده غذایی عالی در رژیم غذایی افرادی است که دیابت نوع دوم دارند. این باور اشتباه وجود دارد که افرادی که دیابت دارند نمی‌توانند میوه بخورند. اما فیبر محلول سیب می‌تواند با کُند کردن سرعت ورود قند به جریان خون، سطح قند خون را کنترل کند.

کمک به کاهش وزن
شما می‌توانید با داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی کمک زیادی به کاهش وزن خود بکنید. فیبر، گوارش را کُند کرده و جلوی افزایش ناگهانی قند خون را می‌گیرد، سیر نگهتان می‌دارد و تمایلتان به پُرخوری را کاهش می‌دهد. یک عدد سیب متوسط فقط ۹۵ کالری دارد و به همین دلیل همیشه می‌تواند پاسخ خوبی به هوس شیرینی‌تان باشد.

پیشگیری از اختلالات نورولوژیکی
فلاوونوئید کوئرستین موجود در سیب می‌تواند از نورون‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و در نتیجه ریسک بیماری نورولوژیکی آلزایمر را کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان
سیب می‌تواند با سرطان نیز مبارزه کند. چندین مطالعه نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان‌هایی موجود در سیب می‌توانند احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه را کاهش بدهند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.