تبیان، دستیار زندگی

اگر بعضی وقتها حس و حال آدمهای اطراف و شلوغی را ندارید؛ این گزارش را بخوانید

باتری اجتماعی بودنم تموم شد!

شنیدین میگن: «باتری اجتماعی بودنم تموم شده» بسیاری از ما این را تجربه کرده‌ایم و در این شرایط دعوت شدن به یک مهمانی مثل یک کابوس است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
باتری اجتماعی بودنم تموم شد، تعامل با افراد ،  اجتماعی شدن ، تعاملات اجتماعی،
چند دلیل وجود دارد که بعد از تعامل با افراد، باتری‌های اجتماعی ما به سرعت تمام می‌شوند:

 _تلاش برای شناخت فرد؛
 ما برای اجتماعی شدن باید یک‌سری اطلاعات به دست بیاوریم برای همین زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره را رمزگشایی می‌کنیم تا بفهمیم دیگران چه احساسی دارند و به چه چیزی فکر می‌کنند. باید چیزهای جالبی برای گفتن داشته باشیم، آنچه را که دیگران به اشتراک گذاشته‌اند به خاطر بسپاریم و به طور مناسب پاسخ دهیم‌ علاوه بر اینها باید مراقب عبارات و رفتار خود در موقعیت‌های اجتماعی باشیم و احساسات‌مان را مدیریت کنیم. همه این تلاش‌های ذهنی می‌تواند خسته‌کننده باشد، به خصوص اگر در موقعیت‌های ناآشنا یا استرس‌زا باشیم.

 _اضافه بار حسی؛
گاهی بودن در کنار افراد دیگر مخصوصا در محیطهای پرسروصدا می‌تواند کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد و اضافه‌بار حسی و خستگی ایجاد کند

 _سرمایه گذاری عاطفی؛
ما اغلب در تعاملات اجتماعی افکار، احساسات و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذاریم که این کار می‌تواند ما را از نظر عاطفی تخلیه کند، به خصوص اگر با مکالمات دشوار یا درگیری روبه‌رو باشیم.

_اضطراب اجتماعی؛
 موقعیت‌های اجتماعی برای برخی از افراد اضطراب و استرس ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به تخلیه سریع باتری اجتماعی آنها شود. آنها ممکن است در مورد آنچه دیگران فکر می‌کنند نگران باشند و برای آرامش و لذت بردن تلاش کنند.

 
_تفاوت‌های فردی؛
 هر فردی ظرفیت متفاوتی برای تعامل اجتماعی دارد. برخی از افراد به طور طبیعی با بودن در کنار دیگران، برون‌گراتر و پرانرژی‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر به زمان بیشتری برای تنهایی نیاز دارند تا دوباره شارژ شوند.

 چطور باتری اجتماعی‌بودن‌ را شارژ کنیم؟

-زمان خود را اولویت‌بندی کنید؛ خود را موظف به حضور در هر رویداد اجتماعی نکنید، موقعیت‌هایی را انتخاب کنید که واقعاً از آنها لذت می‌برید و با سطح انرژی شما همخوانی دارند.

 -استراحت کنید؛ اگر احساس خستگی می‌کنید، چند دقیقه خود را از فضا دور کنید تا دوباره شارژ شوید

-تمرکز حواس را تمرین کنید؛ روی نفس و لحظه حال تمرکز کنید تا ذهن خود را آرام کنید و استرس را مدیریت کنید.

 -حد و مرزها را تعیین کنید؛ اگر احساس خستگی می‌کنید، رد دعوت‌ها یا مودبانه معافیت از مکالمات اشکالی ندارد.

-مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید؛ در فعالیت‌هایی شرکت کنید که باعث شادی و آرامش شما می‌شود، مانند مطالعه، پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی.