تبیان، دستیار زندگی

 چگونه تلفن همراه و هوش مصنوعی می‌توانند سکته را تشخیص دهند

تلفن‌همراه و هوش مصنوعی علیه سکته

هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشینی می‌توانند سکته مغزی را در سراسر روند آن از جمله پیشگیری، پیش‌بینی، تصویربرداری عصبی، تشخیص، درمان و کمک به بهبودی تقویت کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلفن‌همراه و هوش مصنوعی علیه سکته ، هوش مصنوعی ، تلفن‌ همراه ، سکته مغزی ،
هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشینی می‌توانند سکته مغزی را در سراسر روند آن از جمله پیشگیری، پیش‌بینی، تصویربرداری عصبی، تشخیص، درمان و کمک به بهبودی تقویت کنند.

 سکته مغزی و قلبی یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر و ناتوانی شدید طولانی‌مدت در سراسر جهان است. تشخیص سریع و دقیق این رویدادها می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را نجات دهد. با پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی و تلفن‌های همراه، اکنون امکان تشخیص و هشدار زودهنگام در مورد سکته‌ها با استفاده از این ابزارها فراهم شده است.

ادغام هوش مصنوعی در حوزه پزشکی آغاز عصر جدیدی است که انتظار می‌رود بینش‌هایی فراتر از سرعت و وسعت آنچه که افراد می‌توانند انجام دهند به دست آورد. هوش مصنوعی پتانسیل قابل‌توجهی برای بهبود در کل مدیریت سکته مغزی دارد: تشخیص سریع‌تر و تجویز درمان حاد برای پیشگیری مؤثرتر و کمک به روند بهبودی. زمان عامل اصلی تعیین‌کننده در نتایج بیماران سکته مغزی است. هوش مصنوعی به اولویت‌بندی موارد کمک می‌کند. مثلاً در بیمارستان‌ها توانایی تصمیم‌گیری سریع در مورد گزینه‌های درمانی، بهترین مراقبت را برای بیماران تضمین می‌کند. علائم سکته مغزی اغلب پنهان یا مبهم هستند. در چنین مواردی، بیماران پس از رسیدن به بیمارستان باید به کمک یک مجموعه آزمایش ارزیابی شوند. اگر آزمایش‌ها نشان دهند که سکته مغزی رخ‌داده است، درمان آغاز می‌شود. اگر پزشکان بدانند که یک بیمار قبلاً به‌عنوان یک مورد ابتلا به سکته تأیید شده است، می‌توانند درمان را به‌محض رسیدن بیمار به بیمارستان آغاز کنند. هر چه تشخیص و درمان زودتر انجام شود، احتمال بقا و کاهش عوارض ناشی از سکته بیشتر خواهد بود. هوش مصنوعی و فناوری‌های تلفن همراه می‌توانند نقش مهمی در کاهش زمان تشخیص و افزایش دقت آن ایفا کنند.

 نجات زندگی با هوش مصنوعی: تشخیص سکته با تلفن همراه

 اینجاست که فناوری آزمایشی تلفن همراه هوشمند وارد می‌شود. یک نرم‌افزار جدید که توسط گروهی از دانشمندان «مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن» (RMIT) توسعه‌یافته، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تحلیل ویدئویی از چهره بیمار استفاده می‌کند که در حال لبخندزدن است. اگر مشخص شود که حرکات عضلات صورت بیمار بیش از اندازه نامتقارن هستند، نرم‌افزار هشدار می‌دهد که بیمار اخیراً سکته را تجربه کرده است. در واقع اپلیکیشن‌های تلفن همراه از تکنیک‌های تشخیص صوت و تصویر برای شناسایی علائم سکته استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند اختلال در گفتار یا عدم تقارن صورت که از علائم شایع سکته مغزی است را تشخیص دهند.

 در نمونه‌های دیگر نیز تلفن‌های همراه مدرن دارای سنسورهای متعددی مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و سنسورهای بیومتریک هستند. این سنسورها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت حرکتی و فیزیولوژیکی فرد فراهم کنند. به‌عنوان‌مثال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تغییرات غیرمعمول در حرکت یا تعادل کاربر را تشخیص دهند که ممکن است نشان‌دهنده وقوع سکته مغزی باشد.
همچنین اپلیکیشن‌های پیشرفته می‌توانند به داده‌های پزشکی کاربران مانند نوار قلب (ECG) دسترسی داشته باشند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تحلیل این داده‌ها می‌توانند علائم هشداردهنده سکته قلبی را شناسایی کنند. این سیستم‌ها با استفاده از یادگیری ماشین، الگوهای غیرعادی در ECG را تشخیص داده و به کاربر هشدار می‌دهند.

نمونه‌های کاربردی

FAST AI: این اپلیکیشن از تکنیک‌های پردازش تصویر برای شناسایی عدم تقارن در صورت و اختلالات گفتاری استفاده می‌کند.
Cardiogram: این برنامه با استفاده از داده‌های نوار قلبی که توسط سنسورهای پوشیدنی ثبت می‌شود، علائم سکته قلبی را شناسایی می‌کند.
StrokeRisk: این اپلیکیشن با ترکیب داده‌های بیومتریک و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ریسک سکته مغزی را پیش‌بینی می‌کند.

 ابزارهای هوش مصنوعی برای تقویت ارزیابی بالینی سکته مغزی حاد، به‌ویژه در شرایطی که تخصص عصبی فوری در دسترس نیست، درحال‌توسعه هستند. این شامل حمایت از غربالگری و تریاژ سکته مغزی پیش بیمارستانی توسط خدمات اورژانس پزشکی و افزایش معاینه عصبی توسط پزشکان و پرستاران در بخش‌های اورژانس روستایی یا با منابع محدود است.

 تصویربرداری عصبی ابزار مهمی برای تشخیص، شناسایی و پیش‌آگهی سکته‌ها است. فناوری هوش مصنوعی زمینه‌ای است که به‌سرعت درحال‌رشد است و راه امیدوارکننده‌ای برای تجزیه‌وتحلیل سریع و کارآمد تصویربرداری فراهم می‌کند. همچنین هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را در توان‌بخشی پس از سکته هم ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی در حال ادغام با روبات‌های توان‌بخشی است، مانند اسکلت بیرونی دست‌وپا، درمان‌های بیوفیدبک، برنامه‌های توان‌بخشی واقعیت مجازی و مدارهای تحریک مرکزی - محیطی.

فناوری‌های هوش مصنوعی و تلفن همراه امکانات جدید و موثری برای تشخیص سریع و دقیق سکته‌های مغزی و قلبی فراهم کرده‌اند. این ابزارها با کاهش زمان تشخیص و افزایش دقت، می‌توانند نقش مهمی در نجات جان افراد و کاهش عوارض ناشی از سکته ایفا کنند. با این حال، همچنان باید به چالش‌های مربوط به حریم خصوصی و دقت تشخیص توجه ویژه‌ای داشت و به تاییدات پزشکی معتبر دست یافت.