تبیان، دستیار زندگی

آیا هوش مصنوعی می‌تواند انتخابات را پیش‌بینی کند؟

رشد سریع هوش مصنوعی و فقدان مقررات منسجم، چالش‌های اخلاقی و فنی قابل‌توجهی را برای جامعه به همراه آورده است. پتانسیل تأثیرات منفی هوش مصنوعی شاید بیشترین تأثیر را در دولت و انتخابات داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوش مصنوعی می‌تواند انتخابات را پیش‌بینی کند ،  هوش مصنوعی  ،  دولت ، انتخابات ،
رشد سریع هوش مصنوعی مولد در طول سال گذشته، فرصت‌های جدیدی را برای استفاده نادرست آن به‌ویژه از نظر تصاویر، ویدئوها و متن‌های جعلی که می‌توان از آنها برای ترویج اطلاعات نادرست انتخاباتی استفاده کرد، فراهم کرده است. این اطلاعات ساختگی می‌تواند بر توانایی دستیابی به انتخابات آزاد و منصفانه تأثیر منفی بگذارد. بسیاری از تصاویر، ویدئوها و کلیپ‌های صوتی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی این‌قدر کیفیت بالایی دارند که به نظر می‌رسد معتبر هستند و به گمراه‌کردن رأی‌دهندگان برای حمایت از نامزدهای خاص یا احزاب سیاسی یا شاید اصلاً رأی ندادن کمک می‌کند.

فناوری هوش مصنوعی به‌وضوح این پتانسیل را دارد که چالش‌های مرتبط با انتخابات، از جمله گسترش اطلاعات نادرست و آسیب‌پذیری‌های سایبری در دستگاه‌های انتخاباتی را تشدید کند. دولت‌ها و جامعه باید برای امنیت رأی‌دهندگان در برابر چنین تهدیدهایی تلاش کنند. تاکتیک‌های دولت شامل اقدامات فوری مانند انتشار اطلاعات اصلاحی و تقویت قوانین آنلاین، مانند محدودکردن تبلیغات سیاسی فریبنده آنلاین است. بااین‌حال، در انجام این کار، سیاست‌گذاران و مدافعان باید کاربردهای مختلف و مفید هوش مصنوعی را هم در نظر داشته باشند و رویکردهای ظریفی را توسعه دهند که بدون آسیب بتوان از آن استفاده کرد.

حال که در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم و هوش مصنوعی پیش‌ازاین به‌عنوان دستیار در اختیار کاندیداهای ریاست‌جمهوری قرار داده شده بود، برخی در خصوص نتیجۀ انتخابات با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند و برای عده زیادی این سؤال ایجاد شده است که:


آیا هوش مصنوعی می‌تواند نتیجۀ انتخابات را پیش‌بینی کند؟

برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری پیچیده، داده‌های تاریخی و اطلاعات مختلفی مثل نظرسنجی‌ها، الگوهای رأی‌گیری گذشته و اطلاعات جمعیت‌شناسی، پیش‌بینی‌هایی درباره نتایج انتخابات ارائه دهد، اما، پیش‌بینی نتایج انتخابات بادقت بالا چالش‌های زیادی دارد و عوامل متعددی می‌توانند بر صحت پیش‌بینی‌ها تأثیر بگذارند.

مواردی مثل کیفیت و دقت داده‌ها، تغییرات ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی، تعصبات الگوریتمی و پیچیدگی رفتار انسان از عواملی هستند که می‌توانند دقت پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی را تحت‌تأثیر قرار دهند. چرا که اگر الگوریتم‌های هوش مصنوعی با داده‌های تعصب‌دار آموزش داده شوند، ممکن است نتایج تعصب‌آمیز تولید کنند و رفتار رأی‌دهندگان می‌تواند بسیار پیچیده و تحت‌تأثیر عوامل مختلفی باشد که همه آنها به‌راحتی قابل مدل‌سازی نیستند.

در مجموع، درحالی‌که هوش مصنوعی می‌تواند ابزار مفیدی برای پیش‌بینی نتایج انتخابات باشد و تحلیل‌های ارزشمندی ارائه دهد، اما نتایج آن نباید به‌عنوان پیش‌بینی‌های قطعی و بدون خطا در نظر گرفته شوند.

خطرات و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات

اطلاعات نادرست و دیپ‌فیک: توانایی هوش مصنوعی برای ایجاد دیپ‌فیک و انتشار اطلاعات نادرست، به‌ویژه از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند روایت‌های نادرست ایجاد کند، هویت نامزدها را جعل کند و افکار عمومی را دست‌کاری کند. از نظر بسیاری از کارشناسان، گسترش اطلاعات نادرست و جعل‌های عمیق، جدی‌ترین تهدید را برای یکپارچگی انتخابات و اعتماد رأی‌دهندگان ایجاد می‌کند.

تداخل در انتخابات: هوش مصنوعی می‌تواند توسط بازیگران داخلی و خارجی برای هدف قراردادن یکپارچگی سیستم‌های انتخاباتی مانند پایگاه‌های اطلاعاتی ثبت‌نام و ماشین‌های رأی‌گیری و همچنین بهره‌برداری از روان‌شناسی انسانی برای تحت‌تأثیر قراردادن رأی‌دهندگان و نتایج استفاده شود.

سوگیری الگوریتمی: یکی از نگرانی‌های اصلی هوش مصنوعی، احتمال تعصب یا تبعیض الگوریتمی است که می‌تواند منجر به سیستم‌هایی شود که ممکن است به طور ناخواسته گروه‌های خاصی از رای‌دهندگان را سلب کنند و به نفع نامزدها یا احزاب خاصی باشند.

نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی: خطر نقض اطلاعات و سوءاستفاده می‌تواند رأی‌دهندگان را در معرض سرقت هویت، تقلب یا آزار و اذیت قرار دهد.

فرصت‌ها و مزایای استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات

علی‌رغم این چالش‌ها و خطرات، هوش مصنوعی ممکن است تأثیر مثبت قابل‌توجهی بر انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشد. فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای دسترسی به رأی‌دهندگان بیشتر و اطلاع‌رسانی آن، تقویت یکپارچگی انتخابات و کارآمدتر کردن کل فرایند رأی‌دهی ارائه می‌دهد. در اینجا چند روش وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند نقش مثبتی در انتخابات داشته باشد:

پیام‌رسانی هدفمند: هوش مصنوعی می‌تواند به کمپین‌ها کمک کند تا با جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل حجم عظیمی از داده‌های جمعیتی و رفتاری رای‌دهندگان، پیام‌هایی را ایجاد کنند که مخاطبان را بادقت بیشتری هدف قرار دهند. هوش مصنوعی می‌تواند برای تقسیم‌بندی مخاطبان و تنظیم پیام‌هایی که برای ارزش‌ها و علایق فردی رأی‌دهندگان جذاب است، استفاده شود و به کمپین‌ها کمک می‌کند رای‌دهندگان بیشتری، به‌ویژه آن‌هایی که تصمیم نگرفته‌اند یا در حالت نوسانی قرار دارند، به دست بیاورند.

پاسخ‌های فوری: از هوش مصنوعی می‌توان برای ایجاد پاسخ‌های فوری به ویدئوها، سخنرانی‌ها و اخبار فوری استفاده کرد که می‌تواند رای‌دهندگان را مطلع کند. همچنین می‌تواند به کمپین‌ها کمک کند تا محتوا و احساسات اظهارات مخالفان خود را تجزیه‌وتحلیل کنند تا بتوانند پیام‌های متقابل مؤثرتری ارائه دهند.

اداره انتخابات: هوش مصنوعی می‌تواند برخی از وظایف انتخاباتی، مانند تأیید صلاحیت رأی‌دهندگان، اسکن و شمارش آرا و شناسایی و رفع خطاها را ساده و خودکار کند.

آموزش رأی‌دهندگان: هوش مصنوعی می‌تواند برای آموزش رأی‌دهندگان با ارائه اطلاعات مرتبط و قابل‌اعتماد در مورد نامزدها، پلتفرم‌های آنها و فرایند رأی‌گیری استفاده شود. این ابزارها می‌توانند به رای‌دهندگان کمک کنند تا منابع و دیدگاه‌های مختلف را ارزیابی و مقایسه کنند.

به طور خلاصه، درحالی‌که دیپ‌فیک‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی و سایر رسانه‌های مصنوعی خطرات بسیار واقعی برای انتخابات ایجاد می‌کنند، اما می‌توان از این فناوری خلاقانه استفاده کرد. برای شروع، دولت‌ها و جامعه مدنی باید اطلاعات دقیق در مورد روند انتخابات را ترویج دهند، از جمله از طریق کمپین‌های آموزش عمومی برای توانمندسازی شهروندان برای تشخیص حقیقت از دروغ و ایجاد تیم‌های واکنش سریع برای نظارت و مقابله با اطلاعات نادرست.