تبیان، دستیار زندگی

روتیتر: «زبان فارسی را قدر بدانیم»/ قسمت چهارم

هجوم خطرها در کمین زبان فارسی!

می‌گفت در روزگاری که همه‌چیز را به واسطه اینترنت در کمتر از یک ثانیه می‌توان به دست آورد و هر کسی از دست‌اش برآمده چه به غلط و چه به کنکاش‌های بی‌سند منتشر کرده و در معرض عموم قرار داده است چگونه باید از زبان فارسی محافظت کرد، آن از هرج و مرجی در فضای مجازی که کلمات و اصطلاحات اشتباه را به خورد مردم می‌دهند از شعر و برنامه‌های طنز بگیرید تا ادبیاتی که در شان زبان فارسی نیست تا واژه‌های نادرستی که برای بهره‌مندی و منفعت‌های شخصی خودشان استفاده می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زبان فارسی، اصطلاحات

حتی در این میان خط و نوشتن هم بسیار بسیار کمرنگ شده است نه از آن خط قدیمی و خوشنویسی خبری هست نه اینکه قلم به دست بگیرند و بنویسند، تمام نوشته‌ها در نت موبایل و یا با کیبورد نوشته می‌شوند.

آسیبی همچون مصدرهای جعلی در زبان فارسی



فضای مجازی به گونه‌ای شده که کار از آسیب زدن به زبان فارسی هم فراتر رفته است، خیلی از اشعار را به اشتباه به نام شاعران بزرگ می‌زنند یا کلمات آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند و جملات اصلا درخور و در شان زبان فارسی نیست.

کسانی که در فضای مجازی هستند معمولا برای آسان شدن تایپ یا تندتر خواندن و کوتاه‌نویسی می‌کنند یا اگر بخواهند خودمانی‌تر حرفشان را بیان کنند واژه‌ها را انگار قسطی می‌کنند مثلا «فکر» را «فک» می‌نویسند یا «صبح» را «صب» می‌نویسند یا اینکه مصدر جعلی می‌سازند همانند می‌زنگم یا می‌حرفم که تمامی اینها درست است که زیاد خطرناک نیست اما زبان فارسی به حدی آسیب‌پذیر است که رفته رفته آن کلمات، مصدرها و افعال جایشان تغییر می‌کند.

جلوی آسیب را با درست نوشتن و درست خواندن بگیریم



مریم قلیچ‌خانی که در دکتری زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران گرفته است درباره جلوگیری از آسیب‌ها به زبان فارسی به تبیان می‌گوید، خیلی‌ها منتظرند که نهادهای گوناگون و فعال از زبان فارسی حفاظت کنند اما اصل قضیه این است که مثلا فرهنگستان که در حوزه پژوهشی و تحقیقی فعالیت می‌کند چگونه باید میان مردم برود و کلمات معادل‌سازی شده را میان مردم جا بندازند، یعنی به دل جامعه بروند و به تک تک کسانی که از لغات خارجی استفاده می‌کنند بگوید که این واژه را استفاده نکنید.

او ادامه می‌دهد: یا در فضای مجازی که جوانان همه رسم الخط جدید خودشان را استفاده می‌کنند وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم انگار وارد دنیای دیگر از زبان فارسی تازه تاسیس شده می‌شویم و هر کسی هم ادعا دارد که سعی می‌کند یک روش متفاوتی را دنبال می‌کند. البته دیده‌ام که خیلی‌ها در مورد مسئله هکسره خیلی حساس هستند و از هم ایراد می‌گیرند و البته به شکل خنده‌داری هم سر این موضوع با هم مقابله به مثل می‌کنند.

درست استفاده کنیم حتی در فضای مجازی



این استاده دانشگاه بیان می‌کند: اما واقعیت این است که حتی در جمله‌بندی‎‌های نوشتاری در فضای مجازی به حدی غفلت وجود دارد که جای توصیف و و فعل و «را» مفعولی رعایت نمی‌شود و خیلی‌ها می‌گویند که این‌ها اشتباه نیستند اما این هم خود نوعیب آسیب است.

او ادامه می‌دهد: جلوی آسیب‌ها را باید با درست نوشتن و درست خواندن بگیریم، بالاخره نمی‌توانیم به بهانه اینکه فضای مجازی به زبان فارسی اسیب می‌رساند از ان استفاده نکنیم و بگوییم نوجوانان ما باید از این حوزه دوری کنند باید هم روش درست را به خوبی آموزش بدهیم و هم قطعا با توجه به آن و اهمیت دادن به زبان هزارساله‌مان برایش ارزش قائل شویم.