تبیان، دستیار زندگی

جنگ غذا در غزه

بازرسان مستقل سازمان ملل متحد می‌گویند: بمباران‌های بی‌وقفه و هدف‌ قراردادن اماکن درمانی بخشی از سیاست مجازات دسته جمعی غیر نظامیان است و ارتش رژیم صهیونیستی در این ایام از تحمیل قطحی و گرسنگی به مردم به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند. بحران گرسنگی در ماه مارس(اسفند‌ 1402) به اوج خود رسید و تا کنون ده‌ها کودک به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند و وضعیت به جایی رسید که بعضی در نبرد زنده‌ماندن مجبور به خوردن علف شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : برزو صدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ غذا در غزه ، رژیم صهیونیستی ،  اسرائیل ،
طبق تحقیقات علمی تمام گروه‌های سنی در مدت زمان کوتاهی بر اثر گرسنگی شدید و سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه برای بدست آوردن این مدت زمان معیارهای متفاوتی مانند جنسیت، وزن، وضعیت سلامتی و ... را باید محاسبه کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که کودکان زیر 10 سال در مدت 2 تا 4 هفته بر اثر گرسنگی شدید و سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند. این مدت برای نوجوانان 3 تا 6 هفته، برای جوانان 7 تا 9 هفته، برای بزرگسالان 8 تا 12 و برای سالمندان 12 تا 18 هفته است.

این آمار و ارقام تقریبی را در ابتدای گزارش استفاده کردم تا با یک همزادپنداری تخمین بزنیم خواهران و برادرانمان حتی اگر بر اثر بمباران رژیم اسرائیل به شهادت نرسند در چند قدمی مرگی دردناک قرار دارند. مرگی که دلیل آن محاصره، تخریب مراکز درمانی، عدم دسترسی به آب، غذا و داور تبدیل به رویدادی روزانه شده است.

قحطی؛ کشنده‌تر از بمباران

فقط در هفته گذشته کودک بر اثر گرسنگی شدید و قطحی جان خود را از دست داده‌اند و طبق جدیدترین گزارش سازمان ملل که به طبقه‌بندی مرحله یکپارچه امنیت غذایی (IPC) اشاره کرده است: «۹۶ درصد جمعیت مردم غزه که شمار آن‌ها بیش از 2 میلیون نفر محاسبه می‌شود با ناامنی غذایی حاد در سطح «بحران» مواجه هستند.»

بیش از هشت ماه از محاصره کامل نوار غزه می‌گذرد و رژیم اسرائیل در این ایام جریان ورود مواد غذایی و اقلام پزشکی ضروری به شدت محدود شده است. محاصره در شمال غزه حتی شدیدتر شده است، منطقه ای که رژیم اسرائیل در آغاز جنگ تلاش کرد بیش از یک میلیون ساکن آن را آواره کند. بازرسان مستقل سازمان ملل متحد می‌گویند: بمباران‌های بی‌وقفه و هدف‌ قراردادن اماکن درمانی بخشی از سیاست مجازات دسته جمعی غیر نظامیان است و ارتش رژیم صهیونیستی در این ایام از تحمیل قطحی و گرسنگی به مردم به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند. بحران گرسنگی در ماه مارس(اسفند‌ 1402) به اوج خود رسید و تا کنون ده‌ها کودک به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند و وضعیت به جایی رسید که بعضی در نبرد زنده‌ماندن مجبور به خوردن علف شدند.

اگرچه پس از کشته شدن چندین امدادگر خارجی و انتشار گزارش مورد تائید سازمان ملل مبنی بر قریب اولوقوع بودن قحطی در غزه، این رژیم دسترسی به غزا را فقط به مقدار کمی راحت‌تر کرد. اما با تهاجم زمینی به رفح، تصرف گذرگاه رفح به عنوان شاهرگ حیاتی ورود آذوقه به غزه اوضاع دوباره وخیم شده و طبق اعلان دفتر رسانه‌ای دولت غزه در 50 روز گذشته هیچ بسته کمکی به نوار غزه وارد نشده است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گرفت که در دراز مدت قحطی می‌تواند آثار مخرب‌تری از بمباران‌های رژیم اسرائیل بر روی نسل‌ مردم فلسطین بگذارد.

نیم میلیون نفر در آستانه مرگ

آخرین رصد‌ها از وضعیت غزه نشان می‌دهد که تهدید قحطی همچنان ادامه دارد که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ نیم میلیون غیر‌نظامی شود. گزارش‌های مورد تائید سازمان ملل نشان می‌دهد که صد‌ها هزار نفر از مردم غزه شبانه روز را بدون خوردن حتی یک وعده غذا سپری می‌کنند.  به گفته IPC، علاوه بر تخریب گسترده خانه‌ها، بازارها و زیرساخت‌های غیرنظامی توسط اسرائیل، نزدیک به 60 درصد از زمین‌های کشاورزی غزه تخریب شده یا به شدت آسیب دیده است که به‌طور قابل‌توجهی بر سیستم غذایی تأثیر گذاشته و از طرف دیگر تمرکز جمعیت آواره در مناطق منجر به کاهش قابل توجه دسترسی به آب شده و خطر شیوع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. آمار‌ها نشان می‌دهد که تا اردیبهشت‌ماه امسال نزدیک به 70 درصد تاسیسات بهداشتی در سرتاسر غزه آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده‌ است. بر اساس این گزارش، سیستم‌های بهداشتی غزه نیز در ماه‌های آینده با فروپاشی کامل مواجه می‌شوند و «احتمال شیوع همه‌گیری» و احتمال «فاجعه بی‌سابقه در مقایسه با رنجی که از ماه اکتبر در غزه دیده شده» افزایش می‌یابد.

حلیمه بیگم، مدیر اجرایی موسسه امدادرسانی آکسفام در انگلستان می‌گوید:«بهبود جزئی شرایط شمال غزه نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل توانایی پایان دادن به این رنج را دارد. اما این دستاوردها (به دلیل جزئی بودن) به سرعت از دست می‌روند و شرایط غزه دوباره به سمت وخامت حرکت می‌کند.»

رنج بی‌پایان

دفتر رسانه دولتی غزه در 22 ژوئن گزارش داد که تاکنون حداقل 34 کودک در حال حاضر بر اثر سوء تغذیه در غزه جان خود را از دست داده‌اند(باید توجه داشت که این آمار معمولا برای جانباختگانی را در برمی‌گیرد که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری بوده‌اند و تعداد واقعی می‌تواند بیشتر باشد و به دلیل دسترسی محدود برای آژانس‌های امدادرسانی امکان ارزیابی کامل بحران در غزه وجود ندارد). آژانس پناهندگان فلسطینی (UNRWA) در اوایل ماه جاری اعلام کرد که بیش از 50000 کودک به دلیل سوء تغذیه حاد نیاز به درمان دارند و به نظر می‌رسد کمک به مردم غزه و به طور ویژه این کودکان مظلوم جز با قطع کامل جنگ امکان پذیر نخواهد بود.

منابع:

https://www.middleeasteye.net/news/war-on-gaza-palestinian-child-dies-malnutrition-gaza-hunger-crisis-rages

https://www.middleeasteye.net/news/half-million-face-starvation-gaza-report-finds

https://edition.cnn.com/2024/06/25/middleeast/israel-gaza-children-starvation-malnutrition-intl/index.html