تبیان، دستیار زندگی

گزارشی درباره همدلی (امپاتی)

کمی با کفش دیگران راه برو!

بهش میگن همدلی؛ یعنی توانایی درک عاطفی احساسات دیگران، دیدن چیزها و تصورشان از دیدگاه آنها. به این صورت که خود را در موقعیت دیگران قرار دهید و احساس کنید که آنها چه احساسی دارند. توانایی احساس همدلی به افراد این امکان را می‌دهد که به اصطلاح «با کفش دیگران راه بروند» و احساسات همدیگر را درک کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمی با کفش دیگران راه برو! ،   همدلی ، امپاتی ،

حرف زدن راحته اما تا حالا خودتو جای اون گذاشتی؟ 

میگفت: "از دستش خیلی ناراحتم، یک هفته مریض بودم و حتی با من تماس نگرفت! وقتی یاد خوبی‌هام میفتم از دست خودم عصبانی میشم، دستم نمک نداره!"

_ به این فکر نکردی شاید براش اتفاق بدی افتاده باشه؟ تو زنگ بزنی و حالش رو بپرسی؟

کاغذ بردار و بنویس چرا از دستش ناراحت و عصبانی هستی؟ خب حالا که تمرین اول رو انجام دادی کاغذی دیگه بردار و بدون قضاوت از دید اون فرد به این ماجرا نگاه کن. تمرین سختیه اما ارزشش رو داره، امتحانش کن.

همدلی

بهش میگن همدلی؛ یعنی توانایی درک عاطفی احساسات دیگران، دیدن چیزها و تصورشان از دیدگاه آنها. به این صورت که خود را در موقعیت دیگران قرار دهید و احساس کنید که آنها چه احساسی دارند. مثلا وقتی می‌بینید که شخص دیگری رنج می‌برد، مثلاً عزیزی را از دست میدهد، می‌توانید فوراً خود را در حال تجربه همان تجربه تصور کنید و احساس کنید که در حال حاضر به او چه می گذرد. توانایی احساس همدلی به افراد این امکان را می‌دهد که به اصطلاح «با کفش دیگران راه بروند»  و احساسات همدیگر را درک کنند.

نشانه‌های همدلی

برای آگاهی از میزان همدلی شما نسبت به افراد و موضوعات، نشانه و ویژگیهایی را با هم مرور می‌کنیم:

شما در گوش دادن به آنچه دیگران می‌گویند خوب هستید.

مردم اغلب در مورد مشکلات خود با شما صحبت می‌کنند

شما در درک احساسات دیگران خوب هستید.

شما اغلب به احساس دیگران فکر می کنید.

افراد برای مشاوره به شما مراجعه می کنند.

اغلب احساس می کنید تحت تأثیر حوادث غم انگیز هستید.

سعی می کنید به دیگرانی که رنج می برند کمک کنید.

گاهی اوقات در موقعیت‌های اجتماعی احساس خستگی یا فرسودگی می‌کنید.

شما عمیقاً به دیگران اهمیت می‌دهید.

برای شما سخت است که در روابط خود حد و مرز تعیین کنید.

انواع مختلفی از همدلی

سه نوع همدلی داریم، همدلی عاطفی، جسمی و شناختی.

همدلی عاطفی؛ شامل توانایی درک احساسات فرد مقابل و پاسخ مناسب است

همدلی جسمی؛ یک واکنش فیزیکی در پاسخ به چیزی است که شخص دیگری تجربه می‌کند. برای مثال، وقتی می‌بینید که شخص دیگری احساس خجالت می کند، ممکن است شما هم مثل او کمرو و سرخ شوید یا از استرس او، مضطرب شوید.

همدلی شناختی؛ شامل توانایی درک وضعیت روانی فرد و آنچه ممکن است در پاسخ به موقعیت فکر می‌کند، باشد.

خسته از همدلی

خستگی همدلی به خستگی‌ای اشاره دارد که ممکن است پس از قرار گرفتن مکرر در معرض آن هم از نظر عاطفی و هم از نظر فیزیکی احساس کنید. داشتن مقدار زیادی همدلی باعث می شود که نگران رفاه و شادی دیگران باشید. با این حال، به این معنی است که گاهی اوقات ممکن است از فکر کردن به احساسات دیگران غرق شوید، فرسوده شوید یا حتی بیش از حد تحریک شوید، این می تواند منجر به خستگی همدلی شودهمچنین با رویدادهای استرس‌زا ممکن است احساس بی‌حسی یا ناتوانی کنید، خود را منزوی کنید و کمبود انرژی داشته باشید

تاثیر همدلی بر روابط

مطالعات مربوط به خواهران و برادران نشان داده است که وقتی همدلی زیاد است، خواهر و برادر درگیری کمتر و محبت بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. همچنین در روابط عاشقانه، همدلی توانایی شما را برای بخشش افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که تفاوتهای جنسیتی در تجربه و ابراز همدلی وجود دارد و زنان تمایل بیشتری به احساس همدلی شناختی نسبت به مردان دارند.علاوه بر آن ژن و اجتماعی بودن؛ دو عامل مهمی است که به همدلی افراد کمک می‌کند.

موانعی برای رسیدن به همدلی

برخی از افراد احساس همدلی ندارند و بنابراین نمی‌توانند درک کنند که فرد دیگری ممکن است چه چیزی را تجربه یا احساس کند. این به رفتارهایی گاه آزاردهنده تبدیل می‌شود. برای مثال، افرادی که همدلی عاطفی پایینی دارند، میزان بیشتری از آزار و اذیت سایبری را دارند. فقدان همدلی نیز یکی از مشخصه‌های تعیین کننده اختلال شخصیت خودشیفته است. اگرچه، مشخص نیست که آیا این امر به این دلیل است که فرد مبتلا به این اختلال اصلاً همدلی ندارد یا پاسخی ناکارآمد به دیگران دارد. سوگیری‌های شناختی و مقصر دانستن قربانی از جمله مواردی است که مانع همدلی کردن فرد می‌شود.

توضیحات عصب شناسی

محققان دریافته‌اند که نواحی مختلف مغز مثل قشر کمربندی قدامی و اینسولای قدامی نقش مهمی در همدلی دارند. علاوه برآن فعال شدن نورونهای آینه‌ای در مغز، نقشی در توانایی بازتاب و تقلید پاسخ‌های احساسی ایفا می‌کند که افراد در صورت قرار گرفتن در موقعیتهای مشابه احساس می‌کردند.

تحقیقات MRI عملکردی همچنین نشان می‌دهد که ناحیه‌ای از مغز که به نام شکنج فرونتال تحتانی (IFG) شناخته می‌شود، نقش مهمی در تجربه همدلی بازی می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که به این ناحیه از مغز آسیب می‌رسانند، اغلب در تشخیص احساسات مشکل دارند از طریق حالات چهره منتقل می‌شود.

برای همدلی این کارها رو تمرین کن!

خوشبختانه همدلی مهارتی است که می توانید آن را یاد بگیرید و تقویت کنید. اگر می‌خواهید مهارت‌های همدلی خود را تقویت کنید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

بدون وقفه روی گوش دادن به مردم کار کنید

به زبان بدن و دیگر انواع ارتباطات غیرکلامی توجه کنید

سعی کنید افراد را درک کنید، حتی زمانی که با آنها موافق نیستید

از افراد سوال بپرسید تا در مورد آنها و زندگی آنها بیشتر بدانید

خودتان را به جای دیگران تصور کنید

ارتباط خود را با دیگران تقویت کنید تا در مورد احساس آنها بیشتر بدانید

سعی کنید سوگیریهایی را که ممکن است داشته باشید و اینکه چگونه بر همدلی شما با دیگران تأثیر می گذارد، شناسایی کنید

درگیر تجربیات جدید شوید تا به شما بینش بهتری نسبت به احساس دیگران در آن موقعیت بدهد

در حالی که ممکن است در برخی افراد همدلی وجود نداشته باشد، اکثر مردم می‌توانند در موقعیتهای مختلف با دیگران همدلی کنند. این توانایی برای دیدن چیزها از دیدگاه شخص دیگر و همدلی با احساسات دیگران نقش مهمی در زندگی اجتماعی ما دارد. همدلی به ما این امکان را می دهد که دیگران را درک کنیم و اغلب ما را وادار می کند تا برای تسکین رنج دیگران اقدامی انجام دهیم.