تبیان، دستیار زندگی

علت‌های پایین‌بودن ضربان قلب

پایین‌بودن ضربان قلب یا برادی‌کاردی زمانی رخ می‌دهد که قلب به‌کندی می‌تپد. برای بیشتر افراد کمتر از ۶۰ تپش در دقیقه، ضربان قلب پایین محسوب می‌شود. البته پایین‌بودن ضربان قلب در خواب یا برای افرادی که از فیتنس خوبی برخوردارند طبیعی است. اگر ضربان قلب به پایین‌تر از ۴۰ تپش در دقیقه برید، وضعیت خطرناکی برای فرد ایجاد می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ضربان قلب
خطری که وجود دارد این است که قلب، خون و اکسیژن کافی به باقی قسمت‌های بدن نمی‌رساند. ازآنجایی‌که بیشترین نیاز به اکسیژن در بدن مربوط به مغز است، بسیاری از افراد در وضعیت برادی‌کاردی دچار سرگیجه، احساس سبکی در سر، گیجی و آشفتگی، مشکلات حافظه و در موارد شدیدتر غش می‌شوند. در این وضعیت، باقی قسمت‌های بدن نیز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه فرد بعد از کمی فعالیت، احساس ضعف و خستگی و بی‌رمقی می‌کند. درد در قفسه سینه، غش و بی‌حالی و تپش قلب از علائم خطرناک‌تر هستند.


علت پایین‌بودن ضربان قلب چیست؟

علت‌های پایین‌بودن ضربان قلب گوناگون‌اند.

. سندرم سینوس بیمار
وجود نقصی در ضربان‌ساز طبیعی قلب (گره سینوسی یا گره سینوسی - دهلیزی) باعث می‌شود سیگنال‌های الکتریکی به دیگر قسمت‌های قلب نرسد و ضربان قلب پایین بیاید یا دچار اختلال شود.

. بلوک قلبی
قلب با ارسال ضربه‌های الکتریکی از دهلیزهای بالایی قلب به دهلیزهای پایینی کار می‌کند. گاهی رسانش این سیگنال‌های الکتریکی خوب عمل نمی‌کند و در نتیجه ضربان قلب دچار تغییراتی می‌شود.

. بیماری قلبی
هم بیماری مادرزادی قلبی و هم بیماری اکتسابی قلبی می‌توانند باعث پایین‌بودن ضربان قلب شوند.

برخی افراد ممکن است ضربان قلبشان در حالت استراحت پایین باشد، زیرا جوان هستند یا فیتنس خوبی دارند. در مورد دیگران، پایین‌بودن ضربان قلب می‌تواند ناشی از چند علت باشد: آسیب قلب در اثر سالخوردگی، بیماری قلبی و عروقی، اختلال در جریان الکتریکی قلب، تیروئید کم‌کار، عفونت‌ها، کمبود الکترولیت‌ها، داروهای تجویزی و داروهای روان‌گردان


. ایست قلبی
. جراحی قلب
. تغییراتی در قلب (به دلیل سالخوردگی)
. عفونت قلب

. التهاب قلب
در اثر بیماری خودایمنی مانند تب روماتیسمی یا لوپوس

. عدم تعادل بین الکترولیت‌ها
یون‌های پتاسیم، سدیم و کلسیم منابع سیگنال‌های الکتریکی هستند؛ بنابراین وقتی سطح این الکترولیت‌ها کاهش می‌یابد، ریتم قلب تغییر می‌کند.

. آپنه انسدادی خواب
توقف تنفس در خواب می‌تواند ضربان قلب را پایین بیاورد.

. کم‌کاری تیروئید

. داروهای تجویزی
داروهایی مانند مهارکننده‌های بتا و مهارکننده‌های کانال کلسیم می‌توانند باعث کندی ضربان قلب شوند.

. مواد مخدر
اوپیودها و کانابیس هر دو می‌توانند ضربان قلب را پایین بیاورند.


آیا پایین‌بودن ضربان قلب نگران‌کننده است؟

پایین‌بودن ضربان قلب در صورت عدم درمان منجر به عوارض جدی خواهد شد، از جمله نارسایی قلبی، مرتباً غش‌کردن، آسیب به دلیل زمین افتادن یا تصادف و در بدترین حالت، یک حمله قلبی. اما پایین‌بودن ضربان قلبی که فقط کمی پایین است یا گاهی اتفاق می‌افتد نباید نگران‌کننده باشد. مثلاً طبیعی است افراد ورزشکار، ضربان قلب پایین‌تری نسبت به حد معمول داشته باشند.
همچنین طبیعی است که وقتی در خواب عمیق هستید، ضربان قلبتان پایین باشد. اما اگر نگران علائم ضربان قلب پایینتان هستید یا خستگی و بی‌حالی دارید، تپش قلب و سرگیجه دارید به پزشک مراجعه کنید. درد در قفسه سینه یا غش‌کردن می‌تواند یک وضعیت اورژانسی ایجاد کند.

علت پایین‌بودن ضربان قلب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر علائم کندی ضربان قلب وجود داشته باشند، پزشک یک معاینه فیزیکی از بیمار به عمل می‌آورد، سوابق پزشکی او را چک می‌کند و به قلبش گوش می‌دهد. پزشک در مورد داروهایی که بیمار مصرف می‌کند یا عوارض و بیماری‌هایی که دارد سؤال می‌پرسد. تشخیص علت کندی ضربان قلب معمولاً نیازمند یک تست نوار قلب و گاهی سونوگرافی است تا پزشک بتواند ببیند قلب در لحظه چگونه کار می‌کند.

پایین‌بودن ضربان قلب چقدر طول می‌کشد؟

بسته به علت دارد و کندی ضربان قلب می‌تواند موقتی یا مزمن باشد.


درمان کندی ضربان قلب چیست؟

اگر میزان کندی ضربان قلب فاصله کمی با ضربان قلب نرمال دارد یا فقط گاهی اتفاق می‌افتد، نیازی به درمان ندارد. اما اگر پایین‌بودن ضربان قلب، ایجاد علائمی مانند ضعف و بی‌حالی و سرگیجه کند مراجعه به پزشک جهت درمان لازم است. پزشک با شناسایی علت اصلی، ای عارضه را درمان می‌کند.
. در مورد مشکلات قلبی، درمان شامل داروهای مربوطه، عمل جراحی یا پیش میکر می‌شود.
. در مورد عوارض جانبی دارو، پزشک داروی جایگزینی تجویز می‌کند.
. در مورد عدم تعادل الکترولیت‌ها، پزشک در موارد شدید توصیه به تزریق مایعات می‌کند. در شرایط کمتر خطرناک پزشک توصیه می‌کند تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد شده و مکمل‌هایی مصرف شود.
. کم‌کاری تیروئید با هورمون‌های تیروئید مداوا می‌شود.
. آپنه خواب به چند روش درمان می‌شود؛ اما مراقبت استاندارد شامل تغییراتی در سبک زندگی می‌شود؛ مانند کاهش وزن، ورزش و تغییر وضعیت خواب.
اگر ضربان قلب به‌اندازهٔ خطرناکی پایین باشد، در اورژانس، با تزریق آتروپین ضربان قلب را به‌اندازهٔ قابل‌قبولی افزایش می‌دهند و یا اگر جواب نداد، دوپامین یا اپی‌نفرین تزریق می‌کنند.

زندگی‌کردن با ضربان قلب پایین

پایین‌بودن ضربان قلب معمولاً تحت درمان قرار می‌گیرد؛ چون درمان‌نکردن آن ممکن است پیامدهایی داشته باشد. این درمان یا با کارگذاشتن پیس میکر انجام می‌شود یا با مداوای علت اصلی. حتی در این حالت نیز مهم است که سبک زندگی سالمی داشته باشید:
. وزنتان سالم باشد
. رژیم غذایی‌تان سالم باشد
. از طریق غذاها یا مکمل‌ها به‌اندازه کافی الکترولیت دریافت نمایید
. ورزش کنید؛ اما فقط طبق توصیه پزشک
. پیگیر برنامه درمانی‌تان باشید و چکاپ‌های منظم انجام دهید و هر گونه تغییر یا علامت جدیدی را به پزشک اطلاع دهید
. سیگار و الکل و داروی روان‌گردان استفاده نکنید
. استرس را کم کرده و مدیریت کنید


علت فشارخون بالا و پایین‌بودن ضربان قلب چیست؟

فشارخون بالا طبیعتاً موجب تندتر شدن ضربان قلب می‌شود؛ زیرا قلب مجبور است برای پمپاژ خون سخت‌تر کار کند. اگر قلب در شرایط فشارخون بالا کُند می‌زند دلیل آن می‌تواند داروهای ضد فشارخون باشد که ضربان قلب را پایین می‌آورند. همچنین ممکن است عضله قلب ضخیم شده باشد؛ عارضه‌ای که می‌تواند ضربان قلب را بالا یا پایین ببرد.

چه کمبودهایی باعث پایین‌بودن ضربان قلب می‌شوند؟

الکترولیت‌ها خصوصاً سدیم و پتاسیم و کلسیم در صورت کم‌بودن می‌توانند باعث پایین آمدن ضربان قلب و دیگر مشکلات مربوط به ریتم قلب شوند.

علت پایین‌بودن ضربان قلب در زمان استراحت چیست؟

برخی از افراد ممکن است ضربان قلبشان در حالت استراحت پایین باشد، زیرا جوان هستند یا فیتنس خوبی دارند. در مورد دیگران، پایین‌بودن ضربان قلب می‌تواند ناشی از چند علت باشد: آسیب قلب در اثر سالخوردگی، بیماری قلبی و عروقی، اختلال در جریان الکتریکی قلب، تیروئید کم‌کار، عفونت‌ها، کمبود الکترولیت‌ها، داروهای تجویزی و داروهای روان‌گردان.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.